De beste heuveltrainingen

Je kunt enorm veel variatie in je heuveltraining aanbrengen. Met deze tips kun je wel even vooruit!

Er zijn natuurlijk tientallen – zo niet nog meer – manieren om te trainen en om beter te worden. Een flinke heuveltraining is bijvoorbeeld een goede optie om jezelf te verbeteren. Saai hoeft dat niet te zijn, want zelfs in een heuveltraining kun je enorm variëren. Hier een aantal voorbeelden.

1: 

Ga naar een heuvel, bijvoorbeeld een brug, en start helemaal beneden. Ren vijf seconden omhoog en wandel vervolgens terug naar het startpunt. Daar eenmaal aangekomen ren je zeven seconden omhoog en wandel je opnieuw terug. Vervolgens tien seconden omhoog en nogmaals naar beneden. Deze serie kun je meerdere malen herhalen als je je sterk voelt. 

2:

Vind een heuvel waar je ongeveer 45 seconden voor nodig hebt om helemaal naar boven te rennen. Doe dat vervolgens met een tempo dat gelijkstaat aan ongeveer 85 procent van je vermogen. Ben je eenmaal boven, en dan ben je echt al wel een beetje moe, stop je niet maar trek je nog 15 seconden een volle sprint. Vervolgens wandel je heel rustig naar beneden en is het aan jou of je dit nog een (paar) keer doet.

3:

Je denkt er misschien minder snel aan, maar je kunt een heuveltraining ook eens andersom benaderen. Zoek een heuvel van ongeveer honderd meter lang met een stijgingspercentage van twee tot drie procent (redelijk vlak). Ren deze heuvel rustig op, maar vervolgens relatief hard terug naar beneden. Ook dit kun je vaker herhalen en naarmate je de training frequenter doet, kun je voor meer herhalingen of een steilere heuvel kiezen. Je zult zien dat je op deze manier hele andere spieren aanspreekt. 

4:

Vind een pittige heuvel en trek maximale sprints van acht tot twaalf seconden. Daarbij geef je jezelf dus 100 procent. Vervolgens pak je een minuutje rust, wandel je naar beneden en herhaal je de maximale sprint omhoog. Zorg er vooral voor dat je je hersteltijd niet langer maakt, maar geef je helemaal. Sprokkel dus niet. Deze manier van heuveltraining wordt niet voor niets wel eens vergeleken met ‘gewichtheffen voor hardlopers’. 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training