10 tips voor een betere prestatie

Ben jij goed voorbereid voor je wedstrijd?

Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
10 tips voor een betere prestatie
Op 1 maart is in Alphen de kick-off van het hardloopseizoen met De 20 van Alphen. De hardloopwedstrijden komen er weer aan en je staat klaar om het uiterste uit jezelf te halen. Je hebt hier weken of zelfs maanden naar toe getraind.
Maar wist je dat de laatste week voor de wedstrijd cruciaal is?
Voor ervaren lopers zijn dit open deuren, maar voor beginners geef ik je 10 tips die je kunt doen om goed voorbereid aan de start te staan.
1. Wees op alle weersomstandigheden voorbereid. In Nederland kan het weer ineens omslaan. As hardloper kan dat je prestaties beïnvloeden. Gaat het regenen? Of wordt het heel warm? Wat zijn de weersverwachtingen voor die dag? Hoe ga je jezelf daarop voorbereiden?
2. Zorg dat je alles al klaar hebt liggen. Wat trek je aan? Welke spullen neem je mee? Heb je je startbewijs al? Neem je sportgels mee? Je wilt niet krampachtig op de dag zelf op zoek zijn naar je startbewijs of gehaast boodschappen moeten doen omdat je je favoriete ontbijt niet in huis hebt. Bewaar die energie liever voor de wedstrijd zelf.
3. Ga niet iets nieuws eten. Je weet niet hoe je lichaam hierop reageert. Het is beter om eerder al met bepaald voedsel te experimenteren en te kijken waar jij beter op functioneert. Je wilt niet opeens met darmkrampen aan de startlijn staan.
4. Visualiseer de dag van de wedstrijd. Wanneer je visualiseert dat je goed slaapt, goed hebt gegeten en met succes over die finishlijn komt dan is de kans groter dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren.
5. Raak niet in paniek. Ik herhaal: raak niet in paniek. Je hebt alles gedaan wat je kon doen. Tenslotte is het 20 procent lichaam, 80 procent geest. Geloof in jezelf en jij zal je doel halen!
6. Neem voldoende rust en ga een week van te voren elke dag op tijd naar bed.  De laatste week moet je rusten en je lichaam opladen zodat je die ene dag kunt presteren. Je wilt niet vermoeid beginnen aan een wedstrijd waar je al zo lang naar toeleeft.
7. Hetzelfde geldt voor je training. Ga geen lange afstanden, pittige intervaltrainingen of nieuwe sporten uitproberen. Je wilt geen spierpijn op de dag van je wedstrijd. Het is nu verstandig om een stapje terug te nemen zodat je lichaam op en top kan presteren.
8. Maak een tijdschema voor de avond en ochtend voor de wedstrijd. Ook al woon je om de hoek van de startlijn, kan het rust geven om precies te weten hoe laat je naar bed gaat, wat je gaat eten en waar je op welk moment moet zijn. Dit helpt ook te voorkomen dat je iets vergeet of gestrest raakt. Je denkt vast: dit zal mij nooit overkomen. Dan heb je het mis. Ik heb dit namelijk zelf ervaren. Vijf maanden had ik naar de halve marathon toegeleefd, getraind, goed gegeten, maar ik had geen planning gemaakt van de dag zelf. Hierdoor was ik vergeten om mijn telefoon op te laden, was mijn fietsband lek en ik wist niet waar ik mijn tas moest inleveren. Vervolgens stond ik gestrest in mijn startvak. Dat is geen fijne start van een wedstrijd. Dus wees voorbereid!
9. Spreek met je vrienden, familie en andere toeschouwers af waar ze je mogen aanmoedigen. Verwacht je rond een rond een bepaald punt in een dip te komen? Zorg dan dat ze rond dat punt je kunnen aanmoedigen. Laat ze daarnaast weten hoe ze je het beste kunnen volgen. Soms is er een App waarmee je live de lopers kunt volgen. Ook is het slim om te laten weten wat je aan hebt. Maakt het voor hen makkelijker om je te herkennen.
10. Denk aan positieve gedachtes. Je hebt je trainingen gedaan, meer kan je niet doen. Nu is het gaan met die banaan!
Deel dit artikel:
Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
STRYD V3: De ultieme footpod (vermogensmeter)

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Stryd V3: de ultieme footpod - Hardlopen op vermogen

Meer uit Born Runners