Mentale aspect cruciaal tijdens hardlopen

Je kunt nog zoveel en zo hard trainen, maar ook het mentale aspect is tijdens het hardlopen cruciaal.

Hardlopen is te trainen. Snel en ver hardlopen is tevens trainbaar. Dan is er nog een stukje ‘aangeboren talent’, maar laten we dat in dit artikel voor het gemak niet meenemen. Dan zouden we kunnen stellen dat vrijwel iedere hardloper in staat is om bepaalde prestaties neer te zetten. Als je maar voldoende traint.

Maar, dan gaan we voorbij aan nog iets heel belangrijks: namelijk het mentale aspect van de sport

Je conditie en uithoudingsvermogen zijn door training te verbeteren. Net als je techniek. Je gedachten tijdens het hardlopen zijn misschien wat lastiger te controleren. De ene dag loop je de sterren van de hemel en ben je (daardoor) zeer positief, maar er zullen ook dagen zijn dat je niet vooruit komt en je jezelf helemaal gek maakt in je hoofd.

‘Waarom gaat het zo slecht?’, ‘waarom voelen mijn benen zo zwaar’ en ‘komt hier dan nooit een einde aan’ zijn al snel gedachten die dan in je opkomen. Die negatieve gedachten zijn onhandig, want ze bepalen onder andere je doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, focus en gevoel.

In sommige gevallen worden bepaalde gedachten zelfs een overtuiging. In positieve zin zou dat ‘ik weet dat ik dit ga halen’ kunnen zijn, in negatieve zin ‘dit is voor mij onmogelijk’. Probeer daar voor jezelf op te letten. Probeer er bewust van te zijn.

Maak dingen niet te groot in je hoofd

Benader alles realistisch, maar tegelijkertijd open en opportunistisch. Zie kansen. Probeer je gedachten eens een tijdje op te schrijven in een logboek. Na een paar weken zou je ze dan eens kunnen bekijken. En hoogstwaarschijnlijk zal je al snel een patroon ontdekken. Je zult zien welke positieve en dus helpende gedachten je hebt, maar ook welke negatieve en daardoor remmende gedachten.

Uiteindelijk is dit samen te vatten in het volgende: gebeurtenis + gedachten = gevoel + gedrag.

Stel: je loopt een hardloopwedstrijd in de regen en je mist ook nog eens een bocht. Je zult al snel chagrijnig worden en negatieve gedachten opwekken. Je gevoel is niet meer positief en je gedrag verandert daardoor ook: het wordt lastiger om jezelf op te peppen en het uiterste uit jezelf te halen. En dus zal je eindtijd uiteindelijk ook tegenvallen.

Probeer dus, bij iedere gebeurtenis, iets positiefs te zien. En de omstandigheden ook positief te benaderen. Uiteindelijk zal je daar als loper, maar zeker ook als mens, voordelen uit halen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training