Nieuwe schoenen

Koop jij nieuwe schoenen na een bepaald aantal gelopen kilometers? Gerben in elk geval niet.

Nieuwe schoenen

Heb je na mijn vorige blog gelezen te hebben al eens geëxperimenteerd met barefoot running? Zo ja, hoe was het? Zo nee, wat hield je tegen?

De volgende vraag houdt mij ook bezig: waarop liep de oermens nou eigenlijk?

Geen gekke vraag als je bedenkt dat het soort hardloopschoenen waarop wij lopen pas sinds de jaren 70 van de vorige eeuw aan een gestage opmars is begonnen.

Vroeger, als jager-verzamelaar, was de mens fit. Veel fitter dan jij en ik nu zijn. We liepen alleen niet op schoenen. Sterker nog, we liepen op onze blote voeten (oké, er lagen geen wegen van asfalt). Hadden we dan geen last van stressfracturen, achillespeesblessures? Nee, hoe konden we anders jagen en verzamelen?

In Kenia ging ik eens op stap met een ‘local’, een Masai. Via via had ik geregeld dat ik met hem kon hardlopen. Zijn hardloopoutfit verbaasde me op tal van fronten, maar vooral zijn schoenen: geen luxueuze stappers met kussentjes, maar afgetrapte sandalen met een riempje dat nog net vastzat.

Je leest vaak dat van hardloopschoenen wordt gezegd dat je ze na zoveel honderd kilometer moet vervangen. Daar zijn twee redenen voor:

1. De schoenenbranche wil graag dat jij zo snel mogelijk weer nieuwe schoenen koopt, want daarmee spek je hun kassa. Hoera economie.
2. Een schoen met flink wat demping, het kussentjesgevoel, verdwijnt inderdaad naarmate je er langer op loopt, de zool slijt, alles slijt. Wil je het effect waaraan je gewend bent behouden, dan is het inderdaad noodzakelijk geregeld nieuwe schoenen aan te schaffen.

Ik ben daar vaak te eigenwijs voor. Ik loop officieel niet op barefoot-schoenen, maar sommige van mijn schoenen naderen die fase wel. Dat vind ik een leuke uitdaging: kijken hoe ver ik kan gaan totdat de schoen echt uit elkaar valt in deeltjes rubber, plastic, noem maar op.

Het leuke daaraan is: ik ervaar hoe het is om steeds meer minimalistisch te gaan lopen, raak eraan gewend en laat mijn lijf op zo’n manier ook langzaam wennen aan dempingloos, natuurlijk lopen. Blessures? Nee, die krijg ik er niet van.

Zoals ik in mijn vorige blog al benoemde is de minimalistische vorm van lopen iets wat bij ons mensen past, maar – en ik herhaal de tips nog eens – het vraagt a) wel tijd om aan te passen, en b) als je al een leven lang op ‘gewone’ schoenen hebt gelopen is het wel de vraag of je je voeten überhaupt nog kunt laten wennen aan een natuurlijke manier van lopen, zonder er negatieve gevolgen van te ondervinden.

Loopse!

5 reacties

  • RunHanRun.nl

    Geef mij maar lekkere comfortabele schoenen 🙂

  • Charles

    Leuk Gerben, hoe je altijd tegen de stroom ingaat.

    Er zijn wel aanwijzingen dat nieuwe schoenen niet beschermen tegen blessures. Als je schoenen harder worden, ga je automatisch zelf meer dempen. Net zoals wanneer je bloetvoets landt op asflat, je lichaam onbewust anders zal landen dan wanneer je landt op mul zand.

    Dat gezegd zijnde, hou ik wel van de “pop” van nieuwe Vaporfly’s. Een mens moet niet altijd consequent zijn.

  • Noos

    Ik loop nu sinds een half jaar barefoot. Volledig blootsvoets, mijn minimalistische schoenen liggen nog werkeloos in de kast. Ik ben ermee begonnen door een samenloop van 2 dingen. Het eerste was een knieblessure, waarvoor ik o.a. steunzolen voor tijdens het hardlopen aangemeten kreeg. Ik vond dat helemaal niks, mijn voeten stonden helemaal naar buiten gedraaid, gedwongen in een onaangename stand. Ik heb het wel een paar weken geprobeerd, maar mijn blessure werd er niet minder van.
    Het tweede was dat ik op dat moment toevallig het boek “Born to run” aan het lezen was, waarin barefoot running en de voordelen ervan werden beschreven. Het klonk zo logisch, de natuurlijke manier van lopen. Onze voeten zijn ervoor gemaakt om (blootsvoets) hard te lopen, een ingenieus design van talkrijke botjes, spieren en pezen, adaptief, schokdempend. Na me erin verdiept te hebben trok ik mijn hardloopschoenen uit, gooide de steunzolen weg en ik heb sindsdien geen hardloopschoenen meer aanhad.
    Het is fantastisch. Je voelt alles: waar je staat, hoe warm de grond is, hoe ruw, hoe hard of zacht, hobbeltjes en je past je manier van lopen daar automatisch op aan. Blootsvoets loop ik als vanzelf met een hoge cadans van 180/min, dat lukte me met schoenen aan niet.
    Ik moet er wel bij zeggen dat ik de lock down heb gebruikt om het blootsvoets lopen langzaam op te bouwen, er waren toch geen wedstrijden. Ik ben vanaf nul weer begonnen met een beginnersschema en over dat schema heb ik bewust 2x zo lang gedaan. Je voeten en je spieren moeten zich langzaam aanpassen na een levenlang opgesloten te hebben gezeten in schoenen. Loop je te hard van stapel in het begin, dan vraag je om blessures.
    Ik ben om, ik wil niet anders meer. Al was het maar om een figuurlijke middelvinger op te steken naar de schoenenindustrie: de mens heeft al die demping, luchtkussens en carbonplaten niet nodig. O ja, en mijn knieblessure is ook verdwenen.

    • Sonet

      Ik vind het ook heel intrigerend om blootsvoets te lopen. Met minimalistische schoenen heb ik vele kilometers “snel” gewandeld, maar met hardlopen een vervelende blessure opgelopen. Niet meer genoeg vet/ spiet onder mijn voor voet, heel pijnlijk. Blijkbaar een probleem bij ouder worden. Met hardloop s choenen kan ik prima vooruit

  • eloy tukker

    Top dat sommige het lef hebben om blootsvoets te gaan lopen of het nu door een boek is dat je tegenkomt en inzicht geeft of door de Lockdown. Ik ben zelf geen consequente loper. Ik ben meer een interval-type met de daaraan gekoppelde sporten zoals badminton, squash, padel, tafeltennis en vechtsporten. Bij vechtsporten gebruik je eigenlijk nooit schoenen (wel bij tai chi maar dat is veelal rustig draaien en bewegen zonder heftige stootbelasting voor de voeten). Ik ben zelf ooit begonnen op mijn 21ste met hardlopen op de weg en off-road. Vooral het of road-lopen bevalt mij zelf uitstekend. Harde ondergrond (vooral asfalt en wegen met klinkers of ander steenachtig materiaal) vermijd ik het liefst. Ik krijg er uiteindelijk hielspoor klachten van doordat ik te hard een haklanding heb. Dat is een onhandige techniek doch dat zit wat ingesloten in de wijze waarop ik loop en bij mijn intervalsporten maakt dat eigenlijk niet uit. In de zomer gooi ik thuis direct mijn schoenen aan de kant en loop blootsvoet door het huis. Om mijn voeten meer te wennen aan buiten lopen, heb ik op mijn balkon een zak met aquarium steentjes gestrooid. Hierdoor heb ik in de loop van de zomer een hardere voetzool gekregen en heb ik nu een dikkere eeltlaag. Nu is het ook niet meer pijnlijk om op het balkon te lopen. Als onderhoud van mijn voeten, wrijf ik ze in met nagellak remover. Hierdoor droogt de huid van de voetzool en de hak uit. Daardoor ben ik ook minder gevoelig geworden voor blaren. Ik mag graag wandelen. Vooral in de nacht. Bijna geen mens die je tegenkomt. Je ruikt en hoort veel meer dan overdag. Mijn zintuigen vangen veel meer op, zelfs mijn ogen gaan niet meer achteruit doordat ik in het donker mijn oogspieren automatisch meer moet aanspannen om dingen te zien. Ik houd het met het lopen bij 5 km. Net genoeg om steeds mee te kunnen doen aan een 1/8ste triathlon. Helaas ging deze in Staphorst niet door. Nu dus 40 weken de tijd om me voor te bereiden zodat ik een snellere tijd kan neerzetten en meer kan genieten van de wedstrijd zelf. Vorig jaar was mijn eerste wedstrijd maar had maar 9 weken voorbereidingstijd. Tja, dat was tijdens de wedstrijd ook te merken en de tijd was ook niet bijzonder snel. Dat had ik dan ook wel ingecalculeerd. Volgend jaar mei zal het sneller kunnen en met meer plezier tijdens de wedstrijd. Wel op hardloopschoenen omdat er te veel rotzooi ligt in onze weggooi maatschappij en dat gebeurd dan óók op straat. Geen behoefte aan een bezoek aan een huisartsenpost of spoedeisende hulp door een stuk glas in mijn voet of een andere blessure door blootvoets te gaan lopen. Gelukkig is dat een stuk minder in de het bos dus trailruns bevallen me beter en zijn mijn voeten nu in prima conditie omdat zonder blessures te doen. Het voelt heerlijk om zonder schoenen te lopen met een extra voordeel, geen zweetvoeten, minder was en kosten voor de aanschaf van speciale hardloopsokken. Dus financieel zelfs een extra voordeel.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer