Energie alsjeblieft… ENERGIZE ME!

Tekort aan energie? Teveel stress? Hedwig deed een inspanningstest en leerde waardevolle ademhalingsoefeningen.

Energie alsjeblieft… ENERGIZE ME!

De afgelopen zeven jaar is mijn lifestyle enorm veranderd. Ik begon met hardlopen en stopte gaandeweg met roken, vlees eten en met het drinken van alcohol. De aanleiding tot al dat stoppen was niet het hardlopen zelf, maar het lopen en de (gezonde) mensen die ik erdoor ontmoette maakten me wel bewuster van mijn gezondheid en de invloed van mijn gedrag en gewoontes op die gezondheid. Ik leid momenteel dus een behoorlijk sober leven. Vroeger had ik het zelfs saai genoemd. Toch heb ik dagen waarop ik me afvraag hoe ik het allemaal ga redden qua energie. Mijn werk, twee kinderen met inmiddels goedgevulde agenda’s, een hond die dagelijks veel beweging nodig heeft, trainen voor marathons, het huishouden… Ik ren van hot naar her en ervaar daardoor de laatste weken meer spanning en soms minder power dan voorheen.

Het kwam daarom heel goed uit dat ik in contact kwam met Maarten de Jong van EnergizeMe, die mij zijn expertise aanbood in de vorm van een rustmeting en inspanningstest. Maarten helpt mensen aan meer energie en minder stress door ademhalingsoefeningen, slim sporten en verstandiger eten. Hij is ademcoach, sportvoedingsadviseur en expert in duursport; dat laatste is voor mij extra mooi meegenomen! Nou heb ik al een paar jaar mijn perfecte hardloopcoach/trainer gevonden in Tiny Raijmakers, maar op het gebied van ademhaling kan ik nog heel veel leren! Daarnaast was ik ook benieuwd naar of wat men vermoedt – dat ik nog wat sneller kan op de marathon en 10 kilometer – volgens de metingen ook klopt.

Onlangs klopte ik nieuwsgierig bij Maarten aan… Wat de aanpak van Maarten anders maakt ten opzichte van ‘reguliere’ inspanningstests is de specifieke aandacht voor de ademhaling voorafgaand aan de inspanningstest. Met een goede ademhaling – de hele dag door – kan je stress enorm verminderen en daarmee je energieniveau doen toenemen. Daarnaast optimaliseer je je verbranding en je herstel: voor alle (duur)sporters iets om na te streven. Dit inzicht en de oefeningen die ik meekreeg om hieraan te werken, vind ik op zich al enorm waardevol.

Na een veel te lange kennismaking begonnen Maarten en ik met het echte werk (zet twee sportfanaten bij elkaar en je bent zo een uurtje verder)…

Maarten mat mijn ademhaling terwijl we een grondig intakegesprek voerden, vervolgens deed hij dit nog eens terwijl hij stress bij me veroorzaakte en daarna voor een laatste keer terwijl ik specifieke ademhalingsoefeningen deed. Ik was positief verbaasd over het resultaat! Het doen van de oefeningen had een heel duidelijk effect! Het mooiste is dat je ze ook tijdens het lopen kan inzetten.
De inspanningstest volgde. Deze werd uitgevoerd op een racefiets in plaats van een loopband en zonder masker op. Bij eerdere inspanningstests droeg ik wel een masker; ik kon er minder prettig door ademhalen dus deze versie sprak mij aan. Toen het actieve deel erop zat, was het tijd om naar huis te gaan en te wachten op het rapport dat een weergave vormt van mijn resultaten.

Mijn persoonlijke resultaten zijn voor anderen niet zo interessant, wat wel waardevol is: het rapport blijkt begrijpelijk te zijn. Het is voor het eerst dat heel helder en duidelijk wordt omschreven hoe ik ervoor sta als het gaat om mijn zones, vo2max, omslagpunt en mijn ademhaling. Mijn oude rapporten waren soms bijna wetenschappelijke stukken die ik na een tijdje niet meer begreep. Daarnaast geeft Maarten op maat gemaakte adviezen die me helpen nog efficiënter te trainen en ik krijg een duidelijk antwoord op de vraag die ik vooraf stelde (klopt het dat ik nog wat sneller kan?). EnergizeMe biedt zelfs een op maat gemaakt schema voor zes weken voor sporters die geen eigen trainer hebben zoals ik.

Hoewel ik afgelopen week een mislukte poging deed tot het lopen van een PR op de 10 km, is de wetenschap dat het in theorie absoluut zou moeten kunnen een steun in de rug. De ademhalingsoefeningen probeer ik dagelijks toe te passen, ze hebben al meerdere malen geholpen; toen ik onlangs een enorme stress-piek beleefde, ademde ik deze heerlijk weg.

Dit blog is veel langer geworden dan het aanbevolen maximum van 500 woorden, toch zou ik nog zoveel meer over EnergizeMe willen vertellen… misschien is het goed als geïnteresseerden zelf verder lezen op energizeme.nl.

5 reacties

  • RunHanRun.nl

    Mooie reclame zo.
    Echter, waar ik direct twijfels bij zet is de inspanningstest op de fiets, voor een hardloper. Op meerdere plekken, waaronder hier, heb ik met regelmaat gelezen dat fiets-inspanning en hardloop-inspanning niet 1-op-1 te gebruiken zijn.
    De vraag is dan ook – hoe nuttig is een fietsinspanningstest voor een hardloper?

    • Hedwig van Bree

      Hi Han, ha ha;-) Daar raak je me precies op een punt waar ik moeite mee heb: iets leuks/interessants delen terwijl dat dan inderdaad reclame is. Misschien las je al in mijn boek dat ik dat niet makkelijk vind en dat ik het normaal gesproken dan ook uit de weg ga. Dit stukje schreef ik bij hoge uitzondering. Hoe dan ook: je hebt gelijk als het aankomt op de test op de fiets. Maarten gaf ook aan dat ik als hardloper op een fiets anders presteer dan op een loopband. Hij heeft daarom in samenwerking met Stans van der Poel een berekening gemaakt om tot de juiste data voor mij als hardloper te komen. Voordeel voor mij was dat ik dus niet met het masker aan de slag moest en ik wel een precieze uitkomst kreeg. Er zit dus een nadeel aan, maar dat was een nadeel voor Maarten: hij had extra werk 😉

    • Maarten

      Ha RunHanRun,

      Reclame of enthousiasme? In elk geval dank voor je reactie en ik begrijp hem wel. Ik had ook niet zo’n lovend stuk verwacht ;-)…jippie.

      V.w.b. het testen op de fiets heb ik twee belangrijke redenen:
      1. Veiligheid: je gaat tot het ‘gaatje’ en op een loopband heb je dan het risico dat je van de band af schiet.
      2. Apparatuur: we meten met apparatuur die beter meet op de fiets. Bij het lopen (en die beweging) heb je kans op storingen. Het omslagpunt (en bijbehorende hartslagzones) wat ik hieruit haal is net zo precies als wanneer we dit op een loopband zouden doen. V.w.b. de vo2max moeten we inderdaad een calculatie maken.

      Hopelijk heb ik je vraag zo beantwoord. Zo niet, hoor ik het graag.

      Blije groet,
      Maarten de Jong

  • Johan

    Goed stukje, en idd ademhaling is superbelangrijk voor spanningregulatie in ons lichaam en zeker in ons hoofd. Bewustwording is de eerste stap. Hoe eerder we overmatige spanning herkennen hoe beter we fysieke klachten kunnen voorkomen en daarbij is ademhaling een krachtig middel.

    • Hedwig van Bree

      Dank je wel Johan, het klinkt alsof je hier ervaring mee hebt. Ik probeer nu ook tijdens het lopen nog meer op ademhaling te letten. Heel erg fijn te merken dat dit effect heeft! Ik hoop dat het voor jou ook werkt.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer