Loop jij ontspannen op je gemak?

Wil je sneller lopen? Leer dan juist om te ontspannen!

Topatleten kunnen bij het hardlopen verschillen in passentempo, in de manier waarop ze de grond raken (bij de hiel of bij het midden van de voet) en hoe lang ze de grond raken. Er is echter ook een belangrijke overeenkomst, die hen meteen onderscheidt van minder geoefende lopers: ze lopen ontspannen op hun gemak, ook bij een hoog tempo.

En het is die manier van lopen die de basis is van goed hardlopen. Een manier die ook minder geoefende lopers kunnen leren. 

Wil je sneller lopen? Leer om te ontspannen!
Hoe komt het dat topatleten meer ontspannen zijn? Onderzoek heeft uitgewezen dat dit komt omdat ze beschikken over meer beweegpatronen. Minder geoefende lopers daarentegen hebben minder variatie, waardoor ze veel meer hetzelfde herhalen en als een robot gaan lopen. 

Bij topatleten hebben hun hersenen alle beweegpatronen onder controle. Dat betekent dat hun hersenen passief en onbewust reageren op de signalen van hun lichaam in plaats van dat de hersenen het lichaam actief vertellen wat het moet doen. Hun hersenen moeten dus minder hard werken tijdens het hardlopen, want de topatleet is in staat om op de automatische piloot te lopen.

Want wat gebeurt er? Bij het hardlopen verzamelt je lichaam informatie over je interactie met de omgeving (voornamelijk de ondergrond waarop je loopt), vervolgens stuurt je lichaam deze informatie naar je hersenen die op hun beurt deze informatie verwerken en omzetten in efficiëntere beweegpatronen. Hoe meer informatie je hersenen krijgen, hoe rustiger het wordt en hoe rustiger daardoor ook je lichaam gaat bewegen. Je doel moet dus zijn om rustige hersenen te krijgen.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Drie tips:

1. Loop onbewust
Probeer je bij het hardlopen te concentreren op de inspanning zelf of op het algemene doel om je voort te bewegen. Als je dat doet in plaats van te focussen op de juiste manier van lopen, ga je vanzelf ontspanner lopen.

2. Loop meer
Hoe meer je loopt, hoe meer je hersenen in staat zijn informatie te verzamelen. En hoe eerder lopen een automatisme wordt. Waardoor je ontspanner gaat lopen.

3. Loop snel
Het is prima om 80 procent van je training in een rustig tempo af te werken. Maar vergeet de 20 procent op hoge snelheid niet. Want juist daardoor krijgen je hersenen informatie over de grenzen van je capaciteit.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Training