Misschien wel dé tip voor de marathon

Misschien wel dé tip voor de marathon

Maak jij je zenuwachtig voor een marathon? Dan is dit wellicht dé tip voor op wedstrijddag.

‘Ben je dan niet zenuwachtig?’

‘Neuh,’ zeg ik, ‘ik heb er gewoon zin in.’

‘Hoe kan dat?’ S. kijkt me aan met een blik die doorkan voor geïrriteerd of jaloers.

‘Ik weet wat ik ga doen zondag, er is verder niet zoveel om me druk over te maken,’ zeg ik vijf dagen voor de marathon van Rotterdam.

Sommige loopvrienden maken zich wél druk. Om van alles en nog wat

Het weer: ‘Shit het gaat regenen.’

Kleding: ‘Moet ik een singlet aan, een shirtje, of shirt lange mouwen: het is best koud bij de start.’

Voeding: ‘Neem jij iedere 8 kilometer een gel? Ik was iedere 10 kilometer van plan.’

Deze drie dingen zijn allemaal simpel.

Het weer, daar doe je niks aan. Dus ik maak me er niet druk om. Daarbij komt dat elk weer wel voordelen heeft: regen is tijdens het lopen echt wel lekker, je loopt er zo 2 minuten sneller door. Ook als het koud is, helemaal prima: hoe dichter bij 8 graden, hoe beter voor je eindtijd. Is het echter warm en droog, dan staan er weer meer mensen langs de kant en dat is ook lekker voor de motivatie. Al met al is elk weer lekker.

Ook kleding is makkelijk. Shirt met korte mouwen en een korte broek is altijd goed. Het kan best dat je het een kwartiertje koud hebt in het startvak, maar als je gaat rennen ben je binnen 2 kilometer warm. Dus je hebt sowieso 40 kilometer voordeel van je korte broek en je korte mouwen.

Met voeding is het ook niet zo ingewikkeld. Of je nu een gel neemt iedere 7 kilometer, iedere 8 kilometer, iedere 10 kilometer of je neemt wat je onderweg krijgt: als je doet wat je hebt geoefend, is dat gewoon wat je doet. En het is niet zo dat als iets goed werkt (iedere 8 kilometer) dat iets anders niet werkt. Heel vaak zijn er meerdere dingen die prima werken. Dus als je vlak voor de start hoort dat je loopmaatje het heel anders doet, is de kans groot dat het allebei prima is.

De belangrijkste tip die rust geeft: blijf gewoon bij je plan

Heb je in de voorbereiding getraind op hartslag? Loop op hartslag. Heb je getraind op tempo? Loop op tempo. Heb je getraind op wattage? Loop op wattage.

Je start en vanaf de eerste stap doe je gewoon wat je in je training gedaan hebt.

Alleen met twee grote evenement-voordelen: er lopen een hoop leuke types met je mee en er staan een hoop leuke types langs de kant.

Geniet van de mensen, maar laat je niet afleiden door de andere lopers en het publiek. Doe wat je van plan was toen je met je training voor de marathon begon.

In mijn geval is het simpel: ik ga op 275 watt lopen. Dat kan, volgens mijn Stryd. Dus dat doe ik (zolang als het gaat).

En dat is dus het enige waar ik op let.

ALLEEN WATTAGE.

Mijn Polar heb ik zo ingesteld:

Waarbij ik er dus alleen maar voor zorg dat mijn gemiddelde vermogen op 275 watt zit.

Dit is ook goed met tempo of met hartslag.

Het wordt ingewikkeld als je tempo én hartslag neemt. Want wat doe je dan als je hartslag hoog is en je tempo laag, of als je hartslag juist laag is bij een hoog tempo?

Maak het jezelf makkelijk en maak een keuze.

En als het in de soep loopt, kun je gewoon lekker naar de finish rennen en genieten van het publiek

Er zijn natuurlijk ook lopers die gewoon de finish willen halen en helemaal niet bezig zijn met tempo, hartslag of vermogen.

Dat scenario heb ik ook altijd achter hand.

Stel dat iemand me vanachter aantikt en ik val en ik kom er 2 kilometer later achter dat ik mijn Stryd kwijt ben (kleine kans, maar het kán). Dan ren ik gewoon lekker naar de finish, ook mooi.

Dus dé tip voor de marathon is: blijf bij je plan, geniet van je plan en realiseer je dat ook het worst case scenario prima is, want in oktober zijn er ook mooie marathons, voor een eventuele herkansing

Voor de liefhebber van tijdens en voorspellingen: hieronder een prognose van Stryd voor komende zondag. Hoewel Stryd zelf zegt dat (hun) vermogen een belangrijker mikpunt is dan tijd, stemt dit toch vrolijk.

Tot zondag!

Dit blog is met toestemming overgenomen van Sportrusten.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

5 reacties

  • Arjen Hoogervorst

    Tijdens de marathon van Rotterdam word je gedragen. Door het enthousiaste publiek. Dat houdt je op de been als het even tegenzit.

  • Egon

    Mijn tips:
    Ga op tijd naar bed en zorg dat je fit en uitgerust bent op de marathondag.
    Start rustig, zeker bij een groot evenement als Rotterdam, en gun jezelf de tijd om in de wedstrijd te komen. Je bent sowieso een hele tijd onderweg dus die halve minuut extra gaat het verschil niet maken (voor ons recreanten).
    Loop vooral op jouw gevoel en vertrouw daarop, de hulpmiddelen (horloges en aanverwanten) zijn letterlijk hulpmiddelen.
    Als je er goed voor hebt getraind dan gaat het lukken, wedstrijdspanning is gezonde spanning!

    • Koen de Jong

      Mijn tip is dan weer om je vooral niet druk te maken als je de nacht voor de marathon slecht slaapt 😉

    • Marian

      ‘Loop op gevoel’: bij een marathon is dit niet de beste tip. Je gevoel wordt beinvloed door de spanning van het evenement, het publiek, het uitgerust zijn en toch bij je plan blijven in de eerste kilometers en nog wat zaken. In de tweede helft van de marathon schreeuwt je lichaam om het langzamer aan te doen. 2 keuzes: je gevoel volgen en dat doen, of jezelf toespreken dat dit slechts een gevoel, dat dit hoort bij de marathon, jezelf bijv vertellen dat je genoeg getraind hebt om door te lopen. Zeg het maar;)

      • Egon

        Als je het zwaar krijgt dan gebruik je je hulpmiddelen ter controle en als je het heel zwaar hebt gaan die je ook niet helpen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training