Vroeg hardlopen is echt lekker!

Door
Marc Gerlings
20 april 2017 00:00
Vroeg hardlopen is echt lekker!
beeld shutterstock
Hardlopen, waar vind je de tijd er voor? Nou, je kunt voor heel vroeg in de ochtend kiezen. Een goede keuze als je een niet al te intensieve duurloop plant. Het struikelblok voor iedereen die vroeg op pad gaat voor zijn sport is dat warme comfortabele bed. Daar wil je niet uit, daar wil je in blijven. De voordelen van een vroege trainingssessie zijn misschien talrijker dan je dacht. Dan wordt het tijd om je ochtendtijden te veranderen en dat valt zwaar.

Een duurloop van pak ‘em beet 10 kilometer, waarom moet je die in de avond doen. Terwijl je dan misschien naar je favoriete serie op televisie wilt kijken. Dan kun je die training ook verschuiven naar de ochtend. Het beeld wat er nu in je opkomt is van je gapende ik met halfopen ogen. Onmogelijk denk je. Maar kijk eens om je heen als je om 07:00 buiten de deur komt; verschillende reflecterende hesjes met hardlopers erin komen je voorbij. 

Lager pitje

Als je inderdaad voor de vroege ochtend kiest, kies dan voor een laag intensief trainingsdoel. Veel lopers lopen makkelijker als de dag ver is gevorderd. Dat is goed te verklaren. Je hebt al een paar maaltijden achter je kiezen. Je lichaam is al actief doordat je naar je werk gaat. De geest is al actief door werk of studie. Logisch dat een tijd later op de dag meestal prettiger voelt voor een training. 

Verwacht in de ochtend geen topprestaties. Je ziet net wat het verstrijken van de dag en de andere activiteiten op die dag met je doen. Vroeg hardlopen betekent hardlopen zonder dat je optimaal actief bent. Dat betekent niet dat de training van minder belang is. Die duurloop blijft prima binnen je trainingsdoel van die week passen. Plan alleen geen intensieve trainingen zoals een pure snelheidstraining.

Snelheid: Tweede helft

Moet je het woord snelheid helemaal schrappen? Nee. Door de duurloop activeer je jezelf. Normaliter heb je rustig de tijd en heeft de gemiddelde mens enkele uren nodig voordat je op temperatuur bent. Door de training versnel je dat proces. Je kunt er daarom voor kiezen om in het tweede deel van je duurloop toch enkele versnellingen op te nemen. Dan ben je goed warm. Bijvoorbeeld 8x30 seconden versnelling met tussendoor 30 seconden actieve rust. De laatste anderhalf tot twee kilometer kies je weer voor je duurloop tempo.

Fris & dip

Trainen in de ochtend heeft een voordeel dat later een nadeel wordt. Iedereen die sport in de ochtend zal dat herkennen. Na je training ben je fris en je hebt zin in de dag. De vermoeidheid gaat met je op de loop in de middag. Plan daarom geen lastige besprekingen of opdrachten in dat deel van je werkdag. In de ochtend passen ze goed, dan kun je de hele wereld aan.

Lichte eiwitten en koolhydraten

Sla na de ochtendtraining niet het advies van de hardloopcoaches in de wind: neem nog wat te eten waarbij koolhydraten en eiwitten in zitten. Je bent natuurlijk niet zonder ontbijt op pad gegaan maar dat is waarschijnlijk maar een licht ontbijt. Dat loopt lekkerder. Vul je tekort aan vocht en voedingsstoffen aan na je ochtendtraining want dan houd je dat frisse ochtendgevoel na de training langer vast.

De zin om je bed in te kruipen voor een goede nachtrust komt natuurlijk eerder als je in de ochtend hebt getraind. Geef daar dan ook aan toe, dat draagt bij aan je herstel.

Gewoonte

Het lastigste deel blijft dan nog overeind: vroeg opstaan. Is daar een ideale oplossing voor? Waarschijnlijk niet. De truc is dat de ochtendtraining, en daarmee het opstaan voor die training, een gewoonte wordt. Als je voorbij bent aan het punt dat opstaan het obstakel is maar hoort bij het ritme van die dag gaat het een stuk makkelijker. Er zijn genoeg hardlopers die zoveel plezier uit hun sport halen dat ze die dagen als bijzonder – bijzonder goed – ervaren. Het is een ervaring die ze niet willen missen. Als je op dat punt bent, dan is opstaan op een vroeg tijdstip geen onderwerp van twijfels meer. 

Knipperen

Als je de vroege ochtend ontdekt als trainingstijd, laat je dan wel zien. Fietsers, automobilisten zijn nog niet zo fris wakker als jij na je warming-up en zien je snel over het hoofd. Zorg voor reflectiestrepen in je kleding en lampjes, dan val je op. 


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht


Verplicht

Reload Image
  • Jeroen Brink
    's ochtends hardlopen is een echte aanrader! Na jaren alleen maar 's avonds laat gelopen te hebben (vaak na 21 uur) sinds een aantal jaren geswitched naar 's ochtends, ergens tussen 6 en 8 uur. Wat mij het beste uit bed krijgt is de wetenschap dat als ik niet ga lopen ik me de hele dag schuldig voel dat ik níet heb hardgelopen, en dat gevoel houdt veel langer aan dan de zucht die ik slaak als ik om 5:30 de benen uit bed zwaai. Dan direct ochtendoefeningen doen (core, rotatie en yoga) en dan direct naar buiten, zonder ontbijt, en dan gewoon knallen hoor, niet de eerste keer dat je dit doet, maar na verloop van tijd went je lichaam aan de ochtend loop, en kun je naast low HF ook interval en 90% HF trainingen doen. Dan lekker douchen, een goede smoothie met veel koolhydraten en dan lekker fris en energiek de dag beginnen, en 's avonds op tijd rust nemen en naar bed. Gewoon doen, succes!
    Reactie geplaatst op 23/04/17 om 12:28 uur
  • Christiaan
    Het bijzondere is dat mensen juist langer energie hebben wanneer ze in de ochtend hardlopen. Eigenlijk is ons lichaam zelfs het beste af wanneer we in de ochtend en in de middag hardlopen/sporten. We verwachten dat ons lijf gemaakt is voor zittend werk, wat in feiten helemaal niet zo is. En er is zeker een oplossing voor vroeg opstaan. Even googlen op Da Silva methode. Kan hier meerdere blogs over schrijven als het moet :) Veel mensen hebben dit al meerdere keren ervaren in hun leven. Je zet een wekker en je bent al voor je wekker wakker. Dit is precies wat de Da Silva methode uitlegt. Wanneer wij voor het slapen al de dag erna plannen en ook duidelijk al inleven hoe laat we gaan opstaan, dan zal onze interne klok ons wakker maken op dit tijdstip. Wanneer je dit wilt versterken is het goed om zelfs te visualiseren hoe je opstaat. Ben jij iemand die altijd even op de wereld moppert tijdens het opstaan, dan is er een mogelijkheid om dit in weken om te draaien. Door te visualiseren hoe je energiek op staat en dit (zeker in de eerste week) ook meerdere keren even droog te oefenen voor het slapen, zal je echt fluitend opstaan. Negatief of "zwaar" opstaan is namelijk aangeleerd gedrag. Niks lekkerder dan het eerste half uur aan jezelf en aan je lichaam besteden.
    Reactie geplaatst op 20/04/17 om 09:36 uur

Loopkalender

23
juni