Een betere marathon begint in je hoofd

Een betere marathon begint in je hoofd

5 tips van om ervoor te zorgen dat je de marathon van je leven loopt.

De komende weken is het elk weekend prijs. Oktober, november en een deel van december zijn volgepland met marathons. Op internet word je doodgegooid met tips wat je wel en niet moet eten, dragen en trainen. Maar hoe zorg je ervoor dat je hoofd ook race-ready is? ProRun geeft je 5 pro-tips om ervoor te zorgen dat je de marathon van je leven loopt.

1) Let it go
Wat je allemaal wel en niet hebt gedaan of gelaten voor je marathon ligt nu achter je. Of je misschien net iets minder of meer had moeten trainen, die biertjes wel of niet wat vaker had moeten laten staan of dat je nu wel of niet nog die ene kilo te licht of te zwaar bent. Daar kan je nu niets meer aan veranderen. Wat voor tijd je straks neer gaat zetten op die marathon weet niemand. Misschien krijg je kramp, misschien krijg je steken, misschien loop je de wedstrijd van je leven. Het enige wat je kunt doen is je best en zo goed mogelijk omgaan met alles wat je tegen komt. Elke marathon is een klein avontuur op zich en ook de allerbeste lopers lopen maar een of twee keer in hun leven een marathon waarin alles klopt. Weet je nog die keer dat Kipchoge’s zooltjes uit zijn schoenen hing in Berlijn? Het weerhield hem er niet van om toch 2.04.01 op de klokken te zetten. Dus als je eenmaal aan de start staat: doe je stinkende best, zie het als een avontuur en als je alles hebt gegeven kun je alleen maar tevreden zijn met het resultaat.

2) Step by step
Tijdens een marathon zet je ongeveer zo’n 30.000 tot 40.000 stappen. Dat getal mag je meteen weer vergeten. Je wilt in je race, als het zwaar begint te worden, vooral bezig zijn met de volgende stap. Of de volgende lantaarnpaal, de volgende drankpost of je volgende vriend of vriendin langs de kant. Deel de race op in kleine stukjes die je steeds af kunt vinken. Zo geef je jezelf steeds een klein succesmoment wat voor je hersenen werkt als een minibeloning en dus een mini-boost.

3) … is waiting for me!
De laatste kilometers van een marathon zijn nooit eenvoudig. Maar op het moment dat je er bijna bent kun je voorzichtig aan die finish gaan denken. Stel al voor hoe je finisht, hoe je je zult voelen als je de marathon hebt volbracht en eventueel wie of wat (taart! bier! pizza!) er dan op je te wachten staat. Door je beloning alvast te visualiseren maak je het voor je hersenen alvast een beetje realiteit. Nu is het ‘alleen’ nog maar zaak om het waar te maken.

4) If you go through hell, keep going
Zoals je kon lezen bij punt 1 is elke marathon een klein avontuur. Soms krijg je op de gekste momenten, op de gekste plekken last. Een teen die ineens op gaat spelen, een onwillig kuitspiertje of een maag die plotseling van zich laat horen. Het kan inderdaad zo zijn dat je zoveel last krijgt dat je wel moet stoppen. Maar klachten komen en gaan. Ook vermoeidheid of pijn kunnen in een marathon verschijnen en weer verdwijnen. Probeer je op iets anders te concentreren. Voor de een werkt het beter als dat iets is buiten zichzelf (mensen die je inhaalt, het publiek of de omgeving) voor anderen juist iets in hun eigen lichaam (je armzwaai, je ademhaling of je afwikkeling). Wat ook kan helpen: tellen, liedjes zingen of boodschappenlijstjes maken. Pijn- en vermoeidheidsprikkels moeten dan concurreren met andere signalen die jouw hersenen bezig houden. Door jezelf voldoende af te leiden win je het misschien van de pijn.

5) What if…
Je hebt het vast weleens zien gebeuren of misschien is het jezelf wel eens overkomen. Iemand struikelt in het begin van de wedstrijd en valt. De vraag is: wat gebeurt er daarna? Je kunt natuurlijk zoveel pijn hebben dat je moet stoppen. Maar het kan ook in je hoofd een rol spelen. Op dat laatste heb je gelukkig zelf veel invloed. Als je op zo’n moment vooral bezig bent met hoe vervelend het is dat je bent gevallen, hoe nu je hele marathon verpest is en hoe het anders had moeten zijn, gaat die val zeker je marathon verstoren. Maar je kunt jezelf ook een ander verhaal vertellen. Die val kan je misschien ook net een adrenalineboost hebben gegeven of je extra alert hebben gemaakt waardoor het juist makkelijker is om wat dieper te gaan. Of wie weet kom je nu wel in het perfecte groepje dat jou naar die mooie eindtijd gaat helpen.
Of het nu gaat om een val, steken of een hongerklop: geef er je eigen positieve draai.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training