X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Hoe voorkom je langzamere wedstrijdtijden?

Door
Peter Bekkering
25 april 2018 00:00
Hoe voorkom je langzamere wedstrijdtijden?

Als loper kan je niet elke wedstrijd een PR lopen. Maar er is een verschil tussen niet sneller lopen en een terugval in je wedstrijdtijden. Vaak zijn daar drie oorzaken voor aan te wijzen:


1.     Je loopt teveel wedstrijden

Wedstrijden lopen is verslavend. Het is daarom heel verleidelijk om te veel wedstrijden te lopen. Maar lopen op je maximum kost inspanning en vereist het juiste herstel. Dat herstel is nodig om ervoor te zorgen dat je goed kunt blijven trainen en wedstrijden kunt blijven lopen. Maar hardlopers die deze tijd niet nemen en elke week een wedstrijd lopen of meerdere marathons binnen 1 of 2 maanden zullen zien dat hun tijden teruglopen.

Eigenlijk kunnen hardlopers maar een korte periode van 4 tot 6 weken echt pieken. Daarna voelen ze zich vaak opgebrand.


De korte trainingen, bestemd om je  in topvorm te brengen, onze snelheid te ontwikkelen en ons klaar te maken voor een topprestatie tijdens jouw wedstrijd gaan onvermijdelijk gepaard met stress voor ons lichaam. Na die weken moet je lichaam herstellen door rust, een goed dieet en goed slapen.


Bij teveel wedstrijden in een korte tijd geldt hetzelfde als bij de korte workouts: je hebt je lichaam te veel belast. Het is daarom goed om een periode te focussen op de trainingen in plaats van op de wedstrijden


2.     Je boekt geen vooruitgang bij je training


Je boekt vooruitgang bij je training als er sprake is van opbouw: je gaat meer dagen lopen, je loopt langere afstanden, doet meer, langere of intensievere workouts, je loopt langere langeafstandslopen etc.


Als je geen opbouw in je training zullen je tijden aanvankelijk hooguit gelijk blijven en op den duur dalen. Het is daarom goed om je training te analsyeren en om te kijken wat er nodig is om vooruitgang te boeken. Dat kan op allerlei manieren: door wekelijks meer kilometers te lopen, door je langeduurloop te verlengen of je tempotrainingen te verlengen.


3.     Je wordt ouder

Het is een pijnlijke maar helaas keiharde waarheid voor de lopers die met veel passie steeds sneller willen: het menselijk lichaam presteert op zijn best als mensen eind 20, begin 30 zijn. Dat is ook wel te verklaren: je VO2max neemt dan geleidelijk aan af, evenals je hartslag.


Naarmate je ouder wordt, wordt je bloedsomloop kortom minder efficient. Lopen in een bepaald tempo kost dan meer inspanning omdat je lichaam er harder voor moet werken. Bovendien neemt de hoeveelheid testosteron (een hormoon goed voor spierontwikkeling en herstel) en je spierkracht met het verstrijken der jaren af.


Het is kortom onvermijdelijk dat je langzamer wordt als je 40ste nadert. Er is echter een troost. De meeste lopers vinden op die leeftijd afstand belangrijker dan snelheid. Dus: denk er tegen die tijd aan om langere afstanden te gaan lopen!

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Peter
Peter Bekkering
Peter  Bekkering

Peter Bekkering

Redacteur

Is een freelance journalist, die al ruim 25 jaar voor dagbladen en vaktijdschriften schrijft. In zijn vrije tijd loopt Peter regelmatig hard. In zijn woonplaats IJsselstein neemt hij al tien jaar deel aan de IJsselsteinloop.

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • hans suos
    Prima weergegeven van deze achteruit gang, acceptatie is noodzakelijk om blij te blijven via het hardlopen.
    Reactie geplaatst op 01/05/18 om 13:44 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

12
december