Wat voor invloed heeft alcohol op je loopprestaties?

Wat voor invloed heeft een bepaald soort drankje op je loopprestaties?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Wat voor invloed heeft alcohol op je loopprestaties?
Als hardloper hoef je echt niet de alcohol helemaal te laten staan. Maar na een wedstrijd of training een drankje nemen kan je sportprestaties beïnvloeden. Floris Wardenaar, sportdiëtist, onderzocht de invloed van alcohol na inspanning en keek daarbij voornamelijk naar de consumptie van bier.

Het onderzoek vond plaats onder acht proefpersonen die gedurende drie kwartier lichamelijk inspanning leverden. Vervolgens lieten de onderzoekers de proefpersonen drie drankjes drinken. Ze kozen hierbij voor wodka gemengd met frisdrank. “We wilden een drank die qua alcoholpercentage gelijk was aan bier (±5vol%) omdat dit meestal gedronken wordt na het sporten. Maar we wilden ook een drank die zo min mogelijk andere actieve componenten bevat die de relatie zouden kunnen beïnvloeden”, zegt Wardenaar tegen Kennis Institutuut Bier. 

Uit het onderzoek bleek dat de alcohol langzamer wordt afgebroken na inspanning. “De resultaten lieten namelijk zien dat de lactaatwaarden langdurig verhoogd waren in combinatie met alcoholconsumptie. Normaal gesproken zie je na het sporten al na enkele minuten een daling van het lactaatgehalte. Na alcoholconsumptie zette de daling pas in vanaf 50 minuten na inspanning. Deze verzuring van het lichaam is niet goed voor het herstel. In praktijk kan dit leiden tot een langere herstelperiode, wat resulteert in langer last van de spieren en minder snel weer op vol vermogen kunnen presteren”, aldus Wardenaar.

Anders gezegd vertraagt alcoholconsumptie na het sporten de herstelperiode. Maar wat is het invloed van een bepaald drankje? En welk drankje zou je moeten drinken om zo min mogelijk schade aan je lichaam toe te brengen? Zeker nu de feestdagen eraan komen, wil je jezelf niet helemaal ontzeggen van drank. Het moet natuurlijk ook leuk blijven. En er zijn ook voordelen aan alcohol drinken. We zetten de voordelen en nadelen per drankje even op een rij voor je.

Bier

Bier heeft een alcoholpercentage van 5 procent en levert bij een halve liter 10 procent van de ADH van het energie-opwekkende niacine. Het levert daarnaast ook seleen, wat goed is voor je immuunsysteem. Verder hebben onderzoekers aan de Noorse universiteit van Wetenschap en Technologie (NTNU) ontdekt dat het goede chlolesterol van bierdrinkers na drie weken matig drinken met 11 procent steeg, vergeleken met drie weken alcoholvrij bier drinken. 

Maar het minpunt? In bier zit veel bomvol calorieën en geeft je ook een hongergevoel. Er is dus een grotere kans dat je trek krijgt in ongezond voedsel en ook meer eet. En dit kan invloed hebben op je gewicht en dus ook op je loopprestaties. 

Witte wijn
Witte wijn heeft een alcoholpercentage van 11 procent. Het is gebleken dat witte wijn gewrichtspijn kan verminderen en ontstekingen kunnen onderdrukken omdat het tyrosol en cafeinezuren bevat. Daarbij bevat witte wijn antioxidanten die de vorming van schadelijke moleculen in de longen tegen kunnen gaan. 

Alleen moet je wel opletten met witte wijn. Het bevat veel suikers en heeft invloed op je spijsvertering vanwege de zuren in de wijn. Witte wijn bevat ook meer sulfiet dan rode wijn. De sulfieten kunnen hoofdpijn  en allergische reacties zoals huiduitslag, maagkramp en diarree veroorzaken. 

Rode wijn

Rode wijn bevat evenveel alcohol als witte wijn, maar vergeleken met witte wijn bevat rode wijn meer kalium, ijzer en antioxidanten. Daarnaast bevat rode wijn resveratrol, een stofje uit de schil van de blauwe druif. Uit onderzoek blijkt dit te helpen bij het voorkomen van hartproblemen en kanker. Bovendien kan dit stofje een positief hebben op de stofwisseling. 

Maar rode wijn bevat in tegenstelling tot witte wijn zogenoemde cogeners die de bloedvaten in je hersenen vernauwen. 

Champagne
Champagne bevat net iets meer alcohol, namelijk 12 procent. Uit onderzoek blijkt dat regelmatig ‘bubbeltjes’ drinken goed kan zijn voor je bloedvaten. Plus de druiven die worden gebruikt, blijken goed te zijn voor je geheugen. Ik zeg: proost! Toch moet je opletten op brandend maagzuur. De bubbels kunnen de klep tussen je maag en de slokdarm verzwakken. Resultaat? Brandend maagzuur. 

Kortom wil je een glaasje drinken tijdens de feestdagen? Dan is de algemene bekende regel: geniet, maar drink met mate. Als je het leuk en lekker vindt, drink dan een glaasje voor de gezelligheid. Kies een drankje waar je het meeste zin in hebt en geniet daarvan. Over het algemeen wordt rode wijn gezien als de gezondste keuze. Maar dat zegt niet dat je nooit een biertje of ander drankje zou mogen drinken. Je loopt al hard, dus je bent al gezond bezig. En je moet ook gewoon genieten van het leven. 
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid