De herfst is perfect voor fartlek

De herfst is bij uitstek het jaargetijde voor een fartlek training!

Tips om harder te lopen

Niets leukers dan door een bos te rennen met heel veel herfst bladeren om je heen. Prachtige roodbruine natuur en gezonde lucht. De bossen bieden nu iedere dag een ander decor. Dat kun je ideaal combineren met fartlek.

Je mag af en toe een echte stop maken. Even op adem komen en volop genieten van de natuur. Kortom genieten van je looptraining!

Hardlopen gaat niet alleen over snel lopen, het gaat ook over genieten. Met fartlek kun je verbazingwekkend snel worden. Voordeel daarbij is dat veel hardlopers dit een leukere manier van trainen vinden dan de op snelheid gerichte intervaltraining.

Tips voor een goede fartlek

Ben je op zoek naar verbetering dan is samen trainen een goed idee. Vraag een trainer, of een ervaren hardloper om je in de gaten te houden en verbeteringen en aanmoedigingen te blijven roepen. Met een fartlek kun je een kleine ronde afspreken. Een maatje kan dan op een strategische plaats gaan staan zodat hij je lange tijd kan zien.
Door de aanmoedigingen ga jij net wat harder dat heuveltje op in de fartlek. Maar je krijgt waarschijnlijk ook een paar opmerkingen over je houding. Hoe ruller en heuvelachtiger het parcours hoe belangrijker je houding wordt. Met een slechte houding lever je snelheid in. Met een goed loophouding kun je makkelijker je snelheid vasthouden tijdens de fartlek.

Echt doorzetten

De winst in fartlek pak je pas als je ook doorzet. Zo verleidelijk, eerder inhouden op dat stuk waar het pad omhoog gaat. Niet doen. Ga ervoor. Spreek met elkaar af, of met jezelf als je solo loopt, waar je stopt om de bomen te bewonderen. Houd je daar ook aan. Loop snel op de snelle stukken en rustig op de langzame stukken.

Plan je fartlek

Fartlek komt voort uit de Zweedse trainingsuitvinding van spel met snelheid. De atleten die regelmatig stukken sneller liepen presteerden beter. De onverwachte versnellingen brachten kleine wonderen aan conditie voort merkte trainer Gösta Holmér in 1937. En het echte geheim is dat je tijdens de fartlek korte stukken sneller loopt dan je wedstrijdsnelheid. Maar dit is nog geen reden om ondoordacht aan je fartlek te beginnen.

Kijk eerst naar je doelen, de wedstrijden.

Kijk dan in welke fase in trainingsopbouw je bent en maak een eenvoudig plannetje voor je fartlek. Moet je juist korte of lange stukken snel trainen? Moet je veel of weinig nadruk leggen op kracht in de fartlek. Dat zijn wel twee basispunten voor een succesvolle fartlek.

Boem! Opgeblazen

Een goede trainer zorgt voor een mooie verdeling van kracht over de duur van de training. Loop je solo, blaas je dan niet op bij de eerste snelle sessie. Het is zo verleidelijk. Je hebt een goede warming-up achter je en wat korte tempoversnellingen. Meteen bij de eerste paar minuten echt op snelheid ga je er vol in. Soms gaat het goed en loop je de hele fartlek sterk. Vaker komt het voor dat je dan al je beste energievoorraadje hebt gebruikt. Je kunt beter de beste versnellingen bewaren voor de tweede helft van de training.

Lees ook: Fartlek oftewel spelen met je looptraining 

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training