Tips voor intervaltraining

Pas jij al intervaltraining toe in jouw trainingen? Dat is zeker de moeite waard.

Pas jij al intervaltraining toe in jouw trainingen? Dat is zeker de moeite waard. Door intervaltrainingen verbeter je niet alleen je conditie, maar ga je op termijn ook efficiënter en sneller lopen.

Iedere hardloper die over een goede aerobe basis beschikt, d.w.z. je kunt minimaal een halfuur in een tempo hardlopen waarin je een normaal gesprek kunt voeren, heeft baat bij intervaltraining.

Intervaltrainingen zijn voor iedere hardloper zinvol. Daar hoef je niet per se een wedstrijdloper voor te zijn. Of je nu 5 kilometer in 35 minuten loopt of in 20 minuten, in beide gevallen heb je voordeel van intervaltraining.

Een intervaltraining werk je af in een hoger passentempo dan je duurlooptempo. Het is daarom doorgaans een tempo waarbij je zult hijgen en puffen. De intervaltraining heeft altijd een van tevoren vastgestelde lengte, gaat samen met een stuk joggen c.q. dribbelen om te herstellen en wordt altijd een aantal keren herhaald. Intervaltrainingen zorgen ervoor dat het lichaam efficiënter zuurstof naar je spieren brengt.

Het is wel belangrijk om de omvang van intervaltraining ten opzichte van je totale trainingsafstand in de gaten te houden. Daarbij is een goede graadmeter om intervaltraining niet meer dan 8 procent van je totale afstand te laten zijn.

Verder is het van belang om altijd te zorgen voor een goede warming-up en cooling-down. En om in de gaten te houden dat je hersteltijd even lang duurt als je intervaltraining.

Het is ook belangrijk dat je de zwaarte van je intervaltraining afstemt op je conditieniveau. Daarbij geldt ook dat je je looptempo meer kunt opschroeven ten opzichte van je duurlooptempo bij een korte intervaltraining dan bij een lange intervaltraining.

Lees ook:

Optimaal je interval lopen in 7 tips

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training