Dé tip voor een hele snelle 10K (je verwacht ‘m niet)

Met deze tip loop je komende week al een PR op de 10 kilometer.

Is jullie schema ook geschikt voor een snelle 10K? Ik kan al 10 kilometer lopen en ik wil graag mijn PR verbeteren.

Een lezer van ProRun mailde bovenstaande vraag naar de redactie.

Tuurlijk zei onze techneut (zelf een PR van 39:12) tegen zijn beeldscherm. Hij draaide zich om naar mij: Ik stuur hem de link naar het schema, schrijf jij een blog over hard starten?

De techneut doelt op een tip waardoor je wellicht morgen al een PR kunt lopen zónder uitgekiend trainingsschema.

De tip: hard starten

10 kilometer is – voor je gevoel – net te ver om heel hard te starten. Veel lopers sparen zich de eerste 5 à 6 kilometer en versnellen dan in het tweede deel. Zonde. Want vermoedelijk verlies je daardoor onnodig tijd in het eerste deel. Start je eerstvolgende 10 kilometer eens écht hard. Op een tempo dat je na 6 kilometer niet kunt versnellen, maar dat je na 6 kilometer spijt hebt dat je zo snel bent gestart. De laatste 4 kilometer ga je op karakter door.

De kans is groot dat je met deze aanpak al een PR loopt.

Waarom werkt deze aanpak?

Je kunt een 10 kilometer op je omslagpunt lopen. Of – als je op vermogen loopt – op je ADV. Dat betekent dat je de hele 10 kilometer tegen het rood kunt lopen. Een goede warming-up is belangrijk en daarna kun je vanaf de start vol aan de bak. Het voelt pittig zwaar en mentaal moet je je ertoe zetten, maar fysiek kan het echt.

Dus: wil jij een PR op de 10? Start hard, accepteer de pijn en ga ervoor.

Moet je nog opbouwen? Kijk dan bij de schema’s.

Ben je helemaal niet gewend om op je omslagpunt (of ADV) te lopen? Train dan geregeld 2 of 3 kilometer op dit tempo.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training