Regen: ga jij wel of niet hardlopen?

Waarom is het goed om door de regen te rennen?

Als je naar buiten kijkt, heb je er helemaal geen zin in, maar zodra je je hardloopschoenen aantrekt en die deur uit bent, merk je dat het eigenlijk meevalt. Anderen begrijpen niet hoe je het doet, en waarom je het leuk vindt om buiten in de regen te rennen, maar jij weet wel beter.

Weet je niet waarom het fijn is om buiten in de regen te rennen? Wij vertellen je hoe je ermee om moet gaan en waarom het juist heerlijk is om door de regen te rennen!

Ren gewoon!

Het moeilijkste van lopen in de regen is vaak de deur uitkomen. Zodra je bent begonnen en opgewarmd bent, is het helemaal niet erg. En het is een goede voorbereiding voor het geval je ooit een wedstrijd in de regen moet lopen.

Mentale kracht
Zie het als een kans om je mentale kracht op te bouwen. Door hard te lopen in de regen voel je je echt een bikkel. Je bouwt je je mentale weerbaarheid waardoor je beseft dat je elke uitdaging die op je afkomt aankan. En iedereen die jou voorbij ziet lopen zal alleen maar onder de indruk zijn. Want jij laat je niet kennen door een beetje regen.
In het boek van Stephen Covey, auteur van The Seven Habits of Highly Effective People zegt hij: “Als je lichaam iets nieuws moet doen, zal het ongetwijfeld protesteren, omdat je uit je comfortzone komt. Maar wees proactief. Doe het gewoon. Zelfs als het heel hard regent op de dag dat je moet trainen, doe het gewoon. Denk: ‘Oh goed! Het regent! Ik kan mijn wilskracht evenals mijn lichaam uitdagen!’

Kijk uit waar je loopt
Je moet altijd opletten waar je loopt, maar in de regen moet je extra voorzichtig zijn, omdat de weg of pad glibberig kan zijn. De tip is om kleine stappen te nemen en extra aandacht te besteden aan je voeten, vergelijkbaar met in het bos lopen, omdat daar ook eventuele boomstronken zijn. Bij regen is het zo dat je niet niet opeens in een hele grote plas wil stappen. Je hardloopschoenen en voeten worden al nat van de regen, maar ze zullen helemaal doorweekt zijn als je in een grote plas stapt.

Droog je schoenen
Wanneer je terugkomt van een natte training, pak je loopschoenen en verfrommel een oude krant erin. Dit helpt om ze in vorm te houden. Daarnaast trekt het papier vocht weg van de schoenen. Zet ze dus niet in de droger of voor de verwarming. Dan zullen ze gaan krimpen of vervormen, waardoor ze minder goed passen.

Kleed je uit
Zodra je thuiskomt, moet je zo snel mogelijk je natte kleding uittrekken. Dit is een deel van je herstelproces. Je wilt toch niet verkouden worden of griep krijgen?

Blijf drinken
Tenzij je met je mond open en je hoofd achterover loopt, is het verstandig om nog steeds te blijven drinken. Je hebt misschien minder snel door dat je uitgedroogd bent als het regent, je bent tenslotte nat. Maar je verliest nog steeds vocht. Blijf dus drinken.
Meer tips lezen over rennen in de regen lees je hier.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training