De voordelen van een ochtendtraining

Ik ben geen ochtendloper, maar zou er voordeel van ondervinden als ik dat wel was. Maar waarom?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
De voordelen van een ochtendtraining
Ik ben iemand die altijd vroeg wakker is. Zelfs op mijn vrije dagen wordt het eigenlijk nooit later dan hooguit half 7. De dagen dat ik vrij ben, gebruik ik bij uitstek om te trainen. Opvallend genoeg, juist omdat ik zo vroeg wakker ben, doe ik dat bijna nooit in de ochtend. Vroeger dan elf uur trek ik mijn hardloopschoenen niet aan. En toch zou ik dat vaker moeten doen, want hardlopen in de ochtend heeft een aantal voordelen.
Ironisch genoeg schrijf ik dit artikel om kwart voor zes. In de ochtend. Ik zou nu dus eerst kunnen hardlopen om pas daarna aan mijn werk te beginnen, maar dat is niks voor mij. Jammer, want nu bestaat de kans dat ik mijn training later op de dag noodgedwongen moet skippen. Bijvoorbeeld omdat er nog werk op de plank ligt, of omdat er een belangrijke afspraak tussendoor komt. Ochtendlopers slaan over het algemeen minder vaak trainingen over, juist omdat dat soort onvoorziene omstandigheden bij hen geen roet in het eten kan gooien. Zij hebben hun training er tenslotte lekker vroeg op zitten en kunnen dan aan hun (werk)dag met afspraken beginnen.
Door hard te lopen ervaar je minder stress. Dat wisten we allemaal wel, want dat heeft alles met het stofje endorfine te maken. En dus is hardlopen zo vroeg in de ochtend ook nog eens goed om zonder al te veel zorgen aan de dag te beginnen. Je hebt meer energie, minder stress en bent sneller in staat om problemen het hoofd te bieden. En dan is het ook nog eens zo dat je sneller calorieën verbrandt wanneer je nog voor het ontbijt gaat hardlopen. Let dan wel op dat je niet al te hard van stapel loopt, want je hebt op dat moment natuurlijk vrij weinig brandstof in je lichaam.
In het verlengde daarvan is er geen gezondere start van de dag dan wanneer je meteen een rondje gaat hardlopen. Zo’n gezonde start maakt het meteen makkelijker om de rest van de dag ook gezondere keuzes te maken. Je zult sneller een calorierijke lunch overslaan, pakt eerder water en laat dat snoepje toch maar liggen. En in de ochtend zelf zal je jezelf na een training minder snel belonen met een ongezonde snack, dan wanneer je dat misschien in de middag zou doen. Natuurlijk draagt een mooie ochtendrun ook nog eens bij aan een positief zelfbeeld. Want zeg nu zelf: om negen uur kunnen zeggen dat je ‘het’ toch maar even hebt gedaan, dat is toch mooi?
Nou ja, ik denk dat ik mijn laptop maar uitzet.
Ik ga een rondje hardlopen!
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training