De volgende training gaat nog beter

Vier tips om te zorgen dat je training beter gaat dan je voorgaande training en je zo een basis kunt leggen voor de volgende wedstrijd.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
De volgende training gaat nog beter
Je loopt een aantal wedstrijden per jaar. Op die momenten probeer het beste uit jezelf te halen. Om dat te bereiken werk je wekelijks aan je conditie. De trainingen die je doet leiden tot dat gewenste resultaat. Soms weet je door de spanning van de wedstrijd jezelf naar een hoger niveau te tillen. Dat kan positieve spanning met je doen. Hoe zorg je er voor dat je volgende training nog beter gaat. Daar ligt je basis voor je echte succes in de wedstrijd. 4 tips om je volgende training nog beter te maken.

Voel het verschil
Je hebt makkelijke trainingen en pittige trainingen. Je hebt de korte hersteltrainingen en de duurlopen die je in een relatief rustig tempo doet. Als je goed getraind bent en je zit lekker in je vel dan kun je deze trainingen makkelijk aan. Dit kost je voor je gevoel geen enkele moeite. Die makkelijke trainingen heb je ook hard nodig in je opbouw. Niet alles kan maar zwaar en intensief zijn.

Dan heb je de pittige trainingen dan voel je na afloop duidelijk het verschil. Dat is hard werken, pittig maar je kunt het wel. Een basis in succes is dat je echt verschil voelt tussen je pittige trainingen en je makkelijke trainingen. Hier ga je winst boeken. Hoe klein dan ook in iedere stap, deze pittige trainingen zorgen voor de opbouw naar je piekmoment. Hoe bewuster je dit aanvoelt hoe belangrijker die trainingen worden. 

De lach aan de start
Gaat de volgende training nog beter? Het zijn kleine punten maar het helpt wel. Lach eens goed bij de start van je training. Een lach is een instant boost voor een goed gevoel. Misschien voel je het niet meteen maar als je start met een lach werkt dit toch na een enkele tientallen seconden door op je. Het lijkt wat geforceerd maar dat hoeft niet zo te zijn. Die lach geeft je een goed gevoel, je start in ieder geval met een goed gevoel. Laten we er maar een oude wijze spreuk bij halen ‘de eerste klap is een daalder waard’. Die lach in de start heeft de waarde van die daalder. Zet ‘em in voor een sterke training.

Verzamel concurrentie
Zit je vlak voor een wedstrijd en je bent stevig aan het trainen? Verzamel concurrentie om je heen, het liefst zo veel mogelijk. Dit is een enorme stimulans om je te laten gelden. Het helpt je om nog meer uit jezelf te halen.

Gevoel gaat voor de klok
Lopers houden van tijden, tussentijden en nog meer cijfers. Voor een sterke training gaat het gevoel voor de klok. Die snelheid komt er misschien niet meteen uit in het begin van een training. Laat je niet meteen leiden door de klok en dat je meteen die digitale cijfers moet volgen met je benen. Ook al is je conditie geweldig, er zijn allerlei kleine redenen waarom het even niet er precies zo uitkomt. Vaak komt later in een training die snelheid alsnog goed op gang en dan gaat het soms ook nog boven verwachting wat sneller. Die klok, gps en andere digitale middelen helpen maar uiteindelijk moeten je lijf en je mentale kracht moeten het doen. Die werken in een training niet helemaal zo precies als een klok. Combineer de twee en laat de benen spreken. Die tijd speelt een belangrijk onderdeel in de wedstrijd. In een training heb je marge om even niet op die klok te letten. Je behoudt ook meer plezier in het hardlopen als je in eerste instantie op je gevoel loopt. De klok kan een mooi bewijsstuk zijn of je echt goed gaat in je training. 
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training