Lydiard is nog steeds actueel

Arthur Lydiard, wat heb jij geleerd van deze pionier uit Nieuw-Zeeland?

Arthur Lydiard, de eigenzinnige trainer uit Nieuw-Zeeland veranderde de hardloopwereld enkele decennia geleden voorgoed. Hij staat bekend als de man die atleten eindeloos veel kilometers liet maken. Hardlopers kregen daardoor het beeld dat eenvoudig veel lopen wel de weg naar succes is. Zo zat Lydiard niet in elkaar. Zijn aanpak sluit sterk aan bij de actualiteit. Let vooral op zijn laatste stap in de trainingsaanpak.
Niks nostalgie
“Ach Lydiard,” verzucht een trainer op leeftijd. “Het eerste trainingsboek dat ik kocht over hardlopen was van hem.” Tussen de woorden hoor je bijna een vervlogen tijd. Iets uit de oudheid dat toen werkte en nu verdwenen is. Lydiard overleed in 2004. Zijn aanpak trok de aandacht van de hele wereld in de jaren zestig van de vorige eeuw. Dat is minder dan een generatie geleden.
De mythe bleef hangen
De mythe rond de trainer Lydiard is dat je maar heel veel moest hardlopen en dan kwam het wel goed. Dat beeld heerst nog steeds. Lydiard is in de herinnering verbonden aan veel saaie kilometers. Het idee daarachter is dat je lichaam steeds efficiënter wordt. Hij liet bijna al zijn atleten 100 mijl in de week lopen. Dat is meer dan 160 kilometer. Die strikte aanpak van een aanzienlijke omvang is in het collectieve hardloopgeheugen van de sportwereld blijven hangen.
Langzaam en robuust versus snelheid
Dat alleen veel lopen niet meteen tot de snelste tijden leidt bleek ook begin dit jaar uit het artikel van Dr. Hans Keizer. Hans: “Door de ene trainingsvorm, bijvoorbeeld lange, langzame duurlopen, kun je wel langer achter elkaar lopen, maar je snelheid over een deelafstand kan achteruit gaan. Het omgekeerde geldt natuurlijk ook. Als je te weinig kilometers loopt, is het vrijwel onmogelijk om je marathontijd te verbeteren.”
160 kilometer veel maar langzaam trainen dan krijg je waarschijnlijk een niet echt scherpe tijd maar je loopt wel relatief makkelijk je wedstrijd uit. Lydiard had meer kennis in zich en dat leidde tot het afleveren van kampioenen.
Periodisering
Lydiard werd de eerste ongekroonde koning van de trainingsaanpak met periodisering. Heel simpel uitgelegd: in een periode laat je de omvang en snelheid toenemen en daarna bouw je een herstelfase in waardoor je lichaam kan bijkomen en sterker wordt.
De combinatie van lange trainingsafstanden en periodisering maakten Lydiard beroemd. Nog steeds worden deze twee elementen door veel hardlopers gebruikt. Maar 160 kilometer in de week is zelfs voor veel atleten op het hoogste niveau een aanloop tot uitholling van het lichaam. Daarom is die strikte aanpak door veel coaches volledig losgelaten. Het is ook een punt dat voor veel amateur atleten niet te doen is.
What’s in it for me?
Afstanden, periodesering, intervaltrainingen. Lydiard had al die onderdelen al in zijn handboek staan. Toch maakt hem één punt messcherp en dat is een les die voor iedere hardloper interessant is. Hij wist atleten precies op tijd klaar te stomen voor een grote wedstrijd. Dat wil jij toch ook?
Waarschijnlijk pas je al het systeem van duurtrainingen en interval of fartlek toe. En geeft je trainingsschema aan hoe je omgaat met de toename van het aantal kilometers en snelheid. Hier wringt de hardloopschoen.
De laatste trainingsstap van Lydiard
Wie stevig traint zit al vaak dicht tegen de grens aan. Je zorgt er hopelijk voor dat je aan de gezonde kant van de lijn blijft. Dat je heel blijft en dat herstel je nieuwe krachten bezorgt. Het risico met hardlopen is dat je in plaats van bijvoorbeeld 2 duurtrainingen en 1 intervaltraining je die samenstelling omdraait. Net een aantal té zware trainingen kunnen je over je piek heen tillen. Of je loopt toch net wel die blessure op.
Hij wist als trainer bij al die trainingsbelasting goed aan te voelen wanneer iemand te ver ging. Die scheidslijn tussen meerwaarde en afname is maar dun. Jezelf een stevige opdracht geven is niet erg. Te snel gaan we door, en harder. Hij was een voorstander van versnellingen in fartlek of interval die je sneller leerden lopen maar niet een tempo waar je stuk aan ging.  Ontwikkel de Lydiard in jezelf en kijk wat goed voor je is.
Je bent een fijn raderwerk
Geeft je digitale of papieren trainingsschema een tempo aan waarvan je weet dat je er nog niet aan toe bent? Probeer het, maar loop je niet stuk. Liever een stap terug in snelheid dan dat je het fijne raderwerk dat je bent als hardloper, de tandjes afbreken en je weken wordt teruggeworpen in je vooruitgang.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training