Training

Ben jij verslaafd aan kilometers maken?

Door
Marc Gerlings
10 maart 2019 00:00
Ben jij verslaafd aan kilometers maken?
Ben jij iemand die ambitieus precies tot op de letter het trainingsschema volgt? En je doet er nog een schep bovenop, bij iedere training loop je nog wat extra kilometers. Je bent verslaafd aan kilometers maken. Daar gaan we wat aan doen.

Aan kilometers maken is op zichzelf natuurlijk niets mis. Je verbetert je conditie en je wordt alsmaar sneller. Waarom zou je dan geen kilometervreter zijn? De eenvoudigste uitleg: iedereen heeft zijn eigen grens tot waar hij of zij kan gaan. Daarboven stapelen zich de pijntjes op. Dan komt er een moment waarop je lichaam op een bepaalde plek zegt ‘ik doe niet meer mee’. 

Voor alle hardlopers

Teveel kilometers maken, daar heerst het beeld bij van de topatleet die honderden trainingskilometers in de week maakt. Ook gewoon bij de ambitieuze recreant speelt dit fenomeen. Iedereen heeft zijn eigen grens en daar kun je hard tegenaan lopen. Stel dat als je dit leest, je het gevoel krijgt dat je teveel kilometers maakt, wat is dan de afweging zodat je verstandig blijft trainen?

Ken jij je 'Kilometerbalans'?

Als eerste moet je ervaring krijgen met wat goed voor jou werkt. Kun je het aan en betekent voor jouw veel kilometers maken de weg naar je hardloopdoelen? Dan kun je die strategie vasthouden. De ervaring leert dat je met alleen maar veel kilometers ver komt maar je kunt met slimmer trainen meer uit jezelf halen. Er zijn hardlopers die makkelijk 150 kilometer in een week aankunnen. Bijna fluitend. Terwijl de andere loper maximaal 70 haalt en dan spelen de blessures op. Zoek je persoonlijke kilometerbalans uit.

Je kan wat verlies nemen

Verslaafd zijn aan kilometers maken is niet goed. Je wordt er een beetje hardloopblind van. Afwisseling in training is een van de belangrijkste onderdelen in een goed schema. Schema’s zijn goed als vorm van strategie. Het is als een plan en dat houdt je scherp in waar je bent en hoe je verder gaat. De schema’s zijn ook goed doordacht waardoor extra kilometers toevoegen de balans kunnen doen omslaan. De ervaring bij de redactie is dat schema’s zo zijn opgesteld dat je ook wel wat verlies kunt nemen. Stel je mist een paar trainingen voor je halve marathon, dan nog zal je de wedstrijd goed uitlopen.

Gezondheid gaat voor kilometers

Dit is een lastig punt bij heel veel hardlopers. Je voelt tot in iedere spier dat het goed gaat met je trainingen. Je loopt lekker, een paar versnellingen gaat zonder problemen en je kijkt vol vertrouwen uit naar je wedstrijd. Dan komt die verkoudheid, of andere lichte ziekte. Of je nu kilometerverslaafd bent of niet, dit is het punt waarop je moet afvragen of doorlopen goed is. Je traint drie of meer maanden specifiek voor een wedstrijd. Je hebt de neiging om te blijven trainen. Ergens zit de angst dat als je minder loopt, de wedstrijd slecht gaat. Meestal is het beter om gas terug te nemen. Gun jezelf de tijd om door de kleine ongemakken te komen die je zeker tegenkomt in de maanden. 

Voeg tempo of interval in

De volgende situatie zal je bekend voorkomen. Je zit in je opbouw naar een halve marathon. Het ging een paar weken minder lekker. Nu heb je weer de opbouw te pakken en daarom gooi je alles op de duurlopen zodat je goed die halve uit kunt lopen. Een logische gedachte: de duurloop is je reddingsboei. Bij vrijwel alle adviezen van trainers zie je dat kwaliteit toch noodzakelijk is. Voeg daarom blokken van tempoduurlopen of interval in. Je voegt deze blokken niet toe maar de blokken vervangen duurkilometers. Het doorbreekt je vaste ritme van je normale duurloop. Plus je werkt aan een hogere snelheid. Je levert niets in aan conditie, je voegt alleen maar meer kwaliteit toe aan je trainingen. De afwisseling in trainingen heeft alleen maar voordeel.

Alleen maar nadenken over afstanden maken, zal niet lekker aanvoelen. Bepaal je eigen kilometerbalans, luister goed naar je lichaam en vervang 10 tot 20% van je standaard duurkilometers in kwalitatieve trainingen en je zal een stuk beter naar je hardloopdoelen toegroeien.

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Coos Datema
    Variëren is sowieso goed: intervallen, vaartspel, tempowisselingen, duurlopen met verschillende tempo's zijn zomaar wat fijne mogelijkheden om sterker te worden. Maar het aantal kilometers is net als de trainingssnelheid een kwestie van belasting en belastbaarheid. Voor iedereen is dit verschillend.
    Reactie geplaatst op 13/03/19 om 15:20 uur
  • José Vicente
    ...tja en dan ben je ultraloper en maak je soms in een week 160km's... Goed verhaal om sowieso afwisselend te rennen daar wordt je sterker van.. maar altijd voelen wat je lichaam je verteld.
    Reactie geplaatst op 13/03/19 om 08:37 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

18
maart