Sterk worden op de (halve) marathon? Ga trailrunnen!

De cross en trailrunning zijn een interessant trainingsmiddel in je voorbereiding op een marathon.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Sterk worden op de (halve) marathon? Ga trailrunnen!

Veel toppers op de marathon waren eerst goed op de cross/trailruns. Dat is met een reden. Je wordt er sterk van maar dat op zich is niet genoeg. Door slim te trainen kun je die kracht omzetten naar succes op de marathon. Hoe pak je dat aan?

Omzetten naar de marathon

Maar er is meer voor nodig dan alleen het lopen van een paar cross/trailruns om sterk te zijn op de marathon. Je moet die opgebouwde kracht goed omzetten naar de marathon op de weg. Hoe bereik je dat ideaal? Dat is nog niet makkelijk.

De sterke drie-eenheid

De cross  en de trail zijn interessant in de voorbereiding op een marathon vanwege meerdere redenen. Punt één, je wordt een sterk loper. Je kunt als Hollandse loper vaak vechten in je marathontrainingen tegen de polderwind maar een echte cross of een stevige trailrun vragen meer van je. Het is alsof je als hardloper opeens een bokswedstrijd moet doen. Vechten met je voeten. Eigenlijk met je hele lichaam. Anders red je het niet in de modder en in het zand van de cross of trailwedstrijden. Dat geren op die zachte meegevende ondergrond maakt je sterker in je voeten, benen en longen. Een drie-eenheid die je ook nodig hebt op die lange 42 kilometer.

“Ik lust je rauw”

De volgende tip om een sterke marathonloper te zijn: kies de wat langere afstanden in de cross of trail. Komt dat succes van de voormalig crosslopers op de marathon alleen door kracht? Nee. De cross/trail  heeft een aas achter de hand: je wordt een tempoloper die zicht vastbijt. Het is een psychologische kracht, de beste die je kunt hebben. Al dat gedraaf door zand en springen over takken en kuilen, ondertussen moet je ook je concurrenten in de gaten houden. Je ziet af en ondanks dat leer je om te kijken wat de rest doet. En je bijt je vast. Je houdt het tempo in de gaten en blijft speuren naar kansen. Die terriërmentaliteit komt je perfect van pas op de 42 kilometer. Vooral in het laatste deel van die lange wedstrijd. Waar de rest moe is en afhaakt, heb jij spierkracht en mentale reserves om door te gaan.

Combinatie met halve marathon

Je hebt mazzel. Het is najaar, het seizoen der cross en trailwedstrijden. De kansen om stevig te trainen liggen voor het oprapen. De derde en laatste tip: combineer de cross en de trail met een echte poging om een snelle halve marathon te lopen.

Door stevig te trainen voor de marathon in combinatie met een paar crosswedstrijden of regelmatige trainingen in crossterrein word je snel sterker. Vooral als je al een goede basis hebt door je regelmatige voorbereiding op de komende marathon. Probeer die opbouw te combineren met een halve marathon. Kies een echte wedstrijd uit. Je test dan je zenuwen en je kracht op die dag. Loop je een mooie tijd op de halve dan geeft dat een raketboost aan je vertrouwen voor de hele marathon. Dat geeft rust. Je weet dat je het kunt.

Slottip: Het spel met de cross/trail  kan je té snel laten pieken. Het is leuk, spannend en dan gaat je ontwikkeling opeens pijlsnel. Plan je trainingen en je opbouw goed. Je loopt de cross/trail in dienst van je doel en dat is die marathon. En niet andersom. 

Maak van jezelf een sterk marathonloper, ga crossen of trailen. Geniet van zand, bos en heuvels en houd de kracht vast tot die dag waarop je die lange marathon loopt. Geniet dan van je vergrote uithoudingsvermogen en tempohardheid.

Lees ook ons artikel: Crossen maakt je beter! 7 tips

Trailrun tip : 17 maart Ooievaarstrail.nl

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training