Hoe maak je de perfecte hardloopplaylist?

Muziek is een krachtig hulpmiddel om je loopprestaties te verbeteren.

Opzwepende muziek voor als het even tegenzit. Een goede song kan net dat extra steuntje in de rug bieden. Maar hoe maak je de perfecte afspeellijst voor het lopen?

Muziek kan namelijk een krachtig hulpmiddel zijn om je loopprestaties te verbeteren. Het ritme van de muziek kan je helpen je tempo te verbeteren en houdt je gemotiveerd. 

Om een motiverende playlist te maken, moet je wel eerst een aantal dingen vooraf duidelijk weten. Wat voor afstand ga je lopen? Wat voor eindtijd heb je in gedachte? Wil je een PR lopen? Zodra je dat weet, kun je een afspeellijst maken en de liedjes zo in een bepaalde volgorde zetten wanneer je dat nodig denkt te hebben. Laat de beat van de muziek de reserve brandstof zijn voor als je het moeilijk krijgt. 

Verrassend

De belangrijkste tip van het bouwen van de perfecte afspeellijst is door jouw favoriete genre muziek te gebruiken. Daarnaast is het de truc om het verrassend te houden. Want als je elke dag op dezelfde plaats, dezelfde muziek hoort, wordt het saai en kan het je juist demotiveren. ‘Niet weer dit liedje’, denk je dan. 

Pieken en dalen
Het heeft dus wat planning nodig, want je moet je lijst regelmatig verversen en van tevoren je afstand en tempo bepalen. Maar in principe is het niet zo moeilijk als wanneer je tijdens een halve of hele marathon de man met de hamer tegenkomt en geen oppeppertje bij de hand hebt. 

Zoals elke ervaren duurloper, heb je tijdens een lange duurloop te maken met pieken en dalen. Het ene moment voel je super goed en gaat het heel lekker, maar vijf kilometer later kan je opeens heel erg last krijgen van steken in je zij. Hier kan muziek enorm bij helpen. 

Bepaal dus wanneer jouw ‘inzak’ momenten ongeveer zullen zijn tijdens je wedstrijd. Je kan dit van tevoren makkelijk bepalen door tijdens je training op te letten wanneer het tegenzit. Tijdens de training merk je dat je een dip krijgt en ongeveer rond deze tijd heb je dus muziek extra had nodig. Maak je muzieklijst zo dat je tijdens de momemten dat je het zwaar kunt gaan krijgen, de juiste muziek luistert. 

Tijd

Vervolgens bepaal je in wat voor tijd je de wedstrijd wilt lopen. Zo weet je ook hoelang de playlist moet zijn voordat je weer hetzelfde nummer hoort. 

Vind je dit allemaal maar te veel tijd kosten? Via Spotify kan je zien wat je bpm-tempo is en kiest Spotify liedjes voor je uit jouw tempo. Scheelt enorm veel werk als je het mij vraagt! 

Heb jij een bepaald nummer wat je vaak luistert als je tijdens het rennen een dip krijgt?Maak een ProRun playlist op Spotify en deel die met ons!

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners