Looptechniek oefeningen # 11

Nu één van de bekendste oefeningen. De hakken/billenloop.

In deze serie over looptechniek besteden we nu aandacht aan de achterwaartse beenzwaai ook wel ’hakken-billen’ genoemd. Deze oefening is wellicht één van de meest toegepaste loopscholingsoefeningen die er is. Kortom; ‘hakken-billen’ mag dus niet ontbreken in jouw loopscholing oefeningen. 

We doen deze oefening in drie delen:

Achterwaartse beenzwaai (hakken-billen)
Eerst worden de hakken afwisselend, hem en om, naar het zitvlak gebracht
-Beginners 2 tot 4 maal over 20 tot 40 meter. 
-Gevorderden 3 tot 5 maal over 30 tot 50 meter.

Achterwaartse beenzwaai (hakkenbillen) linkerbeen en rechterbeen
Je doet eerste een serie met alleen het linker onderbeen naar het zitvlak brengen en vervolgens doe je dat ook met het rechterbeen.
-Beginners 2 tot 4 maal over 20 tot 30 meter iedere zijde. 
-Gevorderden 3 tot 5 maal over 30 tot 40 meter iedere zijde.

Achterwaartse beenzwaai (hakken-billen) met overgaan naar ritmische loop
Nu ga je vanuit de achterwaartse beenzwaai (hakken/billen) over tot een ritmische loop. Let erop dat je bij de overgang tot de gewone loop er oplet dat de bovenbenen weer goed naar voren zwaaien (knie-inzet).
-Beginners 2 tot 4 maal over 30 tot 50 meter. 
-Gevorderden 3 tot 5 maal over 40 tot 70 meter.

Eerdere delen gemist?
Klik hier voor deel 1deel 2deel 3deel 4deel 5deel 6deel 7deel 8/ deel 9 / deel 10

De beste looptips en inspirerende artikelen elk vrijdag in je mailbox?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Ha loper, graag even je aandacht. Op ProRun doen we dagelijks ons best om je te informeren, motiveren en inspireren. We bieden je handige tools, zoals de hardloopkalender, runlog en calculator.

Dit vraagt tijd en geld. Trakteer ons op een kop koffie en € 2,50. Iets meer mag natuurlijk ook.

Dan schrijven en bouwen (en lopen) wij verder.

Alvast bedankt!

Meer uit Training