Hoe loop je door als je eigenlijk wilt stoppen?

Soms kan het lijken alsof er nooit een einde komt aan die lange training.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Hoe loop je door als je eigenlijk wilt stoppen?

Iedere duurloper heeft er wel eens mee te maken: vermoeidheid én verveling. Op die momenten kan het lijken alsof er nooit een einde komt aan die lange training. Dat gevoel hoort er een beetje bij, in ieder geval af en toe, maar natuurlijk probeer je dat wel te voorkomen.

En daar zijn best een aantal manieren voor!

Zo kan het bijvoorbeeld heel goed helpen om met muziek te gaan lopen. Uit recentelijk onderzoek is gebleken dat het luisteren naar muziek je loopprestaties met ongeveer vijftien procent kan verbeteren. Niet alleen ideaal wanneer je jouw persoonlijk record probeert te verbeteren, maar net zo handig wanneer je ‘gewoon’ de vermoeidheid en verveling probeert tegen te gaan.

Een goede tip: loop de eerste helft van je training of wedstrijd zónder muziek en doe je koptelefoon pas op wanneer je het idee krijgt dat het saai begint te worden. Dan heb je er het meeste profijt van.

Ademhaling

Daarnaast kan het je heel erg helpen om tijdens het lopen goed op je ademhaling te letten. Wanneer je daar bewust mee bezig bent, zal je minder snel verveeld raken omdat je ‘iets’ te doen hebt. Tegelijkertijd is een rustige ademhaling natuurlijk cruciaal voor een betere prestatie. Een win-winsituatie dus.

Het kan je tegelijkertijd helpen om minder te letten op wáár en op hoe lang je al aan het lopen bent. Met andere woorden: probeer eens iets minder op je horloge te kijken en loop vooral op gevoel. Kijk om je heen, geniet van de omgeving en je ziet vanzelf wel waar je training eindigt. Tel de vogels die je tegenkomt, probeer in te schatten hoe hoog de bomen zijn die je passeert of ontdek zoveel mogelijk omgevingsgeluiden. Gegarandeerd (meer) plezier!

Pijn

Iedere loper zal een keer – of dat nu tijdens een training of een wedstrijd is – pijn ervaren. Probeer op dat moment zo snel mogelijk te achterhalen of het om lichamelijke of geestelijke pijn gaat. Bij lichamelijke pijn is het namelijk verstandig om te stoppen, voordat je eventuele blessures oploopt of ze misschien zelfs erger maakt. Gaat het om geestelijke ‘pijn’? Probeer je gedachten dan eens te verzetten en te kijken hoe sterk jij mentaal bent. Lukt het om nog een kilometer door te lopen? Twee kilometer misschien zelfs? Probeer een mentale uitdaging te zoeken en doorbreek dat dode punt. Op een gegeven moment zal het bekende ‘lopersstofje’ Endorfine zijn werk gaan doen en kun je er weer tegenaan.

Tot slot, maar zeker niet minder belangrijk, is het goed om alles in perspectief te blijven zien. In ieder geval wel tijdens een training. Laat je nooit ontmoedigen door gedachtes als ‘hoe houd ik dit nog 10 kilometer vol’. Je bent tenslotte nog aan het trainen en hebt nog weken, zo niet maanden te gaan voor die belangrijke wedstrijd. Plan niet te ver vooruit en bekijk je progressie training voor training!

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Training