De manieren waarop oestrogeen en progesteron hardlopen beïnvloeden

Wat is de invloed van de hormonen bij hardlopende vrouwen?

Oestrogeen is het grootste verschil tussen jou en de man die naast je loopt tijdens een wedstrijd. Samen met progesteron een krachtig hormoon dat continu aan veranderingen onderhevig is. En dat heeft gevolgen voor de vrouwelijke fysiologie en dus voor het hardlopen. We nemen de vijf manieren waarop met je door.

Botten
Oestrogeen is enorm belangrijk voor de opslag van kalk in je botten en voor de stevigheid van je botten. Een afname van oestrogeen vergroot de kans op osteoperose en op blessures door overbelasting. Onderzoeken hebben uitgewezen dat de kans op afname van oestrogeen groter is bij vrouwen met een onregelmatige cyclus. Vrouwen met zo’n cyclus moeten dus goed uitkijken voor overbelasting bij hun hardlooptrainingen. Ook is het verstandig om in die periode extra calcium en vitamine D in te nemen om zo de botten te verstevigen.

Lichaamstemperatuur
In de luteale fase van de cyclus (van ovulatie tot einde cyclus) neemt de hoeveelheid progesteron toe. Deze beïnvloedt het deel van je brein dat je lichaamstemperatuur reguleert. Progesteron zet bij wijze van spreken de thermostaat hoger. Dat betekent dat je lichaam er bij inspanning langer over doet om deze hogere temperatuur te bereiken en dus langer wacht met de afkoeling. Lange intensieve trainingen of wedstrijden in deze periode kosten dus meer inspanning.

In de fase tot aan de ovulatie is oestrogeen het dominante hormoon. Deze beïnvloedt ook het breindeel dat de lichaamstemperatuur reguleert, maar zet de thermostaat juist lager.

Cardiovasculair systeem
Progesteron zorgt ervoor dat je meer en sneller ademt. Daardoor lijkt het erop dat dezelfde inspanning je meer moeite kost. Dit zul je dus vooral merken in je luteale fase.

Het meer en sneller ademen betekent ook dat voor je ademhaling meer zuurstof nodig is. Dit betekent dat er minder zuurstof overblijft voor je spieren. Wanneer het hormoon progesteron op het hoogtepunt is, kunnen vrouwen met astma die hardlopen meer last van hun aandoening krijgen.

Stofwisseling
Door oestrogeen verandert je stofwisseling. Het zorgt ervoor dat je lichaam bij een lichte inspanning meer gebruik maakt van vet dan van koolhydraten en glucose. Daardoor kun je het langer volhouden en voel je minder vermoeidheid. 

Bij korte intensieve trainingen gebeurt het omgekeerde. Omdat je spieren zwaarder belast worden doet je lichaam een beroep op de glucose om je spieren van brandstof te voorzien.

Je capaciteit om lang te kunnen hardlopen hangt sterk samen met de hoeveelheid glucose. Bovendien moeten hardlopers voor een lange afstand flink koolhydraten innemen. Vrouwen moeten nog een stap verder gaan: ze moeten als voorbereiding zowel de hoeveelheid koolhydraten vergroten als het percentage koolhydraten in hun maaltijden.

Vrouwen presteren beter in de periode dat oestrogeen het dominante hormoon is en slechter wanneer progesteron het dominante hormoon is. Het is daarom van belang om de trainingsbelasting goed op deze periodes af te stemmen.

Spiersterkte 
Het hormoon oestrogeen beïnvloedt je vermogen om sterker te worden. Daarom heeft krachttraining het meeste effect in de fase tot aan de ovulatie. En maken vrouwen die hun krachttraining in die periode concentreren meer progressie dan vrouwen die de krachttraining over hun hele cyclus verdelen.

Vrouwen presteren beter in de periode dat oestrogeen het dominante hormoon is en slechter wanneer progesteron het dominante hormoon is. Het is daarom van belang om de trainingsbelasting goed op deze periodes af te stemmen.

Peter Bekkering
Peter Bekkering is een freelance journalist, die al ruim 25 jaar voor dagbladen en vaktijdschriften schrijft. In zijn vrije tijd loopt Peter regelmatig hard. In zijn woonplaats IJsselstein neemt hij al tien jaar deel aan de IJsselsteinloop.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid