Training

Hoe maak je een duurloop makkelijker?

Door
Eleanor Crick
9 juli 2019
Hoe maak je een duurloop makkelijker?
Je bent aan het trainen voor een langere afstand, maar je vindt het moeilijk om het vol te houden. Want welke route moet je nu gaan lopen? En hoe zorg je dat je niet verveeld raakt? Maak je niet te veel druk, want met deze tips gaan die kilometers sneller en makkelijker voorbij dan je denkt! 

Vergeet de tijd: Soms is het beter om je te focussen op de kilometers dan op een bepaalde tijd. Als je een duurloop ontspannen en rustig loopt, geniet je meer van het lopen zelf. Ben je continue met je tempo bezig, dan kunnen die kilometers eindeloos lijken. Verstand op nul en geniet van het moment. 

Verkort je pas: Door korte passen te nemen, loop je efficiĆ«nter waardoor je energie bespaart op je lange duurloop. 

Ga naar buiten en kom weer terug:  Loop de helft van de kilometers die je voor die dag gepland hebt, ga naar huis, maar ga dan meteen weer naar buiten om hetzelfde rondje te lopen. Dit is een geweldige manier om je geest te laten denken dat je een kortere afstand gaat lopen.
Het kan voorkomen dat als je een lange afstand moet lopen, je niet weet hoe je precies moet lopen en dat kan beangstigend voelen. Door hetzelfde rondje te lopen, weet je wat er gaat komen en kan je je mentaal op voorbereiden en het voelt niet zo lang, want eigenlijk is het maar een kort rondje, alleen doe je het twee keer. 

Stel een wandel-loop doel: Als het moeilijk is om continue te blijven lopen, kan je echt af en toe stoppen. Als je af en toe stopt, betekent dat niet dat je geen loper bent. Zeg tegen jezelf dat je om de twee kilometer één minuut mag wandelen of neem een pauze na elke 5 kilometer. 

Denk ook aan vermaak: Als je tegenop ziet om een paar uur lang te lopen, kan het een optie zijn om jezelf af te leiden. Zorg dat je een koptelefoon meeneemt met een leuke afspeellijst of podcast die je kan luisteren tijdens je hele duurloop. Sommige lopers luisteren zelfs naar luisterboeken terwijl ze hardlopen. Of vraag aan een van je vrienden om een deel van je route mee te lopen. 

Stel het niet uit: Hoe langer je iets uitstelt, hoe meer je er tegenop kan gaan zien. Probeer daarom op een vast tijdstip te gaan, het liefst zo vroeg mogelijk. Hierdoor hoef je er niet de hele dag tegen op te zien of het continue uit te stellen. Dan heb je het meteen gehad en is je dag ook een stuk leuker geworden! Want je hebt al hardgelopen!
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Eleanor
Eleanor Crick
Eleanor  Crick

Eleanor Crick



Is freelance journalist en blogger. In haar vrije tijd loopt ze het liefst halve marathons of ontdekt ze haar stad Utrecht op haar hardloopschoenen. Op haar website loopdepressievrij.com blogt ze over alles waar ze gelukkig van wordt. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Freddy
    Eens met voorgaande reacties. Langeduur doe je omdat je lang en ver wilt. Omdat je grenzen wilt verkennen. Genieten van de voetreis. En als je allerlei trucs moet verzinnen om het te kunnen of te willen, kan je beter meteen kiezen voor de kortere afstanden. Een echte langeduurloper gaat ook steeds verder. Na de marathon komt voor een aantal van hen de ultra in beeld. Dat doen ze omdat ze dat vanuit hun binnenste willen, niet omdat ze dat moeten van zichzelf.
    Reactie geplaatst op 11/07/19 om 08:31 uur
  • Toni
    Als je niet graag lange duurlopen doet dan zou ik een kortere afstand trainen. Niet iedereen loopt graag een (1/2)marathon. Soms is 10km leuker.
    Reactie geplaatst op 09/07/19 om 18:40 uur
  • Pascal van As
    Helaas lig ik nu in het gips maar ik ga zeker weer lopen zo snel als het gaat
    Reactie geplaatst op 25/07/18 om 09:56 uur
  • Frits
    Op zich best goeie tips. maar als ik zo op zou zien tegen hardlopen, zou ik een andere sport kiezen :-)
    Reactie geplaatst op 23/07/18 om 10:21 uur

Loopkalender

21
september