Vul hier je PR in en wij berekenen je VO2 max

Het hoeft niet duur of ingewikkeld. Met een scherp PR heb jij binnen 15 seconden je eigen VO2/max

Vul hier je PR in en wij berekenen je VO2 max
De term VO2 max kom je veel tegen.
Wat is het en wat kun je ermee?
Al in 1923 ontdekte de Engelse fysioloog A.V. Hill dat het zuurstofverbruik van hardlopers toenam bij toenemende snelheid tot een maximale waarde, die slechts kort volgehouden kon worden. Hij stelde daarom dat de prestaties bij hardlopen primair afhankelijk zijn van het zuurstofopnamevermogen van het cardiovasculaire systeem. Hij noemde dit maximale vermogen de VO2 max (uitgedrukt in ml/min/kg).
Hoe wordt de VO2 max bepaald?
De VO2 max kan in een laboratorium of een Sport Medisch Adviescentrum worden bepaald op een fietsergometer of (bij voorkeur) op een loopband.
Omdat zowel de fietstest als de loopbandtest nogal bewerkelijk zijn, heeft men diverse alternatieve methoden ontwikkeld om de VO2 max in te schatten.

Het hoeft echter niet duur of ingewikkeld: met een scherp PR kun je ook je VO2max bepalen

Ron van Megen en Hans van Dijk hebben daarvoor een handige calculator gemaakt.

Meer weten? Lees hier het hele artikel van Ron en Hans.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training