Waarom beginnen met hardlopen zo moeilijk kan zijn

Waarom beginnen met hardlopen zo moeilijk kan zijn

Beginnen met hardlopen is lang niet voor iedereen even makkelijk. Lees verder voor een portie kennis en tips om het hardlopen niet zomaar op te geven.

Kun jij je nog je eerste stappen als hardloper herinneren? Voor veel mensen waren die bepaald niet makkelijk en voor veel mensen vielen die eerste stappen zo tegen dat ze dachten ‘de groeten, dat hardlopen is niks voor mij’. Doodzonde, want achter die wolken schijnt de zon die wij hardlopen noemen.

Van hardlopen een gewoonte maken en daarmee een prettige bezigheid kost toch wel een paar maanden. Het vereist motivatie en vooral doorzettingsvermogen om die periode door te komen en te geraken in de situatie waarin het een gewoonte wordt die wordt aangestuurd vanuit het onderbewuste. Want dat is wat er gebeurt, er wordt in het centrale zenuwstelsel een nieuw patroon aangemaakt.

Slot op de deur

Sportgeneeskundige Tim Noakes en zijn collega Archibald Hill hebben het in dit verband over de Central Governor Model. Dit model veronderstelt dat er een mechanisme is, aangestuurd vanuit het brein, dat ervoor moet waken dat een mens zich niet dusdanig inspant dat zijn hart het begeeft. Op het moment dat het hart en andere organen niet meer voldoende zuurstof toegevoerd krijgen, krijgt het beweegcentrum in de hersenen het signaal te stoppen met het aanspreken van nog meer spieren. Dat is de vermoeidheid die tip een gegeven moment voelt bij forse inspanning.

Je hersenen en je lijf moeten dus wennen aan de nieuwe inspanning die hardlopen is. Kort gezegd: dat ontzettend oncomfortabele gevoel dat beginnende lopers ervaren bij het lopen komt doordat je brein eerst denkt ‘dit is niet goed, dit moet stoppen’. Geleidelijk doorzetten en herhaling zorgen ervoor dat hersenen en spieren gewend raken aan hardlopen.

Goed nieuws!

En hier is het goede nieuws: als je dat proces een keer hebt doorgemaakt, hoef je nooit meer door dat proces! Ongeacht of je maanden, jaren of zelfs decennia niet meer hardloopt. Het aangemaakte bewegingspatroon en de wetenschap dat het ‘okay’ is dat je dit doet, ligt voortaan opgeslagen in het onderbewuste. Natuurlijk, na tien jaar heel roken, drinken of vet eten, kost opnieuw beginnen met lopen heus de nodige moeite, maar zo onwennig als die eerste hardlooprondjes wordt het nooit meer.

Maar goed, om een loper te worden moet je dus wel eerst door die eerste, lastige fase heen. En dat lukt de meeste mensen niet. Het is niet onmogelijk dat jij als lezer van ProRun denkt dat iedereen een hardloper is, maar helaas is het zo dat een overweldigend grote meerderheid van de mensheid dat niet is. Factoren als doorzettingsvermogen en een omgeving die welwillend tegenover lopen staat, zijn dan van belang.

Zo blijf je lopen

Om beginnende lopers aan het lopen te houden somt de eerdergenoemde Noakes in de door hem geschreven hardloopbijbel Lore of Running een aantal strategieën op die kunnen bijdragen aan een duurzame hardloopgewoonte. Bijvoorbeeld het stellen van kortetermijndoelen: tien minuten ononderbroken leren lopen. Je eerste 5 kilometerwedstrijd. Niet te ver weg plannen in ieder geval.

Een andere strategie die Noakes noemt is ‘shaping’, een proces waarbij het ‘doelgedrag’ wordt opgebroken in kleine stappen, zoals een bepaalde tijd toewijzen aan hardlopen. Dan gaat het niet alleen om het lopen zelf, maar om de totale tijd die het je kost. Dus ook verkleden en douchen. Bepalen welk tijdstip van de dag het best uitkomt en tenslotte lopen met een groep. Allemaal stappen die het lopen concreet maken, die ervoor zorgen dat je het daadwerkelijk gaat doen en die de kans vergroten dat je het blijft doen.

Misschien heb jij al deze kennis en tips wel helemaal niet nodig, maar nu weet je wel hoe je hardloopweigerachtige kennis, vriend of partner beargumenteerd in beweging krijgt!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 reacties

  • Hans Smitshoek

    3 jaar geleden op mijn 52ste begonnen met hardlopen, zonder doel! Eerst maar eens sneller bewegen dan 30 jaar bankzitten, dan zie ik wel verder, dat was de insteek. Rustig aan begonnen.
    100mtr joggen ging niet echt makkelijk maar na een paar maand lukte het toch om een rondje van 4km vol te houden. Intussen loop ik wekelijks bij elkaar genomen zo’n 25 tot zo 30km met heel veel plezier, niet snel, wel genieten. Dit jaar de Damloop 10EM gedaan. Top.
    Mijn tip: Begin, niet snel, niet ver, maar begin, laat je niet meeslepen door andere, één doel en dat is genieten van je rondje hardlopen. Succes.

  • Egon

    Ruim 30 jaar geleden gestart met hardlopen omdat mijn broeken strakker begonnen te zitten.
    Hoewel mijn conditie niet slecht was, kan ik mij de 1e zware km’s nog heel goed herinneren. Mijn 1e rondje was 4 km en dat ging niet in één keer. Het heeft inderdaad een tijdje geduurd voordat het hardlopen leuk werd, eigenlijk pas nadat ik lid van een hardloopvereniging was geworden.
    Wat mij er doorheen heeft gesleept is dat ik al na een paar weken “doorbijten” merkte dat mijn conditie aanmerkelijk verbeterde en ik doordeweeks gewoon steeds meer energie kreeg. 2 jaar later liep ik mijn 1e halve marathon (Eindhoven) en nog 2 jaar later mijn 1e hele marathon (New York) waarvan er in de loop van de tijd nog vele zijn gevolgd. Tussendoor ook nog 3 Ultralopen gedaan (o.a. Comrades in Z. Afrika van 90 km)

De beste looptips en inspirerende artikelen elk weekend in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Training