Hoe snel kunnen wielrenners hardlopen?

Foto: Groene Loper Run Maastricht

Hoe snel kunnen wielrenners hardlopen?

Tom Dumoulin liep 10km in 32:38. Reden genoeg voor Hans en Ron voor een nadere analyse. Alvast de conclusie: Dumoulin kan nog sneller.

Tom Dumoulin verbaasde de loopwereld door bij de 10 km van de Groene Loper Run in Maastricht mee te doen én meteen maar even 2e te worden in een scherpe tijd van 32:38.

In een gewoon katoenen shirtje en zonder carbon schoenen liep hij ogenschijnlijk op zijn gemakje mee met de kopgroep. De winnaar Wouter Simons, een fanatieke hardloper en triatleet uit het Belgische Genk, was diep onder de indruk: “hij ademde bijna niet, wat een klasbak”. Op de sociale media regende het loftuitingen, onder andere van Michel Butter!

Toms prestatie inspireerde ons om eens een vergelijking te maken van de prestaties van hardlopers en wielrenners. Beide sporten zijn natuurlijk vergelijkbaar in die zin dat de beenspieren het meeste werk moeten doen en het vermogen van je menselijke motor (met name je hartlongsysteem en je beenspieren) maatgevend is.

Bij wielrenners versterkt hardlopen de botten. Voor hardlopers is wielrennen bij blessuregevoeligheid gunstig voor training van het metabolisme en het hartlongstelsel. Het kan een alternatief voor hersteltraining zijn. Je ziet dan ook niet zelden dat wielrenners ook aan hardlopen doen en hardlopers ook wel wielrennen. Om bij de absolute top te komen moet je je wel specialiseren. We kennen geen voorbeelden van atleten die in beide sporten uitblinken.

In dit artikel gaan we rekenen aan de prestaties van toplopers en topwielrenners en analyseren we de loop-en fietsprestaties van Tom Dumoulin en enkele andere wielrenners.

Hoe hoog is het vermogen van de menselijke motor van hardlopers en wielrenners?

In onze boeken hebben we laten zien dat het vermogen van de menselijke motor bij beide sporten vergelijkbaar is. Bij beide sporten hebben we de grens van het menselijk prestatievermogen afgeleid uit de wereldrecords en wereldbestprestaties, zoals de beklimming van de Alpe D’Huez.

De allerbeste prestaties komen bij beide sporten overeen met een maximaal vermogen van 6,4 watt/kg (als ADV, dus het vermogen dat je gedurende 1 uur vol kunt houden).

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de ADV-waarden bij de verschillende prestatieniveaus. We hebben daarin aangegeven welke snelheid overeenkomt met de genoemde ADV-waarden, zowel bij wielrennen (standaard omstandigheden op windstil, vlak, verhard parcours) en bij hardlopen (idem). De vermelde snelheid bij de ADV kan iemand een uur lang volhouden.

Niveau wielrennen en hardlopen

Topwielrenners als Tom Dumoulin halen in de grote rondes regelmatig een niveau van 6 watt/kg. De maximale waarde van 6,4 watt/kg wordt alleen bij grote uitzondering benaderd (topvorm van de allerbeste wielrenners).

Tom Dumoulin wint de proloog van de Giro 2015 in Apeldoorn. We berekenden zijn ADV op 6,05 Watt/kg (archieffoto Het Geheim van Wielrennen)
Tom Dumoulin wint de proloog van de Giro 2015 in Apeldoorn. We berekenden zijn ADV op 6,05 Watt/kg (archieffoto Het Geheim van Wielrennen)

Hoe hard kunnen topwielrenners in theorie lopen met hun niveau van 6 watt/kg?

We hebben dat uitgerekend met ons standaardmodel voor hardlopen voor een vlak parcours zonder wind, het resultaat staat in de onderstaande tabel.

Hardloopprestaties bij 6 Watt

Op basis van onze berekeningen zou Tom dus nog bijna 5 minuten harder moeten kunnen lopen dan de 32:38, maar liefst 27:51 volgens de tabel! Dat lijkt een fabelachtige tijd, maar we moeten wel bedenken dat Tom ook een fabelachtige topwielrenner is.

Als we de werkelijke tijd van Tom terugrekenen met ons model, komt de 32:38 overeen met een ADV van 5,12 watt/kg, dus een flink stuk (15%) lager dan de 6 watt/kg die hij in de grote rondes wel haalt. Welke factoren kunnen dit grote verschil verklaren? We zien er tenminste 3:

  1. Tom zal wellicht momenteel wat zwaarder zijn dan in het wielerwedstrijdseizoen. Als hij momenteel bijvoorbeeld 2 kg zwaarder is dan zijn wedstrijdgewicht, scheelt dat al bijna 3%
  2. Tom zal momenteel zeker niet in topvorm zijn en ook zeker niet zo diep gegaan zijn als in de Tour de France. Auteur Hans heeft zelf ervaren dat hij in periodes van mindere vorm wel 15% kan inboeten in prestaties.
  3. Tom is waarschijnlijk een betere fietser dan loper. Zijn metabole efficiëntie zal bij fietsen optimaal zijn en hij zal ongetwijfeld minder economisch lopen dan een getrainde toploper (zijn ECOR zal dus hoger zijn). Omgekeerd heeft auteur Ron ervaren dat zijn vermogen op de fiets aanzienlijk lager (meer dan 20%) is dan bij het hardlopen. Dat heeft tenminste te maken met de mate van getraindheid voor elk van deze sporten.

Andere voorbeelden van hardlopende wielrenners

Andere aansprekende voorbeelden zijn profwielrenner Michael Woods, die ooit een tijd van 3:57.48 heeft gelopen op de Engelse Mijl. Deze prestatie komt overeen met een ADV van 5,99 watt/kg en is bijna exact gelijk aan zijn fiets ADV.

Tom Pidcock, de concurrent van Mathieu van de Poel op de MTB, heeft recent volgens internet een 5 km gelopen in 13:25! Dit komt overeen met een ADV van 5,93 en is ook van dezelfde orde als zijn fiets ADV. Overigens zijn er ook berichten dat zijn parcours vanwege GPS-perikelen te kort en heuvelaf was.

De meeste wielrenners lopen alleen gedurende de winterperiode en richten zich niet echt op toptijden. Bekend is dat Lance Armstrong na zijn wielercarrière de marathon liep in 2:46:43 (New York 2017) en Abraham Olano in 2:39:19 (San Sebastian 2006).

Dit zijn natuurlijk leuke prestaties, maar absoluut niet te vergelijken met het wereldniveau dat zij als wielrenners hadden (ADV slechts 4,68!). Dit geldt nog meer voor Adam Yates die op 8 november 2021 de marathon van Barcelona in 2:58 liep, dit zal voor hem een tussendoortje geweest zijn en geen topprestatie.

Afsluitend zij opgemerkt dat voor beide sporten geldt dat de echte topprestaties bijna altijd pas geleverd worden na jarenlange intensieve training, waarbij zowel het hartlongstelsel als de beenspieren en de loop- c.q. fietseconomie maximaal ontwikkeld zijn.

Je kunt alles over de invloeden op je prestaties uitgebreid nalezen in ons boek Hardlopen met Power!.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

2 reacties

  • Egon

    Vergeet ook de techniek niet; voor elke tak van sport dient een lange tijd getraind te worden om de speciale techniek onder de knie te krijgen.
    Je kan nog zo’n grote hart/longen motor hebben maar zonder optimale techniek ga je niet het maximale uit je lijf halen.

  • Albert

    Weet iemand of Tom Dumoulin goed kan zwemmen? Zo ja, dan zou hij een topper op de triatlon kunnen zijn!

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer