Training

Is het mogelijk om de marathon onder 2 uur te lopen?

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
13 december 2016 13:20
Is het mogelijk om de marathon onder 2 uur te lopen?
Foto Nike
Nike lanceerde maandag 12 december 2016 het Breaking 2 project. De Keniaanse olympisch kampioen Eliud Kipchoge, de Ethiopiër Lelisa Desisa en de Eritreeër Zersenay Tadese gaan voor Nike in het voorjaar van 2017 een poging wagen de marathon onder de 2 uur te lopen. 

Volgens het bericht heeft een team van topexperts op het gebied van voeding, biomechanica, coaching, design, engineering, materialen, sportpsychologie en fysiologie hier jaren aan gewerkt. Nike komt kennelijk met een nieuw product: "To run the perfect race, the athletes require the most innovative product.” Dat klinkt zeer inspirerend! Wij konden het uiteraard niet laten om met onze theorie uit het boek Hardlopen met Power! in te gaan op de mogelijkheden en onmogelijkheden.

Hoe scherp staat het huidige wereldrecord op de marathon?

De tabel geeft de huidige wereldrecords van de afstanden van 3000 meter tot en met de marathon. Van alle wereldrecords hebben we berekend hoeveel vermogen ervoor nodig geweest is en wat de ADV-waarde van de loper geweest is. Je Anaerobe Drempel Vermogen (ADV, in Watt/kg) komt overeen met een inspanning die je gedurende 1 uur kunt volhouden en is een heel belangrijke parameter om je haalbare snelheid en tijd in wedstrijden over verschillende afstanden te voorspellen. Uit de tabel blijkt duidelijk dat vrijwel alle wereldrecords min of meer van hetzelfde hoge niveau zijn, namelijk een ADV van rond de 6,3 Watt/kg. De records op de 25 en 30 km staan minder scherp, hetgeen zal komen doordat deze afstanden minder vaak gelopen worden.  





Wij concluderen dan ook dat het wereldrecord op de marathon al scherp staat met een ADV van 6,30 Watt/kg. Het zal dus niet eenvoudig zijn om dit nog 2,5% scherper te stellen, hetgeen nodig is om onder de 2 uur te duiken. Daarbij moet je ook bedenken dat de wereldrecords in de atletiek allemaal al onder ideale omstandigheden zijn gevestigd, in speciale recordraces met hazen en bij ideaal weer (koel, weinig wind). 


Welke ADV is nodig voor een marathontijd van onder de 2 uur?

We hebben met ons rekenmodel gekeken naar de relatie tussen de ADV en de marathontijd. Om een tijd onder de 2 uur te lopen is een ADV nodig van 6,48 Watt/kg. Deze waarde is toch wel erg hoog en hoger dan de (huidige) grens van het ‘schone’ menselijke prestatievermogen. Het lijkt ons dus niet goed mogelijk dat al in de nabije toekomst iemand in staat zal zijn op reguliere wijze een marathon onder de 2 uur te lopen. 
Wat is er mogelijk onder ideale omstandigheden?

Als vertrekpunt in onze berekeningen hebben we standaardomstandigheden gedefinieer, dat wil zeggen:

Windstil weer (vw = 0 km/h)
Normale luchtdruk (1013 mbar)
Ideale temperatuur (5 - 10°C)
Vlak parcours (i = 0%)
Aanwezigheid van hazen (cdA = 0,20 m2)\

Dit zijn de typische recordomstandigheden waarbij wereldrecords incidenteel nog scherper gesteld worden. Het zal dus niet meevallen om nog betere omstandigheden te bereiken. Een hogere temperatuur en eventuele wind en hoogteverschillen zullen altijd leiden tot slechtere tijden. De enige mogelijkheden om op reguliere wijze nog winst te behalen zijn:
De aanwezigheid van een lage drukgebied
De aanwezigheid van perfecte hazen gedurende 42 km

In de tabel laten we zien hoe groot de effecten daarvan zijn volgens ons rekenmodel. Een lagedrukgebied leidt tot een lagere luchtweerstand en kan bijna 0,5 minuut voordeel opleveren. Hazen leveren in de huidige situatie al een voordeel op van 1,5 minuut doordat ze de luchtweerstand (cdA-waarde) voor de toppers verlagen van 0,24 naar 0,20 m2. In theorie is het denkbaar dat nog een extra winst van 40 seconden geboekt kan worden met ideale hazen en een ideale kopgroep die goed samenwerkt tot 42 km (cdA 0,18 m2).



Hoeveel sneller kan het met windje mee en heuvelaf?

Zoals bekend erkent de IAAF alleen records op een rondgaand parcours, juist om onvergelijkbaar voordeel van wind of een dalend parcours te vermijden. Dit is ook de reden dat records op de Boston Marathon niet erkend worden. Een eventueel record over bijvoorbeeld de Afsluitdijk met alleen maar wind mee zal ook niet erkend worden. 

Toch hebben we eens berekend wat de huidige wereldrecord houder Dennis Kimetto met zijn ADV van 6,30 Watt/kg zou kunnen lopen als hij de hele race wind mee zou hebben. We zien dat hij dan makkelijk onder de 2 uur kan duiken, als de windsnelheid meer is dan 5 km/h. Hij krijgt dan immers de hele race een steuntje in de rug. 

Een tijd onder de 2 uur wordt natuurlijk ook makkelijker haalbaar als de lopers heuvelaf zouden mogen lopen. Zo hebben we berekend dat een hoogtewinst van 140 meter op de marathon (hetgeen overeenkomt met het hoogteverschil tussen de start en de finish van de marathon van Boston) een winst van 1,5 minuut oplevert. Om een marathon onder de 2 uur te lopen, heeft Dennis Kimetto een hoogtewinst van 280 meter nodig. 
Het zal dus niet verbazen dat we heel benieuwd zijn naar de innovatie waar Nike komend voorjaar mee komt!
Je kunt het effect van je snelheid in relatie tot je leeftijd zelf berekenen op onze calculator  en alle factoren op je prestaties nalezen in ons nieuwe boek 




Het boek luidt een revolutie in op hardloopgebied. Het boek legt de achtergronden en voordelen uit van hardloopvermogensmeters, die momenteel op de markt verschijnen. Net als wielrenners, kunnen hardlopers nu ook hun prestaties in de training en in de wedstrijd optimaliseren met de extra informatie van hun wattage! Van de schrijvers van Het Geheim van Hardlopen

Hans van Dijk en Ron van Megen


  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Clemens Vollebergh
    Het geheim van hardlopen, ik kreeg ermee te maken als docent van een cursus voor hardlooptrainers, is een zeer matig boek. Het is met zeer veel toewijding gemaakt, maar blijft steken in het stenen tijdperk. Ik lees opvattingen waarmee ik vroeger als hardloper werd grootgebracht, maar die eenzijdig of onjuist zijn. Voorbeeld: als ik in de beginpagina\'s lees dat spierpijn na de training een goed teken is, haak ik af. In de analyse die hierboven ontbreekt een belangrijk element: atleten moeten zelf beter trainen en dus op de goede elementen sturen. Aandacht voor de mobiliteit van de gewrichten en krachttraining toevoegen aan het wekelijks programma. Het gaat dus om het verbeteren van de voorwaarden waaronder lang en hard gelopen kan worden. Kracht en mobiliteit noemen we voorwaarden, kwalitatief trainen (hoog intensief, zelfs sprinttraining voor marathonlopers) noemen we functie.
    Reactie geplaatst op 19/01/17 om 09:28 uur
  • Dick Leseman
    Ik heb begrepen dat Nike met nieuw schoeisel komt, dat beduidend lichter is dan het huidige gangbare schoeisel. Kun je daar een berekening op los laten, Ron? Daarnaast gebruiken ze een sportdrank waarbij de afgifte van koolhydraten pas in de darmen begint, waardoor er minder vocht nodig is om de benodigde hoeveelheid koolhydraten binnen te krijgen. Ik ben het met je eens dat een verbetering van 2,5% wel heel veel is.
    Reactie geplaatst op 14/12/16 om 14:28 uur
  • jappie doller
    Ik denk dat kenenisa bekele op dit moment de beste kans maakt om onder de 2 uur te lopen hopelijk 2017 of 2018.
    Reactie geplaatst op 13/12/16 om 16:37 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

16
januari