Vier dingen over herstel die niet waar zijn

Goed uitgerust zijn is bepalend voor goed kunnen presteren. Dus pak je rust! Maar dan wel op de juiste manier.

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Vier dingen over herstel die niet waar zijn
Een slimme hardloper pakt zijn rust. ‘De Tour de France wordt in bed gewonnen’ is niet voor niets zo’n bekende uitspraak onder sporters. Dus pak je rust! Maar dan wel op de juiste manier.
– Weken rust
Dat betekent dus niet dat je na een goede training, of zware wedstrijd, weken rust moet nemen. Ja, natuurlijk mag je je voet even van het spreekwoordelijke gaspedaal halen, maar neem geen weken rust. Je wordt er alleen maar lui van en zult snel je conditie kwijtraken. Het is verstandiger om dan wat rustige trainingen in te plannen, zodat je in ieder geval wel actief blijft. Ieder herstelschema is anders en afhankelijk van de inspanning die je eerder hebt geleverd, maar wekenlang rust is nooit goed.
– Geen rust
Precies het tegenovergestelde bestaat ook. Lopers – of sporters in het algemeen – die denken dat ze helemaal geen rust nodig hebben. Altijd wel door kunnen gaan en nooit een dagje training overslaan. Het is eigenlijk hetzelfde als mensen die zeggen dat ze ’s nachts niet hoeven te slapen, omdat ze overdag tijdens het werk al de hele dag hebben gezeten. Natuurlijk grote waanzin. Je hebt je rust gewoon nodig. Dat betekent dat je periodes moet inplannen waarin je minder traint, even geen wedstrijden loopt en dus je lichaam minder belast. Daar pluk je later alleen maar de vruchten van.
– Ik kan niet hard trainen
Zelfs in je rustperiodes kun je af en toe een pittige training inplannen. Even je lichaam prikkelen. Even de spieren op scherp zetten, al is het maar een paar kilometer. Je lichaam laten weten dat je fit wil blijven. Dat is verstandig, maar moet je wel goed plannen. Een rustperiode is niet voor niets bedoeld om je lichaam tot rust te laten komen. Even stoom af te blazen en een paar stapjes terug te doen. Na je rustperiode kun je weer volle bak vooruit en zet je des te grotere stappen voorwaarts.
– Word niet te zwaar
Het gevaar van een lange periode rustig trainen, is dat je misschien wat kilo’s aankomt. Is op zich niet erg, maar zorg er wel voor dat dit binnen de perken blijft. Die kilo’s zal je later hoogstwaarschijnlijk weer kwijt willen, dus kom er niet teveel aan. Let een beetje extra op je voeding, juist omdat je gedurende je rustperiode minder calorieën verbrandt dan je gebruikelijk doet. Dat scheelt al een hele hoop
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Training