Waarom word je moe van suiker?

Waarom word je moe van suiker?

Eigenlijk weet je dit al. Maar het is opmerkelijk hoeveel impact suiker heeft of je energie (en je stemming).

Wil jij je vetten aanspreken als brandstof, in plaats van ze mee te nemen als ballast?

Ik ben nogal enthousiast over de combinatie van rustig ademen, nuchter sporten en niet te vaak eten.

Het komt hierop neer: verbrand je vetten en herwint een bak met energie, je loopprestaties verbeteren én je valt wat kilo’s af

Mogelijke bijwerking: een beter humeur.

Kijk hier hoe jij je vetten als brandstof kunt aanspreken:

Een paar jaar geleden leerde ik al het effect van suiker op je energie en je gemoed.

2017. Ik ben dol op koekjes.

Of eigenlijk koeken.

Vooral gevulde koeken.

Ik sport veel en een beetje snoepen kan bij mij geen kwaad, vind ik (nog steeds).

Mijn gewicht is prima.

Jaren geleden leerde in van Antoine Flori wat het effect is van suiker op mijn energie

Bij het voorlezen viel ik soms eerder in slaap dan mijn zoontje (nu zoon). Op andere dagen stapte ik echter fit en energiek uit bed na Pluk van de Petteflet. Waarom viel ik soms om 19:30 in slaap en soms niet?

Daar stond ik nooit bij stil. Tot Antoine Flori mij leerde dat het de gevulde koek is die ervoor zorgt dat ik in slaap val.

Suikerdip

Natuurlijk wist ik allang dat teveel suiker niet goed was. Maar dat een gevulde koek er écht voor zorgde dat ik in slaap viel, vond ik opmerkelijk. Flori legde uit wat er gebeurt als ik suiker at – of preciezer: geraffineerde suiker.

De suiker komt binnen een paar minuten in mijn bloed, mijn suikerspiegel stijgt en dat geeft energie. Als er een overschot aan suiker is geeft de alvleesklier een dot extra insuline om de suikers op te laten nemen door lichaamscellen. Nu zakt de bloedsuikerspiegel in korte tijd weer flink door het werk van de insuline en dat is mijn dip in energie. Ben ik druk bezig of aan het werk dan merk ik die dip niet echt. Maar als ik na het avondeten even rustig ga liggen om voor te lezen val ik in slaap.

William Cortvriendt legt het in zijn boek Lichter ook nog uit.

Geen suiker = geen dip

Ik nam de proef op de som en at een week lang nauwelijks suiker. En inderdaad: ik viel de hele week niet in slaap tijdens het voorlezen. Als test at ik op dag 8 een grote gevulde koek om 16:15 uur. Nu ik er op lette, merkte ik al om 16:45 dat ik minder geconcentreerd was dan normaal. In plaats van een mail te beantwoorden betrap ik mezelf erop dat ik hem na lezing weer als ongelezen aanvink in plaats van hem te verwerken. En bij het voorlezen om 19:30 (tussendoor nog gewoon gegeten) viel ik in slaap.

Suiker en concentratie

Nu ik er op ga letten merk ik dat suikers grote invloed hebben op mijn concentratie en creativiteit. Op een dag dat ik veel suikers eet lees ik ‘s avonds geen boek, verlies ik met Scrabble, gaat hardlopen minder lekker en gaat een blog schrijven maar moeizaam. Is het waar dat de suikerdip zoveel invloed heeft op mijn brein? Stans van der Poel zegt van wel: ‘Je brein herkent alleen de energiesnelle suikers als brandstof, dus als die waarde zakt komt je brein als eerst in de problemen. Geraffineerde suiker is gif voor je brein’

Hmmmmm, hoe zat dat ook alweer met de brandstoffen suikers en vetten?

Grofweg hebben we twee brandstoffen: energiezuinige vetten en energiesnelle suikers. Een gezond lichaam geeft in rust de voorrang aan het verbranden van vetten. En dat is mooi, want van energiezuinige vetten hebben we genoeg energie voor weken. Van energiesnelle suikers hebben we veel minder voorraden. Die spreken we aan als we intensief gaan hardlopen.

Twee uitzonderingen:

1. Ons brein spreekt ook in rust al energiesnelle suikers aan.
2. Door het eten van geraffineerde suikers schiet ons lichaam ook in de suikerverbranding in rust.

Dit kost onnodige energie en ons brein heeft daar het meeste last van omdat alleen ons brein enkel functioneert op deze suikers

Eigenlijk is het dus heel simpel. Van energiezuinige vetten heb ik meer dan genoeg, dus ik moet er voor zorgen dat ik die brandstof zoveel mogelijk aanspreek. Dan krijg ik ook geen dip. Dus wil je verzekerd zijn van voldoende energie om na het werk nog een rondje hard te lopen, eet dan vijgen en wat noten in plaats van een gevulde koek.

Janneke stuurt me dagelijks een (of meerdere) jubelende mail(s) van iemand die zich véél beter voelt sinds hij/zij 3 x per dag eet zonder tussendoortjes. Door je tussendoortjes te schrappen en veel groentes op te scheppen bij je maaltijden voorkom je de pieken in je bloedsuiker (en dus ook de dips).

Veel deelnemers van het programma van Janneke herkennen wat ik zelf ook heb: niet alleen je energie, ook je stemming blijft constanter.

Ook fijn voor mensen in je omgeving.

Wat is jouw ervaring met suiker en andere zoetigheid?

20 reacties

  • Ulrike

    De combinatie van clean eten en dan toch eens wat suiker tussendoor (zoals met Pasen onlangs) is echt vergif voor mij. Dan gaat mijn humeur eraan, ben ik loom en wil ik liever niet eens sporten. Suiker heeft een slechte invloed op mijn systeem 😅

    • Koen de Jong

      Herkenbaar Ulrike, alleen jammer dat ze koekjes en taartjes zo lekker maken 😉

  • Rob

    Heel interessant artikel, ik ben zelf ook een snoeper. Zeg maar gerust verslaafd aan suiker. Loop 5 tot 6 per week als trainer. Ik ga er mee aan de slag, want ik voel mijzelf vaak slaperig en minder energiek.

    • Koen de Jong

      Interessant om te merken wat er gebeurt als je een maand nauwelijks snoept (maar dat is wel pittig in het begin).

  • Hubert

    Interessant artikel, als type1 diabetes weet ik maar al te goed hoe insuline, snelle suikers en trage suikers werken. Ik eet heel sober met zo weinig mogelijk suikers, wel trage koolhydraten zoals haver enz.
    Onze hersens werken voor 100% op suiker, dus een hypo vermijden (hypo = onder de 70mg/dl bloed) is het af en toe nodig om snelle druivensuiker te nemen.
    Met gaan lopen is het al uren op voorhand de sukerspiegel regelen en ook tijdens het lopen.
    Vandaag heel gemakkelijk te monitoren met de sensor metingen op de smartphone (zonder te prikken)
    Tijdens het lopen kan de suikerspiegel soms heel snel zakken zodat druivensuiker noodzakelijk is.
    Een koekje werkt dan te traag om een hypo te vermijden.
    Geen enkele dag of run is hetzelfde zodat bijsturen echt nodig is.

    Mijn vraag: hoe verbrand je dan vetten als diabeet ?

    Als diabeet komt die suikerspiegel op de eerste plaats omdat de eigen pancreas geen insuline meer produceert en we alles zelf moeten regelen.
    Wij kunnen onze suikerspiegel niet te laag laten komen zodat zelden de vetreserves aangesproken worden. Het aantal ingespoten eenheden insuline let heel nou en die werkt ongeveer 4 uur (eerste uur maximaal en daarna geleidelijk dalend).

    Het is dus 7 dagen op 7, 24 op 24 regelen, regelen regelen, dus zelf doen want een gezond lichaam automatisch doet. Vraagt veel inzicht.

    Mijn glucose op 90 dagen (HBA1C waarde) staat op 5,9 à 6,0 (glucose tussen 110 en 125 mg/dl bloed)

  • Erik

    Herken het volledig. Eet sinds een jaar LCHF en dat gaat prima met hardlopen.
    Professor Tim Noakes heeft hier ook interessante onderzoeken naar gedaan.

    • Koen de Jong

      Heb jij ook nog persoonlijke records gelopen sinds LCHF, of is dat geen doel geweest Erik?

  • dita

    hi koen, leuk stukje, ga het mijn man vertellen. Maar even over geraffineerde suikers. Je lichaam verwerkt alle vormen van suiker op dezelfde manier. Het maakt dus geen onderscheid tussen geraffineerde suikers en natuurlijke suikers. Dus een extraatje dat veel suikers bevat, geraffineerd of niet zorgt voor hetzelfde effect. Bron: het diabetesfonds.

    • Koen de Jong

      Ha Dita, dank voor je reactie. Ik heb dat ook gelezen, maar zelf ervaar ik het wel anders. Als ik om 15:30 een banaan eet reageert mijn lichaam toch anders dan als ik om 15:30 een gevulde koek eet. Kan natuurlijk komen door de hoeveelheid suiker. Wat is jouw ervaring?

  • Dirk

    Dit artikel spreekt me wel aan. Ik heb al een heel laag vetpercentage dus ik wil/mag eigenlijk niet afvallen. Is minder of geen suiker meer te eten dan wel verstandig?

    • Koen de Jong

      Dat is vrij makkelijk te testen Dirk. Je kunt het een maandje uitproberen en als je toch afvalt, kun je weer meer (suiker) eten.

  • Chris

    Interessante materie! Na een soortgelijk verhaal over de verstoorde balans tussen inname van koolhydraten en vetten door onze tegenwoordige voeding, eet ik ’s morgens yoghurt met granola en ’s middags een salade. ’s Avonds de “gewone” hap. Bevalt uitstekend.
    Vraag: wat bedoel je met geraffineerde suiker?
    Het gaat toch om de chemische samenstelling?
    hartelijke groet, Chris
    loper&fietser

    • Hubert

      Geraffineerde suiker is glucose in zuivere vorm zoals witte suiker en vooral druivensuiker. Dat zijn snelle suikers, die worden heel snel opgenomen met hoge glucose pieken (zie grafiek van de schrijver). Ik ben diabeet en gebruik regelmatig de snelle druivensuiker, net genoeg en enkel om hypo’s (te lage glucose) te vermijden.
      Suikers in welke vorm dan ook zijn identiek in geraffineerde vorm.
      Denk dan aan witte suiker, druivensuiker, honing enz…

      We hebben koolhydraten nodig, maar dan best de trage suikers.
      Bijvoorbeeld havermout, dat zijn ook suikers of koolhydraten maar bevatten zoveel vezels dat ze heel traag worden opgenomen.
      Dat is al jaren mijn ontbijt, zo kom ik met één derde minder insuline toe en met een mooie bijna recht lopende grafiek tot aan de volgende maaltijd.

      Het hangt dus van de samenstelling af, van de vezels en zo waar de suikers ingesloten zitten en zo trager verteren.

      Wit brood, taartjes en snoep geven hoge glucosepieken. Achteraf snel honger en onnodig bij eten.

      Fruit is gezond, veel vezels, maar niet overdrijven;
      Neem een banaan, daar zit alles in, snelle en trage suikers.
      Eet ik voor het lopen.

      • Mark Wagenaars

        We hebben geen KH uit voeding nodig. Het lichaam kan deze zelf maken uit niet KH bronnen middels Gluconeogenese.

  • Hilde

    Ik herken dit wel en ben sinds een aantal weken gestopt met toegevoegde suikers. Voor een echte snoeper als ik een hele overwinning.
    Maar … ik ben nu aan het trainen voor een marathon en die kan ik echt niet lopen zonder extra voeding onderweg. Hoe doe ik dat dan? Toch gewoon sportgelletjes?

    • Koen de Jong

      1 dag per jaar kan vast geen kwaad 😉

  • Maja Zuiderveld

    Belangrijke informatie over voeding is een goede basis. Toch ook dit meenemen: ieder lichaam werkt anders. Ik ben klein en tenger. Het lukt mij niet om ‘genoeg’ te eten. Dus als ik mij houd aan de adviezen in dit artikel word ik ‘s nachts wakker met trek. Ik gedij beter bij 5-6 eetmomenten op een dag. En ja, groenten, eiwitten, noten en fruit zijn daar de belangrijkste componenten.

    • Koen de Jong

      Ode aan groenten en aan de verschillen!

Reacties zijn gesloten.

De beste looptips en inspirerende artikelen 2x per week in je mailbox?

Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief en mis niets!

Meer uit Gezondheid