Lopen met apps: een zegen of vloek?

Eenmaal klaar met trainen check je je afstand, je snelheid en post je dit allemaal op social media.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Lopen met apps: een zegen of vloek?
Vroeger trokken hardlopers hun loopkleding aan, strikten ze hun veters en gingen ze op pad. Bij terugkomst een glas water drinken, even douchen en ontspannen. Tegenwoordig is dat anders. Naast het aantrekken van loopkleding en schoenen, stel je nog even je GPS-horloge in, pak je je iPhone of andere smartphone bij de hand en zorg je ervoor dat al je running apps op actief staan. Eenmaal klaar met trainen check je je route, je afstand, je snelheid en nog belangrijker: post je dit allemaal op social media zoals FaceBook en Instagram. 

Wanneer je veel hardlopende vrienden hebt, zal je regelmatig ‘posts’ tegenkomen met informatie over trainingsrondjes of met wedstrijdresultaten. Apps als Runkeeper en Nike + Running, maar ook GPS-horloges, houden dit allemaal voor ons bij. Wie loopt waar, wanneer en hoe hard? Je kunt het allemaal bekijken. Natuurlijk is het wel de vraag of we daarin niet teveel doorslaan. Of we onszelf niet teveel verliezen in al die getallen en cijfertjes? 

Succesverhaal

In theorie klinken die running apps natuurlijk als een succesverhaal. Je rent een rondje, plaatst je vorderingen vervolgens online en krijgt leuke reacties van vrienden en familie. Met een beetje geluk krijg je zelfs nuttige feedback van ervaren hardlopers. Deze response vormt al snel een (extra) stimulans om zo snel mogelijk weer te gaan trainen én daar natuurlijk opnieuw verslag van te doen. De een stimuleert de ander en dat maakt het hardlopen niet alleen aantrekkelijker, maar ook een stuk socialer. Met het grootste gemak leg je namelijk digitale contacten met mensen die je helemaal niet kent.

Tegelijkertijd zien anderen niet alleen hoe en wanneer jij traint, want jij ziet dat natuurlijk ook van hen. Je kunt dus zomaar zien dat jouw trainingsmaatje een extra rondje heeft gelopen, je buurman een minuut sneller was over tien kilometer of dat je achterneef vijf kilometer verder heeft gelopen dan jij tijdens je laatste training. Als vanzelf ga je jezelf met al die anderen vergelijken en daarin schuilt een gevaar. Je kunt snel geneigd zijn extra te trainen om daarmee ‘indruk’ te maken op al je ‘followers’. Met het gevaar dat je overtraind raakt en meer doet dan je daadwerkelijk aankunt.   

Grenzen verleggen

Er klinken ook genoeg geluiden over de voordelen van dat ‘haantjesgedrag’. Zo zou het volgens vele onderzoekers helemaal niet slecht zijn als mensen hun grenzen verleggen en de concurrentie met elkaar aangaan. Daarnaast helpen de apps je uitstekend te bepalen welke afstand je loopt, welke snelheid je aanhoudt en met welke hartslag je traint. Je bent je dus veel bewuster van wat je doet en kunt daardoor gerichter trainen. Met andere woorden: dankzij een running app ben je eigenlijk veel beter voorbereid. Je wordt veel bewuster van je eigen loopgedrag. 

Daarnaast bieden de meeste apps (meerdere) trainingsschema’s. Of die schema’s voldoende zijn voor de gemiddelde loper is nog maar de vraag, maar ze bieden in ieder geval structuur en houvast aan beginnende lopers. Ondanks dat deze schema’s vaak geen rekening houden met persoonlijke zaken als leeftijd, ervaring en gezondheid, bieden ze wel een basis waar je als loper mee aan de slag kunt. Vanzelfsprekend is de verwachting dat apps steeds meer gepersonaliseerd zullen worden en dus beter gaan inspelen op de individuele wensen van verschillende hardlopers.

Gebruik jij apps en zo ja, welke? Zo nee, waarom niet? Laat het ons vooral weten!

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Training