Wat je moet weten over lopen en afvallen

Wat je moet weten over lopen en afvallen

Waarom hardlopen zo goed is om af te vallen volgens auteur Run Your Fat Off

Als loper ben je misschien ooit begonnen met hardlopen om af te vallen.
Langzaam bereik je een plateau en val je niet meer af.
Of je komt zelfs gewicht aan tijdens het trainen voor een hardloopwedstrijd.
Volgens Dr. Jason Karp, PhD, oprichter van Run-Fit en auteur van Run Your Fat Off, toont onderzoek aan dat hoeveel gewicht iemand heeft, evenredig staat met hoeveel hij/zij loopt.
“Het probleem is dat mensen onderschatten hoeveel calorieën ze verbruiken en overschatten hoeveel calorieën ze verbranden.”
En precies daarom moet je niet vertrouwen op het aantal ‘calorieën wat je hebt verbrand’ na een training, want dit is niet de beste aanpak. Hardlopen verbrandt de meeste calorieën, dat is waar, maar het is belangrijk om te concentreren op welke voedingsstoffen je in je lichaam stopt in plaats van die calorieën gewoon aanvullen.
Dr. Karp stipt hierbij aan dat net als wanneer je met een nieuw trainingsschema zou starten, je ook advies zou moeten vragen van een gekwalificeerd medisch professional. Een afspraak bij een diëtist kan nuttig zijn, maar je kunt ook andere hulpbronnen vinden – zoals boeken – zodat je kan leren welke voedingsmiddelen je lichaam de energie geven die het nodig heeft.
Als je een beginner bent, is gewoon beginnen met lopen een prima trainingsplan. Karp geeft aan om met 30 seconden te beginnen en vervolgens op een goed tempo 5 minuten door te wandelen. Hij legt uit dat je lichaam met de tijd gewend raakt waardoor je uithoudingsvermogen verbeterd. Vervolgens vliegen de kilo’s eraf.
Je verliest gewicht wanneer je lichaam meer calorieën verbruikt dan je inneemt. Met hardlopen worden deze calorieën dus gebruikt om te lopen. Als je alleen op de bank zou zitten zouden de calorieën worden opgeslagen als vet. “Je stofwisseling wordt wakker gemaakt en je verbruikt de calorieën anders “, zegt Dr. Karp. “En dat is precies een van de doelen van het programma Run Your Fat Off.” Je zal ook niet opeens te veel gewicht verliezen. Je genen geven namelijk een signaal af aan je lichaam en hersenen voor hoeveel jij kan wegen. “Dit heet je set point, dat is echt een vast gewichtsbereik van ongeveer 5 tot 7,5 kilo,” voegt hij toe. “Dus, je lichaam zal een gezond plateau bereiken. Je moet hier wel voor werken om het te krijgen en het vast te houden.”
Dr. Karp is van mening dat hardlopen voor iedereen is weggelegd, ongeacht je doel, of het nu gaat om gewichtsverlies of iets anders. “Hardlopen verbindt je met je lichaam en is misschien wel de beste uitlaatklep,” concludeert hij. “Door het rennen vervult je je een basisbehoefte en op basis van een fitter gezonder leven kan je een beter leven opbouwen.”
3 tips voor lopers, ook al lijken het open deuren, met de decembermaand in aantocht, zijn ze nogal waardevol:
1. Minder eetmomenten is voor de meeste lopers een snelle manier om wat gewicht te verliezen. Op een gewone trainingsdag (dus zonder extreem lange duurloop) hoef je niets extra’s te eten. Ontbijt, lunch en avondeten. Dat is genoeg. Dus ook geen banaantje tussendoor of koekje bij de koffie. Dit is voor je lichaam een eenvoudige manier om in de vetverbranding te komen (omdat je de suikervoorraden niet de hele dag aanvult).
2. Wil je weten of je een suikerverbrander bent of een vetverbrander? Ga dan eens nuchter sporten. Eet ’s avonds na het avondeten niets meer en drink daarna alleen water of thee. De volgende ochtend ga je hardlopen voor het ontbijt. Zwarte koffie of een glas water mag wel. Loop jij makkelijk 5 of 10 kilometer in je normale tempo? Dan ben je een vetverbrander. Sta je na een kilometer trillend langs de kant van de weg en wil je perse eten? Dan ben je een suikerverbrander en is er nog veel te winnen.
3. Neem geen sportdrank of gelletjes. In een periode van training waarin je ook wat gewicht wilt verliezen heb je geen sportdrank of gelletjes nodig. Laat je lichaam de vetten als brandstof inzetten en geef het niet teveel (snelle) suikers.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid