Hoe blijf je op een gezond gewicht?

Door
Eleanor Crick
15 december 2017 06:00
Hoe blijf je op een gezond gewicht?
hardlopen om af te vallen
Er zijn talrijke methodes om gewicht te verliezen, maar de prangende vraag blijft: hoe zorg je dat je geen jojo-effect krijgt? Als je begint met hardlopen val je vaak snel af, maar op een gegeven moment denk je: nu zit ik op een gezond gewicht en dan verlies je de motivatie om te blijven trainen. Je gaat minder vaak lopen en je komt weer aan. En het hele vicieuze cirkel begint opnieuw. Maar dat hoeft niet te gebeuren. Tenminste als we het boek ‘De Gezonde Routine Methode’ van Reinder Postma mogen geloven. 

Reinder Postma presenteert in zijn boek een methode waarmee een gezond gewicht en een goede conditie opgebouwd kan worden. Misschien denk je; weer zo een. Nou, hij heeft het in zijn boek niet over een ‘quick-fix’, maar over een levensstijl. Hij legt daarbij, in tegenstelling tot de meeste traditionele manieren ligt de nadruk niet op maaltijden of trainingsprogramma. Hij kijkt juist hoe je gezonde voeding en efficiënt trainen een blijvend onderdeel kunt laten maken van je leven. De methode richt zich daarbij op persoonlijke groei in de vorm van het aanleren van gezonde routines. En daar zijn wij bij ProRun helemaal mee eens. Want ook met hardlopen gaat het niet om in een paar weken 5 kilometer kunnen hardlopen. Het is een manier van leven, wil je gezond blijven en genieten van het lopen en dus ook van het leven. 

Zelf was de 38-jarige Reinder Postma, Health Change Coach, jarenlang drugsverslaafd. In plaats van als afgestudeerd bedrijfskundige een carrière te starten, raakte hij wietverslaafd en aan lager wal. Toch wist hij zijn leven drastisch te veranderen. Sinds een aantal jaren traint en coacht hij in zijn trainingsstudio mensen die een blijvend gezond gewicht en een goede conditie willen ontwikkelen. Als ervaringsdeskundige en professional op het gebied van persoonlijke verandering lanceert hij een vernieuwende methode die door iedereen gebruikt kan worden.

Reinder heeft zich gedurende de periode dat hij aan zijn boek heeft gewerkt laten inspireren door Hoogleraar AMC en Harvard, Jaap Goudsmit met wie hij veel gesprekken gevoerd heeft. Het nieuwe geluid van De Gezonde Routine Methode en de herkenbare voorbeelden die daarbij worden gebruikt bieden de lezer interessante 'eye openers', die inspireren en activeren om anders om te gaan met voeding en training. De lezer wordt daarbij uitgedaagd zijn en haar comfortzone te verlaten en de moed te hebben om echt te veranderen.

'Een persoonlijk, confronterend, maar vooral inspirerend boek waar veel mensen door
gemotiveerd raken om gezonder te leven', aldus Hoogleraar Goudsmit. Volgend Reinder ontwikkelen mensen een blijvend gezond gewichten goede conditie en hoog kwaliteit van leven als ze deze methode doorlopen. Wij zijn in ieder geval benieuwd of zijn methode echt werkt. Wat denk jij? Zou jij zijn boek kopen? 
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Reinder Postma, Auteur
    Goed om te horen dat er mensen zijn die hun levensstijl blijvend in de gezonde richting ontwikkelen en behouden. Hoe meer mensen hoe beter! Het interessante is dat je door je verhaal te delen je van elkaar kunt leren en stappen kunt blijven maken, een levenslang. Zelf heb ik de nodige stappen gezet en begeleid ik dagelijks vele mensen in hun proces. Het boek \'De Gezonde Routine Methode\' is bij uitstek geschreven voor mensen die het maar niet lukt om blijvend op gewicht te blijven en of een goede conditie te behouden. En dat zijn er helaas bijzonder veel, getuige de gigantische obesitas/overgewicht epidemie die gaande is. Maar ook voor mensen die al een paar stappen verder zijn bevat het interessante opvattingen, die je verder kunnen brengen dan waar je nu bent. Ik ga voor een hogere kwaliteit van leven door iedere dag opnieuw gezonde keuzes te maken; vandaag weer geen versuikerde producten, maar ontbeten met tarwe zemelen en kwark(topontbijt). Vanmiddag nog een korte hersteltraining, zin in. Succes allemaal, hartelijke groet, Reinder
    Reactie geplaatst op 08/12/16 om 13:46 uur
  • Kurt
    Ik heb ook geen enkele tip gelezen, enkel een aanbeveling voor een boek !!!
    Reactie geplaatst op 28/11/16 om 08:05 uur
  • Ad van Zelst
    Het is veel eenvoudiger: vanaf mijn 38e ging ik hardlopen om fit te blijven. Ik bleef op een constant gewicht van 70 kg bij 1,70 m lengte. Toen sloot ik me op mijn 56e aan bij Atletiek Oirschot. Door de gevarieerde trainingen viel ik in een half jaar 7 kg af. Daardoor ging ik sneller lopen en waagde me ook aan wedstrijden. Omdat ik steeds mijn pr wilde verbeteren bleef ik mooi op mijn gewicht. Met eten doe ik geen stomme dingen, dat is alles. Ik ben nu 71 en heb er nog steeds lol in. De les is: stel je een doel bij een wedstrijd en met het gewicht komt het vanzelf goed. O, en elke dag wegen, want als je dan eens een kilootje aankomt kun je gelijk bijsturen.
    Reactie geplaatst op 27/11/16 om 17:55 uur
  • |Jos van Damme
    Nee ik zal het boek niet kopen. Ik blijf op het gewicht door blijvend van eetgewoonte gebruik te maken na 5 jaar geleden 16 kg afgevallen te zijn. Gewoon niet teveel snoepen en paleoachtig eten werkt bij voldoende en prima
    Reactie geplaatst op 27/11/16 om 11:36 uur
  • Francien
    Ik sluit me aan bij de reactie van Corina. Ook ik verwachtte een antwoord op de vraag met tips. Maar het gaat hier om een aanbeveling voor een boek. Jammer.
    Reactie geplaatst op 27/11/16 om 09:28 uur
  • Corina
    Het artikel suggereert een antwoord op de vraag te geven, maar beveelt slechts een boek aan. Beetje teleurstellend
    Reactie geplaatst op 27/11/16 om 09:13 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

23
maart