Succes als hardloper: consistentie is de sleutel

Succes als hardloper: consistentie is de sleutel

Als je jezelf wilt verbeteren zul je consistent moeten zijn. Het is niet sexy of spectaculair, maar het is de sleutel tot succes als hardloper. En met een beetje goede wil maak je het zelf spannend.

Intervallen, tempolopen, coretraining, foamrollen, compressiesokken, carbonschoenen, hartslagmeter, vermogensmeter, een goede trainer en een slim schema; allemaal dingen die jou kunnen helpen een betere hardloper te maken. Maar de belangrijkste staat er niet tussen: consistentie.

Heel lang hetzelfde doen

Waar we het over hebben als het gaat over consistentie in combinatie met hardlopen is over een langere periode met regelmaat hardlopen. Consistentie gaat niet over keihard trainen, over heel ver of heel veel kilometers lopen. Klinkt misschien saai, maart dat is het natuurlijk niet.

Laten we het even wat concreter maken. Stel je bent aan de slag gegaan met een trainingsschema van 14 weken. Ergens in de looptijd van dat schema valt de zomervakantie. Twee weken naar een gebied waar het bloedheet en heuvelachtig is. Die training met 10 maal 400 meter op hoog tempo wordt daar een lastig verhaal. En ook die duurloop van 22 kilometer in een temperatuur die nooit onder de 30 graden komt, zie je ook niet zitten. Dan maar niks doen? Consistentie is dan dat je in die twee weken wel gaat lopen, maar in plaats van die snelle of lange trainingen te doen, maak je een rondje van 5 kilometer en als je je heel dapper voelt en extra vroeg opstaat, loop je een keer 10 km. Schema laat je even los, maar je blijft lopen.

Uit het moeras zien te komen

Als je op die manier met het hardlopen omgaat, zak je nooit heel ver weg. En als je het dan weer tijd vindt om weer serieus te gaan trainen om of je schema weer op te pakken, hoef je jezelf niet aan je haren uit een moeras te trekken.

Nu noemden we hier het voorbeeld van een 14-wekenschema, maar eigenlijk moeten we het in het kader van consistentie natuurlijk hebben over de veel langere termijn. Daar valt de echte winst te pakken. Jarenlang met regelmaat lopen is niet alleen heel leuk, het is ook de belangrijkste factor in vooruitgang. Keer op keer blijkt dat lopers die erin slagen steady te blijven lopen, dus niet drie weken keihard trainen en dan een maand niks meer doen, de beste resultaten boeken.

Tips om te blijven hardlopen

Da’s allemaal mooi, maar hoe krijg je het voor elkaar? Ten eerste: je moet het leuk houden! Daar hebben we een goede tip voor: plan iedere maand een evenement om aan mee te doen. Dat is niet alleen ontzettend leuk, maar het verschaft je meteen een stok achter de deur om lekker een beetje te blijven lopen. Je hoeft natuurlijk niet iedere maand je longen uit je lijf te racen, al is het heel leuk om dat eens de zoveel juist wel te doen. Om je daarmee een handje te helpen, heb je hier een link naar de wedstrijdkalender.

Maak ten tweede afspraken met jezelf. Bijvoorbeeld dat je iedere week tenminste twee keer wilt lopen – of drie keer, ook goed. Naast die afspraak met jezelf werkt het ook heel goed om het samen te doen, dus spreek af met een ander.

Tenslotte: stel een doel. Een mooi doel zoals een bepaalde tijd die je wilt lopen, een bepaalde afstand die je een keer wilt bereiken of een wedstrijd waaraan je heel graag eens mee wilt doen, kan ook heel goed werken om aan het lopen te blijven.

We eindigen met een citaat van coach Jack Daniels, die ‘consistency’ – uiteraard – hoog in het vaandel heeft staan. ‘Voor een hardloper is consistentie in training de belangrijkste factor die leidt tot succes. Die consistentie komt voort uit het concentreren op de taak die voor je ligt, niet blijven hangen in het verleden en niet te ver vooruit kijken. Je hebt alleen invloed in het heden. Als je je daarop concentreert in je training, zul je het meest succesvol zijn.’

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

1 reactie

  • Koen

    Nog even je profiel aanpassen met je nieuwe pr…

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Training