Go barefoot. Of nou ja, is dat verstandig?

Fivefingers: schoenen die eruitzien als een handschoen. Bij Gerben staan te verstoffen.

Go barefoot. Of nou ja, is dat verstandig?

Hoeveel paar hardloopschoenen heb jij in de kast staan? Ik heb zeven paar. Door de jaren heen verzameld en nu wissel ik ze af, afhankelijk van het soort training dat op mijn programma staat.

Tussen al die ‘gewone’ schoenen staat ook een paar barefoot fivefingers, zo’n minimalistische schoen die eruit ziet als een handschoen, maar dan voor je voeten. Ze staan stof te vangen.

Ik kocht ze een jaar of vier geleden en heb er in al die tijd amper 100 kilometer op gelopen.

Laatst ben ik me weer gaan afvragen: waarom loop ik daar zo weinig op? En de onderliggende vraag: waarop liep de oermens eigenlijk? Op schoenen?

Als ik training geef laat ik mensen wel eens een simpel proefje doen: ik laat ze eerst gewoon een rondje op hun schoenen lopen. Daarna vraag ik of ze schoenen en sokken uit willen doen en hetzelfde rondje (wel op een wat zachte ondergrond) nog eens willen lopen.

Hoe voelt dat?

Het merendeel ervaart ineens iets heel anders. De haklanding, die de meeste hardlopers hebben, verdwijnt ineens, want landen op een ontblote hak is vreselijk. Je moet wel landen op de bal van je voet. Zie hier de natuurlijke manier van lopen.

Schoenen zorgen ervoor dat je onnatuurlijk kunt gaan lopen, want een lekker kussentje in de hak maakt het mogelijk om pijnvrij op de hak te landen. Toch is dat onnatuurlijk, want zou het aantal blessures niet drastisch verminderen als we op de bal van onze voet gaan landen? En wat te denken van de enorme hoeveelheid energieverlies als gevolg van een haklanding.

Je wilt zo graag vooruit rennen, maar bij iedere stap op je hak bounce je jezelf in feite een stukje naar achteren.

Vrij recent nog zijn er wat artikelen over gepubliceerd, dat zogeheten barefoot running. Wanneer we het biomechanisch bekijken (lees: lichaamstechnisch) dan is het lopen op minimalistische schoenen veel natuurlijker (en minder blessuregevoelig).

Doen dus, zou ik in eerste instantie zeggen.

Maar pas op, want a) het vraagt tijd om aan te passen, en b) als je al een leven lang op ‘gewone’ schoenen loopt is het de vraag of je je voeten überhaupt nog kunt laten aanpassen aan een natuurlijke manier van lopen.

Het is weer voor mij weer eens het proberen waard, want de keren dat ik het deed voelden mijn voeten vrijheid, geen claustrofobisch opgesloten ervaring in een klomp van een schoen.

In mijn volgende blog lees je het antwoord op de vraag: na hoeveel kilometer moet je nieuwe schoenen kopen?

8 reacties

  • Patrick Vroonland

    Heel toevallig heb ik gisteren mijn Vibram Five Fingers sinds hele lange tijd onder het stof vandaan gehaald en een kort rondje op gelopen. Doordat ik de afgelopen jaren eigenlijk altijd aan het trainen was voor een marathon trok ik de VFF nooit aan, toch bang voor blessures. Nu loop ik inmiddels een paar jaar op mijn midden/voorvoet en is de aanpassing naar de VFF minder groot. Ik ben toch weer van plan ze vaker aan te trekken

  • ronny Hofenboom

    perfect om ten gepaste tijden mee af te wisselen, en uiteraard op ideale ondergrond Strand, bos, gras, allemaal best leuk Maar ga daar nou geen marathon mee lopen Toch!

    • Evy Geudens

      Ik heb al mijn marathons en halve op vff v run gelopen loop hier nu twee jaar mee

    • Victor

      De demping bij haklanding door je schoen is eigenlijk niet goed genoeg.
      Demping door je spieren in voet en kuit wel. dus ook op harde ondergrond.
      Wel eerst die spieren trainen met beleid. ( dit is lastig en een geduldig werkje, daarom is er veel weerstand. gebrek aan geduld)
      gr
      Victor

  • Hubert

    Afgelopen 7 jaar 12000 km en 20 marathons op de vff gelopen, dus bij een enkeling zijn ze nog in gebruik.
    Met als bijkomend voordeeltje dat ik geen blessures meer heb gehad.
    Dus bij mij werkt het.
    Maar iedereen mag lopen op de schoenen die hij zelf het lekkerste vindt, uiteindelijk gaat het om het plezier dat we aan onze hobby beleven.

    • Evy Geudens

      Inderdaad ik heb ook geen enkele blessures meer sinds ik met vff loop wil nooit nog gewone loopschoenen

  • Ineke Bancken

    Ik ga binnenkort een paar dagen op vakantie en dan neem ik mijn vff mee om af en toe mee te wandelen. Een paar jaar geleden heb ik een 11km Devil’s trail (Drunen) met vff gedaan. Maar daarmee mijn kuiten enorm opgeblazen…. Ik liep gemakkelijker op schoenen met een hieldrop van 10 mm dan op vff, maar de vff gaven mij een ultiem gevoel van vrijheid, zo’n gevoel van: hiervoor is hardlopen bedoeld! Recent is een fout in mijn looptechniek ontdekt, ik had een te weinig actieve knieheffing, alle kracht kwam vanuit de kuiten. Daarom waren de kuiten steeds zo snel overbelast, vooral bij schoenen met een lage hieldrop. Ben nu bezig om méér met de bovenbeenspieren te doen en benieuwd of ik nu beter op vff kan rennen, zonder overbelasting van de kuiten.

    • Maurice

      Hoi Ineke,

      Hoe is vastgesteld dat je een te weinig actieve knieheffing hebt / had ?
      Loop nl tegen gelijksoortig probleem qua kuiten en achilles op.
      Gr. Maurice

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners