Het traditionele marathonschema blijft populair

Met wat voor schema traint de ProRun-bezoeker voor een marathon?

Vorige week stelde we de volgende vraag aan onze bezoekers:

Met wat voor schema train jij voor een marathon?

Na bijna 700 stemmen kunnen we de volgende conclusie trekken:

Bijna de helft (45%) bereidt zich met een traditioneel schema voor op de marathon.

Deze mensen lopen dus regelmatig duurlopen van meer dan 30 kilometer in aanloop naar hun evenement.

Met grote afstand op het traditionele schema eindigt het schema met korte(re) duurlopen, zoals het schema van Sportrusten en de Souplessemethode. Dit type schema kreeg 10% van de stemmen.

Ongeveer 18% kiest voor een schema met duurlopen die niet zo lang zijn als bij een traditioneel schema, maar ook niet zo kort als bij bijvoorbeeld Sportrusten. Een voorbeeld hiervan is het schema wat Paul Oude Vrielink heeft samengesteld voor ProRun.

Bijna 8% traint het liefst met een blokkenschema en een even groot percentage geeft aan een ander soort schema te gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld een schema op maat zijn.

Opvallend is het relatief hoge aantal stemmers dat aangeeft zich zonder trainingsschema op een marathon voor te bereiden: 12%.

 

STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training