Hoe goed ben je: wat is je prestatie-index?

Hoe vergelijk je jouw hardloopprestaties met die van anderen? Lees erover in het nieuwe artikel van Hans van Dijk en Ron van Megen.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Hoe goed ben je: wat is je prestatie-index?

Foto: Sjansarazzi

Eén van de leuke aspecten van het lopen met de Stryd is dat je iedere dag kunt zien hoeveel vermogen (in Watt) je geleverd hebt bij je training of wedstrijd. Je ziet dan vanzelf of je vooruit gaat en of je training resultaat oplevert. Maar hoe goed of hoe slecht ben je nu eigenlijk? Hoe moet je jouw vermogen vergelijken met de prestaties van anderen?

Bereken je Anaerobe Drempel Vermogen (ADV)

Je moet dan in de eerste plaats natuurlijk corrigeren voor allerlei zaken, zoals de weersomstandigheden (temperatuur, wind, luchtdruk, regen), de afstand en het parcours. De beste manier om dat de doen, is het berekenen van je ADV uit je hardloopprestatie. Dat kun je doen met onze calculator. De ADV is de juiste maat voor een vergelijking met anderen, omdat hij gecorrigeerd is voor de omstandigheden. Hij geeft aan wat je werkelijke prestatie geweest is.

Indeling van niveau op basis van ADV

Hans heeft momenteel een ADV van circa 4,3 Watt/kg en Ron 3,6 Watt/kg. Hans heeft dus een hoger niveau dan Ron, maar hoe scoren ze ten opzichte van anderen?
In onze boeken (Hardlopen met Power! en de internationale versies) hebben we de onderstaande tabel afgeleid van het Anaerobe Drempel Vermogen (ADV, in het Engels aangeduid als FTP) voor verschillende niveaus.

Hoe goed ben je: wat is je prestatie-index? - Grensvermogen mannen en vrouwen

Dit blijkt een populaire tabel te zijn onder lopers omdat je je eigen prestatievermogen kunt vergelijken met anderen. We hebben dit daarom de prestatie-index genoemd.

Correctie voor de leeftijd

Om een eerlijke vergelijking te maken, moeten we natuurlijk corrigeren voor het effect van de leeftijd. We hebben daarvoor bijgaande tabel afgeleid voor de prestatie-index op verschillende leeftijden. De eerste kolom geeft de maximale (100%) waarde aan voor de betreffende leeftijdscategorie, dus de ADV op het niveau van de wereldtop. De andere kolommen zijn voor de categorieën internationaal niveau (90%), nationaal niveau (80%), regionaal niveau (70%) en liefhebbers (60%). Hans is 66 jaar en heeft dus met zijn 4,3 Watt/kg ruimschoots nationaal niveau. Ron is 62 jaar en is met zijn 3,6 Watt/kg net aan regionaal niveau.

Hoe goed ben je: wat is je prestatie-index? - Leeftijdcorrectie

Onze aanpak wordt internationaal overgenomen (helaas soms ook fout, we leggen dat uit)

Onze boeken worden internationaal veel gelezen, overgenomen en geciteerd. Zo heeft de Amerikaanse coach Steve Palladino zijn eigen Palladino Power Project opgezet, waarin hij veelvuldig gebruik maakt van en verwijst naar ons boek The Secret of Running. In een recent artikel op internet presenteert hij een aangepaste versie van onze prestatie-index tabel, zie de tabel hieronder. Hij heeft dit gedaan voor het nieuwste model Stryd, die zoals bekend de luchtweerstand meeneemt in het vermogen. Palladino heeft daarom een percentage opgeteld bij onze tabel om de luchtweerstand in rekening te brengen. Hij motiveert dit met de stelling dat onze tabel gebaseerd zou zijn op de oude Stryd v2 (zonder luchtweerstand).

Tabel van Steve Palladino

Helaas heeft Palladino een denkfout gemaakt bij het aanpassen van de tabel. Inderdaad is het zo dat de vermogenswaarden van het nieuwste model Stryd hoger zijn dan die van de Stryd v2 vanwege de invloed van de luchtweerstand. Onze tabel was echter niet gebaseerd op de Stryd v2, maar op ons universele hardloopmodel.

Het Hardloopmodel

In ons hardloopmodel tellen we de luchtweerstand al op bij de loopweerstand. Wij hebben dus al rekening gehouden met de luchtweerstand bij het afleiden van de tabel, zodat de aanpassing van Palladino helaas fout is!

We weten ook dat de maximale ADV van 6,4 Watt/kg daadwerkelijk het maximale vermogen is dat de menselijke motor kan leveren (zonder doping en anno 2020). Deze waarde komt zowel overeen met de wereldrecords bij het hardlopen als met de wereld beste prestaties bij wielrennen en andere duursporten (zoals schaatsen).

De Stryd v2 meet het vermogen voor de Loopweerstand plus Klimweerstand (P = Pr + Pc). De huidige Stryd kwam medio 2019 op de markt en meet bovendien de Luchtweerstand (P = Pr + Pa + Pc). Deze Stryd is daarmee een completere hardloopvermogensmeter.

We merken daarbij nog wel op dat de meting van de loopweerstand door de Stryd juist is bij een harde ondergrond. Op een trail of cross met stukken bosgrond of mul zand is de loopweerstand hoger. De Stryd meet dit niet. Je merkt het wel: je loopt minder snel dan op het asfalt.

Conclusies

  • Het maximale vermogen van de menselijke motor bedraagt 6,4 Watt/kg.
  • Je kunt je prestatie-index bepalen met onze calculator en onze tabellen.
  • De aangepaste versie van Steve Palladino berust op een denkfout en moet NIET gebruikt worden.
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training