Training

Hoe voorkom je bij een (halve) marathon dat je te snel van start gaat?

Door
Peter Bekkering
16 augustus 2018 00:00
Hoe voorkom je bij een (halve) marathon dat je te snel van start gaat?
Het is begrijpelijk, maar toch is het niet goed. Veel hardlopers gaan bij een (halve) marathon, onder invloed van het enthousiasme van henzelf en van het publiek, te snel van start. Toch is het verstandiger om rustig aan te beginnen en langzaam in je gewenste racetempo te komen. Het leidt namelijk tot een betere eindtijd. 

Met name bij een marathon is het belangrijk om de eerste kilometers te gebruiken om het juiste hardlooptempo te vinden in plaats van geforceerd in dat tempo te starten. Je doel moet namelijk een ‘negatieve split’ zijn, dat wil zeggen: je loopt de tweede helft sneller dan de eerste helft.

Het is daarom belangrijk om bij de training voor een marathon bewust op zoek te gaan naar het racetempo dat intuïtief goed voelt. Indicatoren daarvoor zijn je ademhaling, de manier waarop je je voeten neerzet en je loopritme bij een bepaald tempo. Als je tijdens de race dat ‘gevoel’ herkent, weet je dat je op de goede weg bent. Train daarom regelmatig bewust enkele kilometers op dit gevoel, zonder op je stopwatch te kijken.

Bij deze ook nog drie tips voor de racedag zelf:

1. Kies bij de start een plaats uit die past bij je verwachte eindklassering: ga dus alleen vooraan staan als je verwacht vooraan te eindigen en ga in de tweede helft van de startrij staan als je verwacht dat je eindklassering ook in de tweede helft van het deelnemersveld zal zijn.

2. Veel races hebben startvakken met de gemiddelde tijd per kilometer. Ga in een startvak staan met een tijd die correspondeert met jouw racetempo. Of – nog beter – kies een net iets trager vak.

3. Sommige races hebben hardloopgroepen rond een bepaalde eindtijd. Sluit je daarbij aan, maar blijf ook zelf kritisch: het kan natuurlijk ook zijn dat zij te snel van start gaan!

4. Loop met een GPS-systeem, dat je tempo bijhoudt. Als je daarop ziet dat je een halve minuut te snel over een kilometer hebt gedaan, knijp dan in je remmen!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Peter
Peter Bekkering
Peter  Bekkering

Peter Bekkering

Redacteur

Is een freelance journalist, die al ruim 25 jaar voor dagbladen en vaktijdschriften schrijft. In zijn vrije tijd loopt Peter regelmatig hard. In zijn woonplaats IJsselstein neemt hij al tien jaar deel aan de IJsselsteinloop.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Jos Veldscholte
    Volgens mij is het gewoon dommigheid of egoïsme dat met vaak te ver vooraan staat. Heel irritant omdat je dat veel snelheidsverschil krijgt en de snellere loper de langzamere moet inhalen, met veel irritaties en energieverspilling tot gevolg. Helemaal irritant als de langzamere lopers ook nog eens naast elkaar blijven lopen. Schrijf je dus in met een juiste, realistische tijd en ga op de juiste plek staan!
    Reactie geplaatst op 25/08/18 om 17:15 uur
  • Mies
    Veel races hebben startvakken met de gemiddelde tijd per kilometer. Ga in een startvak staan met een tijd die correspondeert met jouw racetempo. Of – nog beter – kies een net iets trager vak. Dat is allemaal leuk en aardig, maar mijn ervaring leert dat men juist overschat hoe snel men kan lopen. Bijvoorbeeld bij de Zevenheuvelenloop is het niet vreemd om een compleet startvak in te halen als je gewoon eerlijk over je verwachtte eindtijd bent.
    Reactie geplaatst op 06/09/17 om 11:26 uur

Loopkalender

19
augustus