Zomer 2019 is een nieuwe versie van de Stryd hardloopvermogensmeter gelanceerd. Deze nieuwe Stryd is op tal van punten verbeterd. De meest in het oog springende verbetering is de “wind port”. Dit is een klein gaatje in de onderkant – tussen de oplaadcontactpuntjes – waardoor de Stryd ook de luchtweerstand in de hardloopvermogensberekening kan meenemen. Dat is revolutionair!
We kregen de vraag wat onze ervaringen met de nieuwe Stryd zijn na zes maanden. Dat doen we met plezier, maar niet zonder eerst even in te zoomen op de werking en mogelijkheden van deze nauwkeurige hardloopvermogensmeter.
Evolutie
We gaan nu niet in detail in op de vele technische verbeteringen van de nieuwe Stryd die in veel webshops Stryd v3 genoemd wordt. De vorige Stryd wordt daar aangeduid als v2. De v2 wordt niet meer geleverd door de producent, maar kan nog zomaar ergens op voorraad liggen en leverbaar zijn. In vergelijking tot de nieuwe Stryd v3 vinden wij de oude Stryd v2 als het niet te hard waait nog heel bruikbaar. De luchtweerstand is dan niet verwaarloosbaar, wel beperkt van invloed. Wij zouden deze Stryd v2 alleen nog kopen als je hem met een flinke korting krijgt.
De technische evolutie zit in de toepassing van de nieuwe hoogwaardige sensoren voor beweging en luchtdruk. Ook zijn sensoren voor temperatuur en luchtvochtigheid toegevoegd. Voor toekomstige toepassingen is de nieuwe Stryd alvast met een magnetometer uitgerust. Deze magnetometer moet met nieuwe releases van firmware de nauwkeurigheid nog verder verbeteren. Verder is de opslagcapaciteit flink vergroot en het oplaadsysteem van de batterij gewijzigd. Als je over dit soort zaken meer wilt weten, verwijzen we je naar productinformatie op internet.
Revolutie
Stryd is de eerste hardloopvermogensmeter die de luchtweerstand real-time meet en meeneemt in de vermogensberekening. Garmin Power heeft weliswaar ook een optie om wind mee te nemen in de berekening, maar deze geeft slechts een globale indicatie. De Garmin optie vereist dat je horloge minimaal 10 minuten verbonden is geweest met je mobiele telefoon om de actuele weersinformatie op te pikken. Uit de windrichting, looprichting (GPS) en barometrische veranderingen bepaalt de Garmin de luchtweerstand. Meer kan de Garmin niet meenemen.
De Stryd werkt heel anders. In de clip waarmee je de Stryd aan je schoenveters bevestigt, zit een opening met een luchtkanaal naar een gaatje, de “wind port”, in de onderkant van de Stryd. De werking van de wind port is vergelijkbaar met de in de luchtvaartindustrie toegepaste pitotbuis voor meting van de windsnelheid. De Stryd meet hierdoor heel precies de actuele situatie en heeft het meteen door als je in de luwte van een groepje loopt, of beschut achter een rij woningen of een bosje.
Ook zonder wind is er sprake van luchtweerstand. De loopwind (luchtweerstand) is dan gelijk aan de loopsnelheid. Op een loopband is dat anders. Dan verplaatst je lichaam zich niet. Je hebt op een loopband geen last van de luchtweerstand door loopwind. Op de loopband loopt het daarom een stuk gemakkelijker dan buiten. Eenvoudig gesteld, kun je zo het volledige vermogen van je menselijke motor (hart, longen, spieren) inzetten om hard te lopen. Om deze reden zal een Sport Medisch Adviescentrum bij een sporttest de loopband onder een helling van 1 tot 2% zetten. Dit is om de luchtweerstand te simuleren. De helling maken ze afhankelijk van je maximale loopsnelheid. Als je sneller loopt, is de luchtweerstand buiten hoger, en maakt de sportarts het zwaarder door de helling van de loopband ter compensatie van de luchtweerstand iets steiler in.
De afbeelding laat het warming-up deel van de training van Ron in afgelopen weekend zien. Het tempo ging ongeveer in 6:00/km (10 km/h), de blauwe lijn in de grafiek. Het waaide met vlagen, volgens de berichten 26 km/h, windkracht 4. In de afbeelding vanaf ongeveer 3 minuten, had Ron de wind vol tegen. De luchtweerstand liep op tot maximaal 20% van het door hem geleverde hardloopvermogen. In de afbeelding is de luchtweerstand herkenbaar als het grijze deel tussen de twee gele vermogenslijnen. In de afbeelding bij 5,5 minuut, sloeg Ron linksaf (zijwind) en liep hij in de beschutting van een bos. De luchtweerstand zakte daar tot 4% van het door Ron geleverde hardloopvermogen.
Theoretisch rekenden we met ons hardloopmodel uit dat de percentages voor Ron bij een tempo van 6:00/km 18% (26 km/h, windje pal tegen) en 2% (geen wind) zijn. De praktijkmeting door de Stryd komt dus heel goed overeen met de theorie. We zagen dat al eerder bij de testen die we met de Stryd hebben gedaan in de windtunnel van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) in Marknesse.
Wind waait zelden constant. In de afbeelding zie je dat de Stryd de variatie in wind (en dus in de luchtweerstand) mooi van moment tot moment volgt. Als je aanhaakt bij het groepje lopers voor je en meegaat in hun zog, laat de Stryd meteen een gunstiger vermogen zien door de winst door de lagere luchtweerstand in het groepje.
Voor de berekening van de luchtweerstand is de weerstandsfactor cdA (in m2) nodig. Dit is een term voor het weerstandsoppervlak van een object. Deze waarde zegt iets over de aerodynamische vorm van een hardloper. Stryd maakt hiervoor een inschatting op basis van de door je ingevoerde lengte en gewicht.
Het hardloopmodel in de praktijk
Bij het wielrennen zijn vermogensmeters gemeengoed voor renners die in prestaties geïnteresseerd zijn. Hier komt ook het begrip Anaeroob DrempelVermogen (ADV) vandaan. Dit het vermogen dat je precies één uur kunt volhouden. Vaak hebben ze het over het Engelse FTP (Functional Treshold Power) dat hetzelfde betekent.
De ADV van Ron (80 kg) is momenteel 292 Watt, dus 3,6 Watt/kg. Als een wedstrijd korter is dan een uur kan hij met een hoger vermogen (wattage) lopen. Duurt de wedstrijd langer dan een uur, zoals een halve of hele marathon, dan zal Ron een lager wattage moet aanhouden om niet voortijdig de man met de hamer tegen te komen.
Welk percentage je van je ADV kunt aanhouden bepaal je aan de hand van ons boek Hardlopen met Power!. De app van Stryd geeft je voor een beperkt aantal afstanden ook een goede richtwaarde voor het aan te houden vermogen.
Op basis van zijn ADV van 292 Watt kan Ron de volgende wattages aanhouden voor de vermelde voorbeeldafstanden, je zou ze richtwaarden kunnen noemen:
- 10 km 297 Watt
- 15 km 288 Watt
- 21,1 km 281 Watt
- 42,2 km 267 Watt
Uiteraard brengen we zelf de theorie ook in praktijk. De afgelopen Zevenheuvelenloop (15 km) liep Ron gemiddeld in 287 Watt. Zijn eindtijd was 1:13:19.
De afbeelding verduidelijkt dat deze vermogens verdeeld moeten worden over de loopweerstand (je tempo), de luchtweerstand (wind), en klimweerstand (heuveltje op of heuveltje af). Op vlak terrein zonder wind haal je het maximale rendement uit je vermogen. Een klein deel heb je nodig om de loopwind te overwinnen. Het merendeel is beschikbaar voor de loopweerstand, oftewel om flink hard te lopen. Dit zal iedereen herkennen. Op een vlak parcours bij windstil weer loop je je snelste tijden.
Als je bepaalde stukken in de wedstrijd harder loopt dan de richtwaarde voor het wattage op die afstand, gebruik je te veel energie. Je “brandstoftank” is dan niet pas op de finish leeg (wat de bedoeling is voor de best haalbare tijd) maar al veel eerder. Je bent dan al voor de finish de spreekwoordelijke man met de hamer tegen gekomen en je verliest daarna pakweg een minuut op elke kilometer. Als je langzamer loopt dan het richtwattage hou je energie over. En loop je niet je best haalbare tijd. Verder is het goed om te weten dat je het zuinigst loopt als je zo min mogelijk varieert met je wattage.
De les is dus: heuvel op of met windje tegen moet je je tempo verminderen om op het vermogen (wattage) voor die afstand te blijven. Heuveltje af of windje mee moet je juist versnellen om op het doelvermogen te blijven. En bij tegenwind zoek je een groepje op om te profiteren van de luwte.
Ingewikkeld?
Bij de introductie van de Stryd een aantal jaren geleden was enige kennis van natuurkunde en fysiologie nuttig om deze hardloopvermogensmeter optimaal te kunnen gebruiken. Dat is niet voor iedereen weg gelegd. Je ziet dat Stryd hier steeds meer op inspeelt en deze hardloopvermogensmeter voor een breed publiek toegankelijk maakt. Ze hebben bijvoorbeeld slimme trainingsschema’s die je in PowerCenter op Stryd.com kunt laden. Van dag tot dag kun je in de kalender van PowerCenter zien wat op je programma staat. Je kunt dan gewoon doen wat het schema je zegt dat je moet doen.
Op basis van je prestaties in de afgelopen 3 maanden berekent Stryd in de app je Critical Power (CP). In de literatuur is de CP gedefinieerd als het vermogen dat je een bepaalde tijd kunt volhouden. De ADV komt daarmee overeen met de CP60, het vermogen dat je 60 minuten kunt volhouden.
Stryd gebruikt de voor je persoonlijk bepaalde CP consequent in haar toepassingen. Het wordt je daarmee gemakkelijk gemaakt.
Stryd heeft nog veel meer nuttige parameters en hulpmiddelen voor hardlopers van verschillend niveau en ambitie. Er valt veel te ontdekken en uit te proberen.
En dat proces gaat door. Afgelopen 6 maanden is de Stryd app al op diverse punten verbeterd. We hoorden dat Stryd PowerCenter binnenkort vervangen wordt voor een gebruiksvriendelijkere met nog meer mogelijkheden.
De mits van Egmond
Op 12 januari 2020 vindt de NN Egmond Halve Marathon plaats. Deze halve is berucht om de wind tegen op het strand. In de duinen gaat het heuvel op en heuvel af. Het is een van de zwaarste halve marathons van Nederland. De halve start afhankelijk van je startvak omstreeks 12:30 uur.
Op 12 januari is het eb en is het strand breed. Mits je op het harde en natte deel van het strand loopt, is de Stryd bij deze halve een fantastisch hulpmiddel om je niet over de kop te lopen.
De Stryd is geschikt voor harde ondergronden. Met extra loopweerstand door mul strandzand kan de Stryd niet over weg. Dat het eb is, komt in dit geval dus goed uit!
Conclusie
Stryd zorgt voor een extra dimensie voor hardlopers die geïnteresseerd zijn in de verbetering van prestaties. Voor deze doelgroep is de Stryd hardloopvermogensmeter beslist een aanwinst.
Ons boek Hardlopen met Power! geeft veel achtergrondinformatie. Je hebt het boek niet per se nodig om de Stryd te gebruiken. Het helpt je wel bij het juiste begrip van je vermogen, je wattage, bij hardlopen.