Critical-power-opkrikdag

Critical-power-opkrikdag: zo blijft Koen gemotiveerd om soms écht hard te lopen

Critical-power-opkrikdag

Ik voel me een beetje als toen ik in de C1 zat van BFC en de volgende dag tegen Ajax mocht spelen, app ik aan Klaas B.

Om 19:45 krijg ik antwoord: Ik denk dat ik maar naar bed ga.

We hebben op woensdagochtend om 9:00 uur afgesproken bij de startstreep van een rondje Sloterplas. Een gewone plas in Amsterdam op een doodgewone woensdagmorgen. Toch hangt er wat spanning in de lucht.

Jasper Brik komt ook.

En die gaat hard. Hard. Een maand terug liepen we 3:43 min/km en vandaag willen we nog ietsje harder.

Kunnen we dat?

Waarom willen we dat überhaupt?

Het is Critical-Power-opkrikdag

Wie Stryd kent, weet wat dat betekent. Wie Stryd niet kent: het is een vermogensmeter die je op je schoen klikt. De meter is een hele slimme trainer en als je één keer per maand volle bak gaat blijft je Critical Power op peil. Dat getal is vergelijkbaar met je omslagpunt als je op hartslag traint. Ik ben fan van het vermogen-apparaat en ik heb er lol in om af en toe volle bak te lopen en te kijken of ik progressie maak.

Dat neem ik op dit moment nogal serieus.

Zo ben ik weer 2,5 kilo afgevallen* (van 63,1 naar 60,6 en dat wordt nog wat lager) en loop ik wekelijks een intervaltraining op vermogen.

Dus om even over 9:00 klikken we alledrie onze horloges aan en we wachten tot onze Stryd wordt herkend.

‘Klaar, heren?’

Instemmend geknik.

We zijn los. Na zes kilometer zo hard mogelijk te hebben gelopen zijn er twee blije mannen en een stille. Klaas constateerde dat de vroege ochtend in combinatie met het tempo van Jasper in de eerste kilometer (3:29 min/km) een tikkie te gortig was. Na afloop analyseerde hij kalm en ontspannen, maar die gaan we over drie weken vast gretig terugzien. Jasper en ik waren zeer tevreden: 3:39 min/km over 6 kilometer én allebei onze Critical Power opgekrikt.

278 Watt: 4,63 W/kg

Dit vind ik het leukste aan trainen op vermogen: ik word geprikkeld om af en toe diep te gaan en met de nieuwe waardes kan ik direct zien wat mijn progressie betekent voor mijn mogelijke looptijden.

Met mijn huidige vorm waarbij ik op Critical Power 4,63 watt per kilogram loop, kan ik makkelijk zien hoe snel ik op een 10 km of een marathon kan zijn op dit moment.

Thuis pak ik bladzijde 71 van Hardlopen met Power! van Ron van Megen en Hans van Dijk erbij. Een 10 kilometer kan onder de 36:53″ en met een marathon kruip ik met 4,63 W/kg richting 2:50:00”. Deze tijden liggen onder mijn gelopen records, dus dat gaat de goeie kant op. Voorlopig zijn er natuurlijk geen evenementen, maar ik merk dat Stryd in combinatie met de overzichtelijke tabellen van Ron en Hans me in deze knotsgekke periode wel inspiratie geven om gericht te trainen.

Wat ook leuk is: de Power Duration Curve

Na een snelle loop, kijk ik ook altijd wat mijn is. Het leukste vind ik de witte lijn, dat is de mogelijke vermogenscurve. Voor Stryd-gebruikers: dit zie je niet in je app, maar alleen in je Power Centre op je computer. Klik het schijfje Modeled Ability op groen en je krijgt de curve in beeld.

Bij mij loopt de witte lijn bij 20 minuten precies op de blauwe lijn. Dat komt omdat ik 20 minuten snoeihard gelopen heb (voor mijn doen). De curve laat zien dat ik op langere afstanden, van een uur en langer de laatste 90 dagen niet echt mijn best heb gedaan.

Waarom is dit zo leuk?

Deze grafiek vind ik leuk om in tijden zonder evenementen toch een prikkel te hebben om een bepaalde trainingsduur goed gas te geven. Binnenkort ga ik 5 minuten hard en daarna een keer een uur. Als de curve dan weer mooi gelijk opgaat, wordt het tijd voor een 2 uur duurloop op goed vermogen. Deze curve laat zich helemaal mooi combineren met segmenten op Strava: zo heb ik dubbele motivatie om af en toe een wedstrijdje na te bootsen op verschillende afstanden.

Zo blijf ik gevarieerd trainen én kom ik straks met een dijk van een (wedstrijd)conditie deze corona-periode uit.

Dat zijn veel voordelen op een rijtje.

Wat doe jij om gemotiveerd te blijven?

3 reacties

  • Bert

    Herkenbaar verhaal. In het begin zitten er in de blauwe lijn nogal wat pieken en dalen. Je kan niet alles tegelijk trainen. Heb de periode daarop beschreven als ‘flatten the curve’. In de stijl van deze tijd.

  • Robert Kloek

    Mooi verhaal, en mi duidelijker dan uitleg Stryd, begrijp ieg daardoor nu meer hoe m’n CP te kunnen beïnvloeden :-))

  • Niels Veldman

    Mogelijke vermogenscurve (Modeled ability) is wel te zien in de mobiele app door op de “…” rechtsboven tikken. Verder is te zien welke specifieke loopjes hebben bijgedragen aan het model (door je vinger op de curve te houden, klik op “view run”). Deze info kan je gebruiken om een vermogensdoel te hebben als je je curve wilt verbeteren en om te weten wanneer een bijdragende loop vervalt (90 dagen).

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd vermogensmeter Footpod: Bestel uit voorraad bij ProRun
Boek Hardlopen met Power!
Advertentie

Meer uit Training

Advertentie