X
Stryd FootpodWINACTIE
De Stryd Footpod
Met de Stryd Footpod krijg je nauwkeurig inzicht in je trainingsintensiteit. Deze gegevens helpen je bij het optimaliseren van je loopprestatie en het voorkomen van blessures.

Naam *
Verplicht
E-mail *
Verplicht
Verplicht
 

De VO2 max (deel 1)

Door
Hans van Dijk & Ron van Megen
15 oktober 2016 00:00
De VO2 max (deel 1)
De term Vo 2 max kom je veel tegen.  Wat is het en wat kun je ermee?

Al in 1923 ontdekte de Engelse fysioloog A.V. Hill dat het zuurstofverbruik van hardlopers toenam bij toenemende snelheid tot een maximale waarde, die slechts kort volgehouden kon worden. Hij stelde daarom dat de prestaties bij hardlopen primair afhankelijk zijn van het zuurstofopnamevermogen van het cardiovasculaire systeem en noemde dit maximale vermogen de VO2 max (uitgedrukt in ml/min/kg).  

Hoe wordt de VO2 max bepaald?
De VO2 max kan in een laboratorium of een Sport Medisch Adviescentrum worden bepaald op een fietsergometer of (bij voorkeur) op een loopband. Omdat zowel de fietstest als de loopbandtest nogal bewerkelijk zijn, heeft men diverse alternatieve methoden ontwikkeld om de VO2 max in te schatten. 

Een eerste grove benadering maakt gebruik van de maximale hartfrequentie (HRmax) en de hartfrequentie in rust (HRrust): 

VO2 max= 15*(HRmax/HRrust)

Deze methode lijkt wel erg simpel, maar kent toch een zekere logica omdat mensen met een goede conditie (en dus een hoge VO2 max) doorgaans een lage HRrust hebben. Iemand met een HRmax  van 160 en een HRrust  van 40 zou dus volgens deze benadering een VO2 max van 15*(160/40)= 60 ml/min/kg hebben. 

De tweede methode wordt veel gebruikt en bestaat uit het meten van de afstand d (in meters) die een persoon in 12 minuten kan afleggen (de Cooper test). Met deze afstand kan de VO2 max vervolgens berekend worden: 

VO2 max= (d-505)/45

Iemand die bij de Coopertest 3000 meter aflegt, heeft dus een VO2 max van (3000-505)/45= 55,4 ml/min/kg.

Waar is de VO2 max van afhankelijk?

De VO2 max blijkt vooral afhankelijk te zijn van:
Talent (‘if you want to be a great runner, choose your parents carefully’)
Geslacht (mannen hebben een circa 10-15% hogere VO2 max dan vrouwen)
Leeftijd (de VO2 max neemt met circa 0,5-1,0 % per jaar af na je 35ste)
Training (de VO2 max kan circa 5-25% stijgen door training)
Gewicht (de VO2 max is omgekeerd evenredig met het gewicht)

De VO2 max van de wereldkampioenen ligt in de orde van 77 ml/min/kg, zoals we al in een eerder stukje gezien hebben. Atleten als Haile Gebreselassie en Mo Farrah bereiken deze waarden door een combinatie van hun aangeboren talent en jarenlange training. Voor gewone stervelingen geeft onderstaande tabel een beeld. Normale waarden voor jonge mannen zijn 40-45 en voor jonge vrouwen 30-35 ml/min/kg. Daarmee is meteen duidelijk dat ook met de meest fanatieke training gewone mensen nooit de waarden van Haile en Mo kunnen bereiken.



Boven de 35 jaar neemt de VO2 max bij ongetrainde mensen af met circa 1 % per jaar, door training kan deze daling beperkt worden tot 0,5 % per jaar. In de bergen neemt...
  • Deel dit artikel
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google+
  • Mail dit artikel:
  • Mail
Auteur
Hans van Dijk & Ron van Megen

Hans van Dijk & Ron van Megen

redactie

Zijn levenslange hardlopers en Delfts ingenieur. Hun passie is om te ontcijferen welke factoren je sportprestaties bepalen en hoe je zo snel mogelijk kunt worden. Zij zijn de auteurs van Het Geheim van Hardlopen, Het Geheim van Wielrennen en Hardlopen met POWER. 

Verplicht Verplicht
Verplicht
  • Saher Yousef
    Het blijft natte vinger werk met deze twee methoden ( Coopertest en HFmax) Ik ben 49 jaar mijn HF max is 172 en in rust is 52 dan komt mijn VO2 op 49. Als ik het via de Coopertest ga berekenen komt mijn Vo2 66. Ik heb 2 maanden geleden de coopertest in 35020 gelopen.
    Reactie geplaatst op 16/10/16 om 12:20 uur
  • Ray Duijn
    Hoe kan het dat ik een VO2max heb van 52,77 ? Man ,40 ,1m81 ,72kg (5jaar geleden nog 126kg!!!) ,roker met een 48 urige werkweek...... En wat is de directe relaties tussen VO2 max en conditie ? Wat mag ik verwachten in procentuele verbetering als ik matig , dan wel stop met roken ?
    Reactie geplaatst op 16/10/16 om 11:23 uur

ProRun loopclinics: Waar & wanner?

Loopkalender

11
december