12 gewoontes waar je fit van wordt

Mediteren en nog 11 gewoontes waar ik fan van ben.

12 gewoontes waar je fit van wordt

‘Wil je een artikel schrijven over die gezonde dingen die jij doet met dat Sportrusten van je?’ vraagt ProRun-hoofdredacteur M. Z.

‘Daar zitten de lopers van ProRun toch helemaal niet op te wachten?’ antwoord ik. ‘Die willen tips om sneller te worden, die zitten niet te wachten op mediteren om je brein te temmen.’

‘Nu met al die corona-stress lijkt het me wel goed om wat aandacht te hebben voor verschillende manieren om van je stress af te komen. Hoewel hardlopen natuurlijk sowieso de beste manier is om dat te doen,’ zegt M. Z.

Ik ben al jaren fan van mediteren, koud douchen, periodiek vasten, ademhalingsoefeningen. En hardlopen.

En het is waar: je krijgt er energie van, je hebt minder stress, je slaapt beter, je herwint aan creativiteit, je temt je brein en krijgt een fit lijf. Als je écht meedoet.

Op Sportrusten doen we in een jaar 12 uitdagingen. Naast hardlopen in zone D2, een halve marathon lopen zitten daar ook uitdagingen bij zoals een maand geen alcohol drinken en een maand lang iedere dag mediteren of koud douchen.

In één jaar pak je alles aan van ontspanning tot sport en van grenzen verleggen tot avonturen beleven

We hebben alle gewoontes waar we zelf nogal enthousiast over zijn op een rij gezet in het lidmaatschap van Sportrusten:

12 maanden, 12 uitdagingen.

November: Suikervrij

December: Krachttraining (gewoon thuis)

Januari: Géén alcohol

Februari: Koud Douchen

Maart: Slaap

April: Tem je brein (ademhaling)

Mei: 5 kilo kwijt (voeding)

Juni: Vroeg op (Morning Miracle)

Juli: Sporten in D2 

Augustus: Social media dieet

September: Intermittent Fasting

Oktober: Mediteren (en mindset)

Wat de combinatie van sporten, ontspannen, gezond eten én een kalm brein precies brengt is moeilijk in woorden te vangen

Het menselijk lichaam is een complex wonder en als je er goed voor zorgt, krijg je er de mooiste ervaringen voor terug.

Toch zijn er 3 fysiologische effecten, waar ie-der-een vrolijk van wordt, die wél onder woorden te brengen zijn:

1: een rustige hartslag

Door stress en gepieker gaat je hartslag omhoog. En niet alleen je hartslag gaat omhoog, er is een kettingreactie van fysiologische effecten. De hormonen adrenaline en cortisol komen vrij en je lichaam maakt insuline aan. De spijsvertering komt op een laag pitje te staan en de doorbloeding richt zich op grote spieren, nieren, hart en longen.

Kortom: je staan áán en je hele fysiologie doet mee.

Dit is een ideaal mechanisme als je een (korte) fysieke inspanning moet leveren zoals vechten of wegrennen. Maar dit systeem ondermijnt je herstel, je slaap, je ontspanning, je voornemens om gezond te eten én je humeur. Als je áán staat is er geen ruimte voor creativiteit, zoeken naar ander werk en een ontspannen begin van de dag met je kinderen.

Met oefeningen kun je echter dit systeem áán en uit zetten op momenten dat het jou uitkomt. Je hebt daar zelf controle over met wat kennis, aandacht en toewijding. Een rustige hartslag is een teken dat je ontspant. Je hartslagvariabiliteit en je hormonen doen mee.

2: vet als brandstof

Als je lichaam áán staat, gaat ook je bloedsuikerspiegel omhoog. Gevolg: je verbrandt glucose in plaats van vet. En dat is zonde. Want anderhalf uur nadat je een glucosepiek hebt gehad, krijg je ook een dip.

Een dip in energie, maar ook een dip in je stemming.

Ongemerkt grijp je tijdens de dip weer naar glucose (eten, frisdrank, zoet) en heb je weer een nieuwe piek. Gevolg: je jojoot de hele dag van energiedip naar energiepiek en van periodes met sombere gedachten naar periodes waarin je je goed voelt. Na een nacht slaap (zonder eten) ben je slap, moe en prikkelbaar.

Is dat nodig?

Nee. Want als je lichaam je vetvoorraden als brandstof gebruikt, heb je veel meer energie. Daar heb je namelijk méér dan genoeg van. Verbrand je vetten en je energieniveau is constant (en je humeur doet mee).

Hoe doe je dat, vet verbranden? Nou: gezond eten, rustig ademen én sporten.

3: een getemd brein

Ken je het moment dat je na een dag werken thuis komt bij je kind en dat je kind verhalen vertelt over school, een vriendje, minecraft of iets bijzonders? Bijvoorbeeld dat een rups in een vlinder kan veranderen. Maar dat jij vooral denkt aan mails, een presentatie of een *kuch* deal die gemaakt kan worden?

Ergens weet je wel dat je nu prima met aandacht bij je kind kan zijn, maar je brein schiet nog alle kanten op.

Dit was voor mij de reden om te beginnen met mediteren. Ik voelde me een tikkie schuldig als ik klooiend met mijn zoon alleen maar aan mijn werk of een nieuw boek dacht.

Want het is te leren: om je brein te temmen. Gevolg: je bent een leukere ouder én je werk wordt er betekenisvoller van.

Een rustige hartslag, vet verbranden én een getemd brein krijg je voor mekaar met ademhalingsoefeningen, gezond eten én sporten in hartslagzone D2

Twaalf maanden, twaalf uitdagingen. Het is een dozijn gewoontes die bewezen effecten hebben. 1. ademhaling, 2. meer groenten minder koolhydraten,  3 vroeg opstaan voor een ochtendritueel, 4. sporten in hartslagzone D2 , 5. social-media- dieet, 6. periodiek vasten, 7 mediteren (en mindset), 8. een maand zonder suiker, 9. krachttraining (gewoon thuis), 10. een maand zonder alcohol, 11. koud douchen (yeah) en 12 goed slapen (goud waard). Janneke Poort en ik houden de mensen gemotiveerd met kennis, grapjes, een schouderklopje (of een schop). Per mail en in de koffiehoek. We houden mensen écht bij de les, dat werkt.

Sommige gewoontes bezorgen je wel een goed humeur, maar je gaat er niet harder van lopen. Ik ben benieuwd welke gewoontes jij – behalve hardlopen – nog meer niet zou willen missen.

4 reacties

  • petra

    Leuk om te lezen. Zelf ook een maand geen alcohol gedronken, gebruik geen suiker meer. Probeer 10000 stappen te maken iedere dag.

    • Koen de Jong

      En? Wat merk jij Petra? Ben benieuwd.

  • Anoniem

    Mooi artikel. Goede tips en realistische uitdagingen. Leuk ook om deze synchroon te laten lopen met de jaarkalender. Inspirerend! Een gewoonte die ik zelf niet meer zou willen missen is om op gezette tijden ook mild te zijn voor jezelf. Zo is bijvoorbeeld koud douchen als norm helemaal top, maar kan zo nu en dan een warme, bruisende straal water een heerlijke vertroeteling zijn ;-).

  • Gé H

    Anoniem: “…koud douchen als norm helemaal top, maar zo nu en dan een warme, bruisende straal water kan een heerlijke vertroeteling zijn ;-)”. Eens, vooral in herfst en winter. Wat ook kan, vooral in koude seizoenen: douche lauwwarm beginnen en koud afspoelen of eindigen. Stimulerend voor bloedsomloop en geest. Je gaat als n raket de dag in. Zomer’s sowieso koud douchen, zoveel mogelijk.

    Tip van Koen om te mediteren bevalt mij ook, bv na opstaan. Lukt dan beter om verwardheid om te zetten in rust en focus.

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid