Gerben adviseert: kap nou eens met dat gezuip

Drink jij pas als je dorst hebt? Gerben verbaast zich over de adviezen die worden gegeven.

Gerben adviseert: kap nou eens met dat gezuip

Ken je ze? Mensen die voor een rondje van 5 of 10 kilometer een complete gordel met van die flesjes water (of ander vocht) om hun middel knellen.

Of ben je wel eens duizelig geweest of heb je iemand zien flauwvallen bij kilometer 36 van de marathon? Je dacht al snel dat het door de warmte kwam.

Maar is dat altijd waar? En moet je voor een klein blokje om een heel flesje leegdrinken?

Ik zie geregeld hardlopers gaan met een ongekende hoeveelheid vocht bij zich.

Ze moesten eens weten, denk ik dan.

Want dat is het probleem. De meeste weten niets over vocht en hardlopen en volgen rücksichtslos de doorgaans foutieve (lees: commerciële) adviezen. Onlangs las ik op ProRun.nl bij een verhaal over trainen in warm weer nog het volgende:

“Las bij warm weer regelmatig drinkpauzes in, zelfs wanneer u geen dorst heeft. Dorst treedt namelijk pas op als uw lichaam al (te) veel vocht heeft verloren. Wel of geen dorst hebben is dus een slechte graadmeter.”

Daar gaan we weer, denk ik dan. Want al dat drinken is ook mijn valkuil geweest.

Ik neem je mee naar de Comrades Marathon, een gruwelijke ultramarathon in Zuid-Afrika, die ik in 2018 liep. Een geweldig evenement tegelijk waar het je tegenwoordig aan hulp niet ontbreekt. Het complete arsenaal studenten fysiotherapie wordt ingevlogen voor massage-ter-plaatse, het complete Zuid-Afrikaanse politiekorps treedt aan en, last but not least, aan water allesbehalve gebrek.

Door een (on)gelukkige samenloop van omstandigheden miste ik de eerste drankpost om 5:45 uur in de ochtend, met een frisse bries door mijn haren en een zon die nog moest opkomen, maar vanaf de tweede was het raak, en de derde, en de vierde, iedere zoveel kilometer.

In de eerste 30 kilometer moest ik vier! keer de kant in om te plassen. Je kunt ook te veel drinken.

Wil je de waarheid achter drinken weten? Leef je dan eens in een dier in – de mens is trouwens ook een diersoort – en bekijk dit filmpje voordat je verder leest:

Zet het je aan het denken?

Goed, het verschil dus tussen ‘drinken wanneer je dorst krijgt’, zeg maar het natuurlijke, gezonde proces van jouw lijf, en ‘drinken voor de dorst uit, want stel je voor…’, zeg maar datgene wat bijna iedereen roept, met name de fabrikanten van sportdranken.

WANT DIE WILLEN DAT JIJ HUN SPORTDRANK KOOPT! SNAP DAT DAN.

Sportdrankfabrikanten zullen ongetwijfeld verstand hebben van hoeveel iemand moet drinken, maar als ze dat in de openbaarheid gaan gooien, draaien ze per direct rode cijfers.

Dus laat alsjeblieft die enorme gordel met drie, vier, vijf flesjes (sport)drank thuis voor dat lullige blokje om. En ook als je een marathon loopt hoef je geen bekertje na bekertje weg te tikken.

Je hebt namelijk een heel natuurlijk mechanisme in je lijf zitten: dorst. Dan ben je op tijd met drinken. En ja, als het warm weer is heb je heus meer nodig dan wanneer het fris is.

12 reacties

  • Theo Hendriksen

    Het probleem is vaak dat je tijdens je inspanning (hardlopen) allerlei verschillende dingen voelt. En het gevoel van dorst kent verschillende gradaties. Volgens mij is het toch bewezen dat het goed is om water te drinken om kramp te voorkomen. Daarom kan het geen kwaad om vooraf duidelijk te maken hoeveel je bij bepaalde inspanning zou moeten drinken om kramp te voorkomen.

    Heb het boek niet gelezen, maar heb ook niets qua bewijs gehoord. Natuurlijk is te veel drinken niet goed, maar dat geld zeker ook voor te weinig. Daar zijn ook genoeg voorbeelden van te geven. Ik ben niet overtuigd…

  • Rene

    Slecht verhaal! Niks onderbouwd!, puur op basis van 1 situatie

  • Klaas

    Dag Gerben,

    Fijn dat er ook mensen zijn die níet domweg dat soort commerciële adviezen volgen, maar zelf nadenken.
    In de boeken van Christopher McDougal oa, maar ook op andere plekken hoor je meer van dit soort tegengeluiden die je zelf laten nadenken.
    Ik ga zeker je site bezoeken en kijken wat je meer te melden hebt.
    Groet,
    Klaas

  • Jelle

    Gerben, volgens mij heb jij een kopje thee nodig.

  • Peter

    Het lijkt me dat het nogal uitmaakt of je veel of weinig zweet, en of je een uurtje of twee in nat Engeland loopt bij 10%, of een trail run van 3 a 4 uur in de zomer in Ardennen of Eifel.
    Drinken als je dorst hebt is een prima uitgangspunt. Dan drink ik 0,5 ltr/uur in voorbeeld 2. Ik zweet overigens meer dan dat, dus na afloop heb ik nog uren dorst.
    Laat je niet gek maken, ook niet door Gerben.

  • Huub

    Lees het onderzoek van Prof. Dr. Maria Hopman van de Afdeling Fysiologie van het UMC St Radboud . dan weet je dat op tijd drinken een must is!

  • Rich

    Ongenuanceerd stukje weer van onze Gerben. Knap dat hij kan zien als iemand voorbij loopt met een drinkgordel hoe ver of hoe lang diegene loopt en of er sportdrank of water in zit. Laat iedereen in zijn waarde. Drinken is prima, zeker met warm weer. En het kan ook een stukje beleving van iemand zijn als hij gaat hardlopen.

  • Bertus van Elburg

    Volledig subjectief verhaal – persoonlijke ervaringen. Kun je echt niet over elke hardloper en elke situatie leggen. Jammer. 🙄

  • derk elemans

    Ik mis nog ’n pro “alleen bij dorst”-argument. Eliud was 5kg lichter na een van zijn marathons. Zonder in te boeten op vermogen (maar daarvoor is hij ook pro!). Als wij het nou eens bij 2 kg lichter worden houden, dat scheelt toch twee kg op de streep. En dat je dan misschien ’n beetje doorzettingskarakter moet tonen, nou, waar waren we ook alweer mee bezig.
    Ik zou graag het kaf van het koren scheiden. Je hebt mensen die NOOIT uitzoeken wat hen past (en dus doen wat de scene zegt), en je hebt mensen die (uiteindelijk) uitzoeken wat hen past. Antwoord op deze vraag heb je echt zelf, en eerlijk daarover zijn ook. Geniet van je loop, en drink die sinas na afloop. Omdat je ’t zo lekker vindt!
    Nog zo’n argument: lopen doe je voor je plezier, of voor je status, wat je past. Zorg dat drinken ook voor je plezier is, en anders maar voor je status. Drinken terwijl ’t je tegenstaat, geeeh, wie is er hier gek?!!! IK ben er iig. mee opgehouden.

  • Goethals

    Dit verhaal slaat nergens op, het is een feit dat wie aan duursport doet op tijd moet eten en drinken, als men tijdens de inspanning een honger of dorstgevoel heeft dan is het al meestal telaat.

  • Charles

    Hij heeft een punt: drinken wordt overgepromoot. Is nooit nodig voor minder dan 10 km lopen, tenzij het 30 graden is.
    Op training doe ik het enkel wanneer de afstand de 21 km overschrijdt.
    Maar als ik drink tijdens een lange duurloop, dan doe ik het om de 5 km, het heeft weinig zin om pas op km 20 te beginnen drinken als je 27 km loopt.
    Anderzijds loop ik tijdens de marathonvoorbereiding ook wel eens een duurloop tot 22-24 km zonder eten en drinken, om mijn lichaam te laten wennen aan deshydratatie. Andere duurlopen drink ik dan weer wel, om mijn maag en darmen te trainen voor de grote dag.
    Tijdens de marathon drink ik een beker energiedrank om de 5 km, ik vind dit de beste strategie, zowel qua vochtbalans als qua koolhydrateninname. Ik accepteer een zekere mate van deshydratatie, een paar kg minder wegen op het eind van een marathon is normaal. Je moet nooit proberen om je vochtverlies volledig te compenseren ! Ik heb een boek of 15 gelezen over marathontraining, volg alle looppodcasts Nederlands en internationaal en ben medisch geschoold, dus ik denk wel te weten waar ik het over heb.
    Met deze drinkstrategie heb ik vorig jaar 2x 3:13 gelopen op de marathon als 45-jarige, met eenmaal een lichte positieve split en 1 x een even split.

    Maar om terug te komen op het begin, sportdrank wordt overgepromoot en is zeker niet nodig voor een duurloop < 15 km.

  • erik

    Ik plas liever 1x te veel, dan dat ik te weinig vocht tot mij neem.
    2% vochtverlies is 10% prestatie verlies

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Born Runners