X
COROS PaceWINACTIE
De COROS Pace
Lees op onze RUNTECH pagina wat dit horloge je allemaal te bieden heef. t 

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

Looptechniek oefeningen #1

Door
Bob Boverman R.I.P.
8 juli 2018 05:00
Looptechniek oefeningen #1
Vaak wordt verondersteld dat we de loopbeweging voldoende beheersen om direct langere afstanden te kunnen gaan lopen. De praktijk wijst uit dat de loopbeweging bij veel mensen niet zo natuurlijk verloopt als het zou moeten. In deze serie geef ik een aantal oefeningen die de loopbeweging ondersteunen en kunnen verbeteren.
?Deze loopscholingsoefeningen kunnen direct bij de warming up en in ieder geval 2 maal per week worden toegepast.

Voetgymnastiek

Voordat je de loopscholing gaat doen is het goed enige voetoefeningen te doen. Deze kun je ook thuis blootsvoets uitvoeren.

-  Ga op een stoel zitten en rol afwisselend met de linker en rechter voet met de onderzijde van de voet over een golfballetje. De voet kan afwisselend van voor naar achter bewegen en ook kleine draaiende bewegingen maken. We doen de oefening aanvankelijk 3 x 20 seconden per voet.                                                                                                                                                   



- Ga rechtop staan en zak lichtjes door de knieën.  Tussen de voetholtes klem je nu een tennisbal en maken kleine pasjes naar voren en achteren. Zorg ervoor dat de tennisbal daarbij een rollende beweging maakt. Deze oefening doe aanvankelijk 3 x 20 seconden.



Loopscholing

Per week zal ik steeds enige loopscholingsoefeningen behandelen. Door de oefeningen regelmatig met elkaar af te wisselen zal de loopbeweging zich beter ontwikkelen. 
Aanvankelijk doen we onderstaande oefeningen niet op te harde of te zachte ondergrond (bijvoorbeeld: dennennaalden, schelpenpad, vlak en kort gemaaid grasveld, etc.)



- Trippling 

Trippling is een oefenvorm waarbij in langzame voortgang de hakken ritmisch om en om hoog worden geheven (training van de voetstrekkers), tenen blijven bijna aan de grond. Trippling kan in diverse ritmes worden uitgevoerd, bij laag ritme ligt het accent op spierversterking, bij een hoog ritme ligt het accent op bewegelijkheid en spierzenuwwerking. In deze serie doen we
de uitvoering met hoog ritme. 
Afstand 15 - 30 meter.         
   

                                                                                                                                     
- Half hoge skipping

Skipping is een ritmische kniehefloop, waarbij de voeten licht grijpend en kaatsend op de grond worden geplaatst. De knieën worden zelfs bij de halfhoge uitvoering hoger geheven dan bij de normale loopsnelheden. Hierdoor zal de knie-inzet na veel oefenen bij de eigenlijke loop makkelijker verlopen. Aandacht verdient de romphouding, welke enigszins licht naar voren is en waarbij we moeten oppassen voor een 'zittende' houding in de loop. We houden de heupen steeds goed naar voren.  De voeten zijn kort aan de grond, je loopt als het ware over een gloeiend hete plaat.         
 Afstand 30 - 50 meter.

                                                                 

- Versnellingsloop

Vanuit  5 - 10 meter trippling met vervolgens 10 - 15 meter skipping overgaan tot licht versnellend en ritmisch lopen over 25 - 35 meter.
Afstand 40 - 60 meter.   



Pauze steeds dezelfde afstand terug wandelen. Tussen de oefeningen kunnen we 100m extra wandelen.     
We kunnen de oefeningen eerst 2 tot 5 maal herhalen.  Op de duur kunnen we ze ook 1 maal doen en dan de hele oefenreeks weer herhalen. Deze oefenreeks kunnen  we ook 2 tot 5 maal doen en nemen dan 100m extra pauze tussen iedere oefenreeks.
Als we techniek oefeningen moeten we steeds voor voldoende herstel zorgen. Vermoeide spieren leren slecht.

Als we bovenstaande volgorde aanhouden kunnen we bij de versnellingsloop gelijk een positief effect op de gehele loopbeweging krijgen.
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Bob
Bob Boverman R.I.P.
Bob  Boverman R.I.P.

Bob Boverman R.I.P.

redactuer

Bob Boverman was een zeer goede looptrainer met een duidelijke visie op het lopen. Hij heeft veel atleten en trainers op inspirerende wijze begeleid. Hij is op 7 mei 2018 overleden.
Verplicht Verplicht
Verplicht
  • arjen hoogervorst
    Waarvoor is doet goed Bob?
    Reactie geplaatst op 30/04/15 om 14:16 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

19
oktober