Loop ik zondag een dik PR? (2:49:41)

Loop ik zondag een dik PR? (2:49:41)

Voor de marathon van aanstaande zondag deed ik alles anders dan anders.

Zondag loop ik de marathon in Den Bosch.

Volgens Stryd, Hans van Dijk en Ron van Megen wordt het een dik PR.

Mijn (lange) trainingen zitten erop, ik heb weken gemaakt van meer dan 100 kilometer, ik ben 4 kilo afgevallen en volgens Stryd kan ik de marathon lopen op 250 watt.

De calculator van Hans en Ron voorspellen met 250 watt een dik PR: 2:49:41.

Dat is tien minuten sneller dan mijn persoonlijk record op de marathon

Aanstaande zondag om 12:30 weet ik of dat gelukt is.

Tijdens de voorbereiding op deze marathon deed ik alles anders dan anders. Ik trainde niet op hartslag maar op vermogen en ik trainde veel meer kilometers dan ik gewend ben. De voorbereiding was alvast een feestje. Wat genoot ik van de lange duurlopen met Mark Z. over de Veluwe en van de intervallen om 5:45 in de ochtend met Klaas B. Als we rustig keuvelend de slapende hoofdstad achter ons lieten om explosieve intervallen te doen op het Brettenpad, voelde ik me springlevend en wat is het leuk om een partner in crime te hebben op de vroege ochtend. En af en toe een Critical Power opkrikdag met Jasper B: 6 kilometer vol gas rond de Sloterplas.

In een gekke periode waarin ik – net als iedereen – veel minder mensen zag dan normaal, waren deze corona-bestendige loopuitjes nog betekenisvoller dan anders. Klaas B., Mark Z. en Jasper B. lopen ook allemaal in Den Bosch. Op voldoende afstand en zonder verzorgingsposten onderweg, kan het doorgaan zondag.

Komende zondag weet ik of mijn inspanningen behalve veel vreugde ook een PR opleveren. De afgelopen vier maanden was vermogensmeter Stryd mijn trainer en mijn inspirator om anders te trainen dan anders. Zondag weet ik of hij ook slim is en me een PR oplevert.

Tijdens de voorbereiding kreeg ik vaak de vraag of ik van mijn geloof was gevallen. Eerdere marathons trainde ik nooit meer dan 14 kilometer, nu zat ik aan 100 kilometer per week en waren bijna al mijn trainingen langer dan 14 kilometer.

Raad je mij nu aan om het 14-kilometer-schema te doen, of om lange duurlopen te trainen?  vroeg J. me een tikkie verward.

Of je lange duurlopen wilt doen of liever het 14-kilometerschema gebruikt voor een marathon, hangt van verschillende af. Ik weet nog niet of dit schema echt een PR op gaat leveren, maar het belangrijkste is dat ik blessurevrij mijn trainingen heb gevolgd én dat ik op nogal ontspannen wijze de tijd vrij kon maken voor mijn lange trainingen.

Dat was een aantal jaar geleden wel anders.

Toen moesten mijn achillespezen en hamstrings nog wennen aan hardlopen én had ik minder rust in mijn dagen om lange duurlopen te doen. Nu voelde ik me goed en vond ik het een mooi experiment om meer kilometers te lopen.

In de voorbereiding op deze marathon vond ik het niet erg als ik geblesseerd raakte, dan zegde ik simpelweg mijn marathon af en ging ik lekker fietsen: ook goed

Dat gaf me ook rust en vrijheid om te intervallen, lange duurlopen te doen én week na week meer dan 80 kilometer te trainen. Voor een marathon in bijvoorbeeld New York had ik liever de zekerheid genomen dat ik uitgerust, fit en blessurevrij aan de start stond. Dan had ik minder kilometer getraind. Want je zit er natuurlijk niet op te wachten dat je een ticket hebt naar New York en een startbewijs en dat je dan geblesseerd raakt. Met een marathon in Den Bosch voelt dat toch anders.

Maar daar waar ik eerder snel pijntjes kreeg als ik langer en vaker ging lopen, was dat nu niet. Techniektrainer Franklin van Doesburg heeft me daar vorig jaar flink mee geholpen en met meer loopjaren in de benen, kan ik nu meer training aan.

Het ging goed.

Per week trainde ik 4 tot 5 uur meer dan in mijn vorige voorbereiding.

Ik voel me fit en heb zin in aanstaande zondag.

Wordt vervolgd!

17 reacties

  • Hedwig van Bree

    Ik ben enorm benieuwd Koen! Zet hem op!

    • Koen de Jong

      Dank Hedwig, in vergelijking met jouw avonturen is het nogal overzichtelijk: nog geen drie uur rennen 😉

  • RunHanRun.nl

    Veel succes zondag Coen! Denk niet aan de tijd, maar aan lekker lopen.
    Dan komt die tijd ook wel :).

    • Koen de Jong

      Dank RunHanRun, zondag denk ik vooral aan mijn vermogen: 250 watt. Dan merk ik vanzelf of dat ook lekker lopen is 😉

  • Mark Zuurhout

    Wel of geen PR, we gaan power rocken zondag!

    • Koen de Jong

      Haha, dat zeker. High Voltage, rock & roll.

  • Nils De Rijk

    Succes zondag guys!!

    • Koen de Jong

      Dank Nils, enne tot snel in het nieuwe clubhuis!

  • Ria

    Veem succes Koen! Ik ben benieuwd of je pr lukt.

    • Koen de Jong

      Ha Ria, dank voor je succeswensen, we gaan het zien.

  • Valerie Nuyttens

    Wat spannend! Veel succes (en hopelijk niet te veel afzien) ☺️

    • Koen de Jong

      Zeker spannend Valerie, de voorbereiding was alvast genieten, nu zien hoe het gaat.

  • Trudy Breur

    Alle succes Koen met mooie prestatie 💪

    • Koen de Jong

      Dank Trudy!

  • Huibert Crijns

    Goede laatste taperdagen gewenst en succes zondag. Benieuwd waar in den Bosch je de Marathon gaat lopen. Ik woon in de omgeving en kom je graag -op veilige afstand- aanmoedigen.

    • Koen de Jong

      Ha Huibert, we starten om 9:30 bij Haanwijk in St. Michielsgestel. Het verzoek van de organisatie is om daar niet heen te komen, zodat het bij start/finish rustig blijft. We lopen 3 rondjes van 14 kilometer. O.a. over de Vughterweg en langs het Pettelaarpark. Misschien tot zondag!

  • Helmerik Blokland

    Beste Koen, allereerst veel succes aanstaande zondag!
    Kun je ook bereken met de Stryd wat de invloed is van de wind (aanstaande zondag windkracht 5) op je voorspelde eindtijd?
    En is je strategie om alle km’s op Target Power te lopen ongeacht wind mee of tegen?

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

ProRun Webshop

Stryd vermogensmeter Footpod: Bestel uit voorraad bij ProRun
Boek Hardlopen met Power!

Meer uit Columns & meer