Sprintjes voor de duurloper

Als duurloper werken aaan je snelheid werken is altijd goed. Maar hoe doe je dat?

Loop je graag een halve of een hele marathon, dan werk je vele keren per week aan je vorm. Bij vorm denk je aan conditie, je duurvermogen. Denk je bij het woord vorm ook aan je snelheid? Waarschijnlijk niet meteen. Toch is het goed om regelmatig aan die snelheid te werken. Dat hoeft niet eens zoveel energie op te slurpen zoals je dat ervaart bij je tempoduurlopen.

Je beste vorm bereik je niet alleen door heel veel duurlopen uit te voeren. Je bouwt er wel de basis mee. Die basis is het belangrijkste, daar moet je het van hebben als je een halve of hele marathon loopt. Je snelheid verhogen lukt je door onder meer tempoduurlopen te doen. Of je neemt meerdere intervaltrainingen op in je schema. Toch heeft het ook zin om als duurloper een serie sprints te maken.

Tempoduurloop en sprint

Bij hardlopen geldt een belangrijke wet. Train zo gericht mogelijk om het beste resultaat te bereiken. Dan is het logisch dat je dus veel duurlopen loopt. Dat zit in lijn met je doel om specifiek voor een halve of hele marathon een goed resultaat neer te zetten. De populaire tempoduurlopen helpen je om je basissnelheid te verhogen. Dan ben je nog niet klaar. Grote namen in de marathons lopen regelmatig een serie sprints die tussen de 60 en de 200 meter lang zijn.

Dat lukt niet zomaar
Waarom doen ze dat? Sneller hardlopen moet je leren. Net als je de tijd neemt om een vreemde taal onder de knie te krijgen moet je ook de tijd nemen om sneller te leren lopen. Dit gaat niet automatisch. Sneller hardlopen zit niet alleen in de beenspieren. Je zal merken dat je armritme mee omhoog gaat. De uitslag van benen en armen wordt groter. Die ene wens om sneller te worden leidt tot een aanpassing in je hele lichaam. Dat moet je allemaal coördineren. Daarom lukt het je niet om eventjes in korte tijd van bijvoorbeeld 12 kilometer per uur naar 16 kilometer per uur te gaan. Die ontwikkeling zal je moeten verdelen.

Sneller
Als je specifiek traint om sneller te lopen moet je ook letterlijk sneller lopen. Een serie sprints voldoet aan die eis. Loop je nu bijvoorbeeld 4.25 per kilometer bij een 5 kilometer wedstrijd, loop dan die serie sprints beduidend sneller dan dat wedstrijdtempo.

Vorm trainen en niet vermoeien
Loop bijvoorbeeld 8 tot 10 keer 150 meter. Voor een duurloper is die startsnelheid minder belangrijk maar de topsnelheid die je in de tweede helft van deze sprint ontwikkelt wel. Deze serie gaat er niet om je te vermoeien. Je wilt sneller leren lopen. Is een serie van 10 te zwaar, doe dit dan niet en pas het aantal aan. Houd de training licht en comfortabel. Je wilt tenslotte nog meer trainen die dag. Let vooral op je vorm, je houding.

Ontwikkel snelheid maar het is ook gewoon leuk
Onder meer marathonloper Ryan Hall loopt regelmatig een serie lichte sprints om de houding te verbeteren en het lichaam te stimuleren sneller te worden. Naast de vele kilometers die je maakt is het ook leuk om een serie in je training op te nemen waar je even lekker mag gaan. Het is een trainingsmiddel dat ook past bij een marathonloper en het is gewoon leuk om te doen.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training