Gerben koopt geen springveerschoenen

Geef jij een paar honderd euro uit voor 3 minuten sneller op de marathon?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Gerben koopt geen springveerschoenen

Bizar toch, hoe we als makke schaapjes een hype volgen en massaal honderden euro’s neerleggen voor een paar hardloopschoenen zonder daarbij onszelf kritisch de vraag te stellen: waarom doe ik deze aankoop?

Toen ik een paar maanden geleden in het startvak van de marathon van Valencia stond, dwaalden mijn ogen af naar de grond. Ik keek in het rond. Mijn eigen zwarte Adidasjes waren een uitzondering op de regel: de snelle felroze en dito groene stappers van Nike.

Een loopmaatje van mij, ook geen doorgewinterd fan van de schoenen met ‘springveren’, vertelde me pas een soortgelijk verhaal over zijn marathon in Amsterdam afgelopen najaar. Hij had zijn wedstrijdfoto’s eens bekeken en concludeerde: op vrijwel iedere foto staat wel ergens iets fluorescerend roze of groen.

Los van het feit dat de schoenen op z’n zachtst gezegd nogal prijzig zijn, staan ze ook niet bekend als erg slijtvast. Daarnaast durf ik wel te beweren dat een groot deel van de hardlopers ze vooral koopt omdat Mr. Marketing een standaard trukendoos effectief inzet.

Maar afgelopen week viel mijn oog op nog iets heel anders. Een onderzoek van onder andere het Wereld Natuur Fonds over de inkoop van duurzaam katoen zette Adidas op plek 1 en Nike op de negende plek. Mag dat niet ook eens een reden zijn om te kijken naar wat je wel of niet aanschaft.

Hardlopen is voor velen zo mooi omdat het de basis van de mens is. Lopen, op twee benen staan, het is onze natuur. Maar ondertussen willen we wel de nieuwste gadgets, tofste shirts en hipste schoenen hebben.

Ik dook vorige week de kledingkast in om mijn hardloopshirts te tellen: ik kwam aan ongeveer 25. Nog geen handvol kocht ik zelf. De rest kreeg ik allemaal, bij wedstrijden bijvoorbeeld. Niet echt duurzaam al dat gestrooi met shirtjes. Ik heb er een aantal weggedaan om ze een tweede leven te geven bij iemand anders.

Net zoals massaal een dure schoen kopen, omdat er een – overigens was dat een weergaloze prestatie om naar te kijken – marathon op is gelopen door een snelle Keniaan, wil toch niet zeggen dat wij ook ineens allemaal 1, 2, 3, 4, 5 minuten sneller moeten willen lopen. Lopen is toch voor de meeste mensen gewoon een hobby?

Stel jezelf eens oprecht, oprecht dus, de volgende twee vragen:

Is 3 minuten op de marathon je een paar honderd euro waard?

Is deze aankoop duurzaam verantwoord?

Als op minimaal één van de twee vragen het antwoord ‘nee’ is, heroverweeg dan nog eens en volg niet als mak schaap wat de rest in jouw startvak, jouw loopgroep ook doet.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Born Runners