Geen zin om te lopen? 12 motivatietips waardoor je toch gaat

Nu er geen evenement doorgaat kan het lastig zijn jezelf te motiveren om te gaan hardlopen. Maarten geeft 12 tips.

Geen zin om te lopen? 12 motivatietips waardoor je toch gaat

Ik heb een motivatie-dip.

Enkele maanden geleden heb ik mij ingeschreven voor de Ronde Venen Marathon.

Meestal werkt dat bij mij als een rode lap op een stier. Dan ga ik ervoor.

Maar nu niet.

Wat het precies is, weet ik niet? Het weer? De (grote) kans dat het niet doorgaat? Geen idee.

Herken jij dat ook? Die momenten waarop het even niet zo makkelijk gaat? Je weet dat het goed voor je is. Je weet dat je je na het lopen als herboren voelt. Toch heb je eigenlijk geen zin om te gaan.

Jij moet dus kiezen. Blijf je lekker thuis en werk je nog je laatste e-mails weg? Of ga je naar buiten en sloof je jezelf uit in de regen en de kou?

Ik weet wel welke keuze gaat winnen ;-). Met onderstaande tips hoop ik je over te halen om voor keuze 2 te gaan:

1. Kies een looptraining die je leuk vindt

Dit ligt natuurlijk voor de hand. Toch hoor ik nog vaak mensen die bijvoorbeeld gaan intervallen, omdat dit nu eenmaal op die dag moet. Naar mijn idee is dat niet de juiste insteek. Ga op zoek naar een training die je leuk vindt. Is dat een lange langzame duurloop? Doe dat dan. Is het een interval? Succes!

2. Stel jezelf een doel

Stel jezelf de vraag: waarom loop ik? Is dat om gewicht te verliezen? Om meer energie te krijgen? Of omdat je een 10 kilometer of halve marathon wilt rennen?

Zo’n doel motiveert.

Sinds ik voetbal heb ingeruild voor hardlopen en wielrennen, weet ik hoe belangrijk zo’n doel is. Zeker bij een individuele sport. Wanneer ik een 10K, een halve of hele marathon op de planning heb staan, volg ik mijn schema veel nauwgezetter dan wanneer ik maar ‘wat aanrommel’. Dat is soms ook lekker. En leuk. Maar het werkt heel erg motiverend om een schema af te werken richting een doel en progressie te voelen.

3. Schema

Naast een doel werkt een schema als extra motivatie. In een schema bouw je op en zie je naar welk doel je toewerkt. Daarnaast kun je in het schema je resultaten noteren en zien of je progressie maakt. Zo zie je in dat je conditie beter wordt.

Daarnaast heb je met een schema zelf in de hand op welke dagen je gaat sporten. Je plant het namelijk enkele maanden vooruit en zo staat het elke week in de agenda, net als een afspraak voor een vergadering. En zo komen we ook bij tip 4.

4. Plan het lopen in

Plannen motiveert. Het is net als een afspraak met op je werk. Plan je sportmoment in op vaste dagen. Zo is de tijd altijd geblokt in je agenda en kun je ook niet ‘stiekem’ een andere afspraak maken. Met een goede planning heb je ook direct invloed op hoe vaak je loopt, waarbij je er rekening mee kan houden dat je niet te weinig of te vaak sport.

5. Schrijf je in bij een vereniging

Je aansluiten bij een vereniging kan motiverend werken. Geen zin om te lopen? Dan zijn er anderen die je motiveren. Misschien is er zelfs wel een app-groepje. Reken maar dat je sneller de deur uit gaat. Motivatie moet natuurlijk vooral vanuit jezelf komen, maar soms kan een schop onder je kont best goed zijn.

6. Doe een ademhalingsoefening

Ja, sorry. Begin ik weer over ademhaling ;-). Toch kan het helpen. Als je na een lange dag kapot op de bank ligt kan een ademhalingsoefening van enkele minuten je al over dat ‘dooie’ punt helpen:

Adem in door de neus (niet te diep) – adem uit door de neus – pauzeer even. Pauzeer niet zo lang mogelijk, maar totdat je weer de behoefte voelt om in te ademen.

Er zijn heel veel ademhalingsoefeningen die je kan proberen. Maar deze vind ik heel fijn. Hij is simpel en niemand ziet dat je hem doet, waardoor je hem overal kan gebruiken. En reken maar dat je daarna meer energie hebt voor je rondje lopen.

7. Geen zin om te lopen? Ga!

Dat klinkt makkelijk, maar wat ik bedoel: twijfel niet te lang. Van uitstel komt afstel en dat wil je voorkomen. Plof niet op de bank, maar doe alvast je loopkleren aan. Als je eenmaal onderweg bent voelt het vast heerlijk. Als je na 12 minuten nog steeds vermoeid bent, stop dan. Je lichaam heeft dan toch rust nodig.

Maar ik verzeker je, dat komt zelden voor.

8. Deel op social media

Je kent ze vast wel, de berichten op Facebook, Instagram en Strava? Hardlopers zetten hun prestaties en trainingen vaak online. Kinderachtig? Ach, misschien een beetje. Maar de likes en kudos geven enorm veel voldoening na een training en motiveren de volgende keer om weer te gaan.

9. Zet een reeks neer

Sla geen trainingen over en maak een ‘reeks’. Als je een reeks verbreekt is de kans groter dat je dit vaker gaat doen. Als je het volhoudt om elke keer te gaan, ontstaan er geen ‘gaten’ in je trainingsprogramma. Dat motiveert om je streak door te trekken.

10. Denk aan het moment na de training

Dit is voor iedereen persoonlijk, maar denk aan de voldoening achteraf. Je lijf maakt allerlei stofjes aan en je voelt je heerlijk na een goede loopsessie. Daarnaast voelt die verkwikkende douche en die kop warme thee op de bank net wat plezieriger na en inspanning.

11. Geef jezelf een beloning

Dat kan natuurlijk van alles zijn. Je kunt jezelf voornemen dat wanneer je 4 weken alle trainingen netjes hebt gedaan, je met een vriend of vriendin uit eten mag. Of je gunt jezelf na elke training een heel klein stukje chocola.

Maar de grootste beloning komt natuurlijk vanzelf. Na elke training voel je je fantastisch en na weken training voel je meer energie en ben je gezonder dan 4 weken geleden.

12. Doe het samen

Hierbij geldt natuurlijk hetzelfde als wanneer je je inschrijft bij een vereniging. Als je samen naar een doel toewerkt, ga je ook eerder de deur uit. Of je nu samen gaat trainen of elkaar op afstand motiveert (via WhatsApp of Facebook). Het werkt!

6 reacties

  • Martijn

    Doe je hardloopkleren alvast aan!

  • Veronique

    Mijn trainer zei vroeger, toen ik tiener was. Geen zin in lopen,dat is niet erg. Dat kan soms weken duren maar misschien vraagt je lichaam eens rust na een periode van hard trainen. Ook al denk je zelf dat je niet zo hard getraind hebt. Stof tot nadenken….

    • Bas

      Mee eens. In het artikel staat dat je een reeks moet maken en geen training moet overslaan. Lijkt mee geen goed advies. Als je geen zin hebt en je lichaam voelt vermoeid, gewoon lekker thuis blijven. Rust is dan de beste training. Teveel mensen raken geblesseerd door te hard en te vaak trainen. We moeten af van het moeten hardlopen, je doet het tenslotte uiteindelijk voor je plezier!

  • Ria

    Er zijn nu ook heel veel virtual runs met hele leuke, mooie medailles als beloning. En vaak voor een klein bedrag. Doordat ze vaak op bepaalde dag zijn is dit ook stok achter de deur

    • Thea

      Klein bedrag? Ik vind ze behoorlijk aan de prijs. Oké, je steunt er meestal wel een goed doel mee, maar toch.

  • Jan holterman

    Geen zin, geen tijd, geen lekker weer, voel ik mijn benen, straks maar (weer) zien: allemaal zaken die een ontspannen, leuke trip nadelig (vooraf) beïnvloeden! Maak het jezelf toch niet zo moeilijk: plan een tijdstip en gá! Na een poosje rennen ben je alles vergeten en iedereen weet dat de beloning naderhand geweldig is!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Columns & meer