Training

Tips om te blijven hardlopen

Door
Marc Gerlings
8 januari 2019 00:00
Tips om te blijven hardlopen
Fot0 Rob Pauel

De komende periode hebben we voor de (weer) beginnende lopers een aantal artikelen met tips. We helpen je graag op weg om een goede hardloper te worden. Want starten zo in het nieuwe jaar is niet altijd even makkelijk. Hoe dan ook, als je er voor gekozen hebt om te gaan hardlopen, dan is dit een fijne periode om te beginnen. We hebben 10 tips om je motivatie op peil te houden.

Tip 1- Zoek de variatie


Stop altijd variatie in je training, dat kan zijn in afstand, in tempo, in omgeving, of in… mensen.
 

Tip 2 -Hardlopen saai?


Zoek vrienden op waarmee je kunt gaan sporten. Of nog beter, zoek een vereniging op zodat punten over looptechniek en trainingsopbouw goed verteld worden door een trainer. Looptechniek is een belangrijk deel en hoe beter je techniek hoe meer plezier je beleeft aan het hardlopen. Ondertussen ontmoet je dan nog meer mensen die de stap nemen om weer te gaan hardlopen. Het zal niet de eerste keer zijn dat er hechte vriendschappen ontstaan door gezellige trainingsavonden.

Tip 3 - Lopen met anderen is ook leuk


Heb je geen zin in vaste trainingsavonden, vraag een paar vrienden of vriendinnen om een hardloopgroep mee op te richten. Er zijn vaak meer mensen in je buurt dan je denkt die weer overwegen om meer aan sport te doen. Mochten je vrienden andere sporten gaan doen, geen punt, hardlopen biedt een uitstekende basis voor heel veel andere sporten. Er zijn dan ook veel sporters die hardlopen erbij doen voor de algehele conditie. Vraag hen mee.

Tip 4 - Hardlopen kan altijd


Hardlopen kan eigenlijk bij ieder weertype. Op neerslag en kou kun je je kleden, er is daarom geen excuus om niet je hardloopschoenen uit de kast te halen. Zoek de hardloopwinkel op en je ziet een compleet assortiment aan kleding en accessoires voor de hardloper. Denk in 3 lagen: shirt, shirt met lange mouwen en hardloopjack. Dan kun je straks het wat koudere najaar aan.

Tip 5 - Sta op van die bank en ga rennen


Blijf niet op die bank hangen met de chips en nog een politieserie op de buis. Sta op en ga die voordeur uit. Met mooi weer is het makkelijk om je ronde te maken. Blijf ook lopen als het wat kouder of grijs is. Een groot voordeel; van sporten krijg je nieuwe energie. En die goede effecten van een training duren tot 12 uur na je training. Dat is al motivatie genoeg om door te gaan met hardlopen.

Tip 6 - Deel je ervaringen


Loop je in je eentje, deel dan je ervaringen met andere lopers, vrienden en familie. Start bijvoorbeeld een weblog en lees wat andere beginners ervaren. Schrijf in ieder geval je trainingen en prestaties op. Na een aantal weken zal je zien dat je flinke sprongen vooruit gaat. Dat stuwt je motivatie zeker omhoog.

Tip 7 - Twijfel je aan jezelf?


Een looptrainster met haar advies voor beginners: "Trek die schoenen aan en ga gewoon de deur uit. Veel mensen twijfelen vaak. Hardlopen kent geen obstakel, twijfel niet en ga gewoon die start maken. Van 1 minuut naar 20 minuten hardlopen, dat lukt je zo in een paar maanden. Gewoon die schoenen aantrekken.”

Tip 8 - Vooruitgang komt met kleine stappen


Het hardlopen kun je maar met kleine stappen verbeteren. Dat zijn wel grote en gezonde stappen voor je lichaam. Sla geen training over. Luister naar je lichaam, gaat het een keer minder, kort dan de training in. Of maak die op een andere manier lichter. Blijf lopen en ervaar de vooruitgang die je maakt.  

Tip 9 - Beloon jezelf. 


Vraag goede loopkleding als cadeau. Of koop voor jezelf, bijvoorbeeld na de eerste vier weken, een goed shirt of jack.

Tip 10 - Vier de kleine overwinningen. 


Voor het eerst een kwartier hardlopen, dat is bijvoorbeeld een kleine overwinning. Je vindt in de komende jaren heel veel kleine overwinningen.

Klik hier voor deel 1 

Veel succes met het lopen!

ProRun BeginnerSerie© 

  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Marc
Marc Gerlings
Marc  Gerlings

Marc Gerlings



Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Nog geen reacties aanwezig.

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

16
januari